Moderator: Moderatorteam

Blauwvoet schreef:De totale verarming van de bevolking zet zich nu in en we voorspelden dat al lang...
Blauwvoet schreef:Het knechtenvolk zal echter (zoals steeds) wel weer een tandje bijsteken om dat verlies te compenseren.![]()
Merk op dat de meeste belastingsverhogingen en verminderingen van uitkeringen pas in 2013 zullen toegepast worden,kwestie van gemeenteraadsverkiezingen in 2012.

Blauwvoet schreef:De totale verarming van de bevolking zet zich nu in en we voorspelden dat al lang...
birgit schreef:Het logische gevolg van een (wereldwijde) crisis? Welke partij had de verarming wél kunnen stoppen?

joker schreef:Ondertussen zullen we nog altijd bij de welvarendste landen van de wereld blijven behoren.
Mensen kan je het best met koeien vergelijken. Koeien laten zich twee keer per dag zonder morren aan de uier trekken. (...) En toch protesteren ze niet. Waarom? Omdat men twee keer per dag op hetzelfde tijdstip een hele ruif maïs legt. Maar probeer eens een koe te melken als je ze vergat te voederen? Dan mag je blij zijn dat je levend de stal uitgeraakt. Momenteel trachten de politici met allerlei trucs nog hooi in de stal te krijgen, maar ik heb slecht nieuws: eind 2012 is de schuur leeg. (...)
We hebben het gepresteerd om zowat in al onze basisbehoeftes - en zeker energie en voedsel - van landen als Brazilië en Rusland afhankelijk te zijn. Allemaal gemeenschappen die geen moer met ons inzitten. Ze gaan ons niet sparen, de prijzen zullen blijven stijgen. De energieprijzen zijn het voorbije jaar al met 30% gestegen, de volgende jaren zullen we over veelvouden spreken. Als we eten willen, zullen we patatten in bloembakken moeten kweken. Het wordt kiezen tussen sterven van de kou of van de honger. (...)

joker schreef:We kunnen niet blijven boven onze stand leven. Ondertussen zullen we nog altijd bij de welvarendste landen van de wereld blijven behoren. Men moet dus niet overdrijven.

Nog kiekens zijn diegenen die met van die achterlijke uitspraken komen "verdeel de rijkdom".
Je hoeft echt geen genie te zijn om te weten dat als je morgen in dit land iedereen pakweg 10 000 euro geeft, er overmorgen zijn die al geen nagel meer hebben om in hun reet te krabben, terwijl anderen de kans aangrijpen om iets op te richten, werkgelegenheid zeg maar.
En de dag daarna staat er alweer een uilskuiken klaar om te zeggen, "verdeel de rijkdom".

Blauwvoet schreef:Je kan een taart verdelen in 2,4 of 8 stukken en desnoods in 16 of 32 stukjes ...
Er komt echter een moment dat er niets meer te verdelen valt ...Kruimels doorsnijden heeft geen zin ...
)
Blauwvoet schreef:Whoisy heeft natuurlijk overschot van gelijk.
Je kan een taart verdelen in 2,4 of 8 stukken en desnoods in 16 of 32 stukjes ...
Er komt echter een moment dat er niets meer te verdelen valt ...Kruimels doorsnijden heeft geen zin ...
Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg leeghoofden die dat niet begrijpen.

joker schreef:De gemiddelde burger zit nog altijd op veel geld. Het succes van de staatsbon is daar een illustratie van. En tijdens de eindejaarsperiode zal er weer veel geld uitgegeven worden.
We gaan niet arm worden,alleen een beetje minder rijk.
Op stijgende energieprijzen zal men moeten reageren door steeds grotere efficientie in het gebruik van energie.
Met zagen komt men in ieder geval nergens.

](http://www.politicsinfo.be/images/smilies/eusa_wall.gif)

Abramis schreef:@ Recon & Joker : op basis van jullie reacties meen ik te mogen besluiten dat jullie in het dagelijkse leven NIET in contact komen met de mensen waarover het in bovenstaande artikels gaat. Jullie behoren blijkbaar tot de blije groep mensen die geen inkijk hebben op wat er achter de voorgevels van vele modale gezinswoningen werkelijk gebeurt. Hoe netjes die gevels er ook mogen uitzien. Prijs uzelf gelukkig. 't Kan schrijnend zijn.

Reconquistador schreef:Dat is geen middenklasse die je daar beschrijft, maar de 15% die effectief onder de armoedegrens leeft (voor tweederde daarvan is dat een tijdelijke situatie die meestal nog opgevangen kan worden door spaarreserves; voor één derde gaat het om een periode van tien jaar of meer, een quasi-uitzichtsloze situatie dus). Daarnaast is er ook veel schijnarmoede, bijvoorbeeld bij Marokkaanse allochtonen die nauwelijks in hun kinderen investeren, maar wel massaal geld versluizen naar het thuisland om aan familie te schenken of er in vastgoed te investeren. Verder zijn er, zoals je ook aangeeft, mensen - ook in de middenklasse - die boven hun stand leven en leningen aangaan die ze niet meer kunnen terugbetalen.
Kortom, als het over moeilijk rondkomen gaat, spreken we van het onderste deciel, in het ergste geval - en al wat ruimer opgevat - de onderste twee decielen. De middenklasse situeert zich echter niet daar, maar, zoals de naam aangeeft, in het midden. Hoe breed je die neemt hangt natuurlijk van je definitie van middenklasse af (sommigen rekenen daar ook de handenarbeiders onder, terwijl die vroeger tot de lower class werden gerekend).
Over mijn persoonlijke situatie spreek ik mij niet uit om privacyredenen. Gelieve mij daar dan ook niet blindelings op aan te vallen.

Reconquistador schreef:Dat is geen middenklasse die je daar beschrijft, maar de 15% die effectief onder de armoedegrens leeft (voor tweederde daarvan is dat een tijdelijke situatie die meestal nog opgevangen kan worden door spaarreserves; voor één derde gaat het om een periode van tien jaar of meer, een quasi-uitzichtsloze situatie dus). Daarnaast is er ook veel schijnarmoede, bijvoorbeeld bij Marokkaanse allochtonen die nauwelijks in hun kinderen investeren, maar wel massaal geld versluizen naar het thuisland om aan familie te schenken of er in vastgoed te investeren. Verder zijn er, zoals je ook aangeeft, mensen - ook in de middenklasse - die boven hun stand leven en leningen aangaan die ze niet meer kunnen terugbetalen.
Kortom, als het over moeilijk rondkomen gaat, spreken we van het onderste deciel, in het ergste geval - en al wat ruimer opgevat - de onderste twee decielen. De middenklasse situeert zich echter niet daar, maar, zoals de naam aangeeft, in het midden. Hoe breed je die neemt hangt natuurlijk van je definitie van middenklasse af (sommigen rekenen daar ook de handenarbeiders onder, terwijl die vroeger tot de lower class werden gerekend).
Over mijn persoonlijke situatie spreek ik mij niet uit om privacyredenen. Gelieve mij daar dan ook niet blindelings op aan te vallen.

Keer terug naar Politiek en actualiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten