Wij zullen bloeden !!!

Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

Wij zullen bloeden !!!

Berichtdoor Asterixxx op vr 16 dec 2011, 11:20

Niet alleen krijgen wij er hopen belastingen bij en zullen wij meer betalen voor onze brandstof, verzekeringen, rechtszaken, notariskosten, banken, netkosten, …
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1363733/2011/12/16/Vlaamse-gemeenten-diep-in-het-rood.dhtml
Vandaag een amalgaam van artikels in de pers over prijsverhogingen en belastingsverhogingen op andere niveaus:
Vlaamse gemeenten zullen na de volgende verkiezingen zeker hun belastingen optrekken. (niet verwonderlijk de kampioen van de schulden is de stad gemeente Sint Niklaas, die een paar maanden geleden nog in het nieuws kwamen door al hun vreemdelingen nog een gratis huursubsidie van 200 euro te geven boven op hun ocmw uitkering):

De lijn trekt zijn prijzen op:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1363711/2011/12/16/De-Lijn-trekt-prijzen-op.dhtml
Aardgas wordt weer duurder omdat wij moeten betalen voor al die beschermde afnemers (budgetmeterklanten en sociale abonnementen).
http://www.deredactie.be/permalink/1.1177863

Wij gaan de volgende jaren bloeden !
Wij moeten betalen, en op ons wordt bespaard. Het enige waarop niet mag bespaard worden is de brusselse baronieen die meer geld moeten krijgen (en er mee gooien voor het ogenblik door aankondigingen van nieuwe subsidies ed), de waalse gemeenschap en het waalse gewest, en de asielopvang die door onverminderd toenemende instroom ook steeds maar toeneemt.
Asterixxx
PI Senior
PI Senior

Re: Wij zullen bloeden !!!

Berichtdoor KempensBoerke op vr 16 dec 2011, 11:27

Subiet komt er hier weer het zoveelste simpele kieken aangevlogen met de woorden: "Het kan niet anders, we moeten allemaal bijdragen in deze periode van crisis." en nog wa van die hersenloze naïeve blablabla, de politici van CD&V- en andere van decennia lange laksheid te beschuldigen individuen achterna kakelend.

Meestal nog in het leven onervaren studenten enzo die in de aula'tjes nog keer op keer gebrainwashed kunnen worden, levend in hotel "Mama & Papa".

Vergeef het hen, ze weten NOG niet beter. :wink:
KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Blauwvoet op vr 16 dec 2011, 12:04

De totale verarming van de bevolking zet zich nu in en we voorspelden dat al lang...
Het knechtenvolk zal echter (zoals steeds) wel weer een tandje bijsteken om dat verlies te compenseren. 8)
Merk op dat de meeste belastingsverhogingen en verminderingen van uitkeringen pas in 2013 zullen toegepast worden,kwestie van gemeenteraadsverkiezingen in 2012. :lol:
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor birgit op vr 16 dec 2011, 18:20

Blauwvoet schreef:De totale verarming van de bevolking zet zich nu in en we voorspelden dat al lang...

Het logische gevolg van een (wereldwijde) crisis? Welke partij had de verarming wél kunnen stoppen?
Blauwvoet schreef:Het knechtenvolk zal echter (zoals steeds) wel weer een tandje bijsteken om dat verlies te compenseren. 8)
Merk op dat de meeste belastingsverhogingen en verminderingen van uitkeringen pas in 2013 zullen toegepast worden,kwestie van gemeenteraadsverkiezingen in 2012. :lol:

Wat wil je anders? Dat het knechtenvolk in opstand komt tegen de regeringen of "het systeem"?
Als het systeem waarin we nu leven omver wordt geworpen, bijv. door opstanden of burgeroorlogen, blijven we met nog minder achter vanwege de afschaffing van "het kredietsysteem" en torenhoge staatsschulden. Mensen hebben gewoon teveel te verliezen om niet braaf verder te doen met hun dagelijkse beslommeringen.
birgit
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor 4sake op vr 16 dec 2011, 20:39

Blauwvoet schreef:De totale verarming van de bevolking zet zich nu in en we voorspelden dat al lang...

birgit schreef:Het logische gevolg van een (wereldwijde) crisis? Welke partij had de verarming wél kunnen stoppen?

Wereldwijde crisis hé,
en hoe is die er gekomen dacht je groot licht ?
Omdat al die banken het geld van de mensen hebben verbrast en vergokt met medeweten van politiekers,
en om er zelf beter van te worden daarom ook dat die ceo's pakken poen hebben geschept met hun ideeën en uivoering ervan over beleggen met maximale winst voor hun werkgever niet meer en niet minder,
bekijk anders even terug wat er allemaal is gebeurt met Fortis,Dexia, enz enz.
En het is inderdaad in de Us begonnen maar hier hebben ze die woonkredietportefeuilles van de Us gekocht omdat het zoveel opbracht,
en aangezien het toch hun geld niet was maar dat van de mensen die het geld aan hun bankrovers toevertrouwden,
liepen ze zelf geen risico
Maar ja als je gebrainwascht bent door achterlijke door u omgeven mensen dan kan je daar uiteraard niks aan doen.
4sake
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor joker op vr 16 dec 2011, 21:59

We kunnen niet blijven boven onze stand leven. Ondertussen zullen we nog altijd bij de welvarendste landen van de wereld blijven behoren. Men moet dus niet overdrijven.
joker
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Blauwvoet op vr 16 dec 2011, 22:18

joker schreef:Ondertussen zullen we nog altijd bij de welvarendste landen van de wereld blijven behoren.

Vergeet die simplistische onzin maar.
Jeff Hoeyberghs heeft het beter gesnapt :

Mensen kan je het best met koeien vergelijken. Koeien laten zich twee keer per dag zonder morren aan de uier trekken. (...) En toch protesteren ze niet. Waarom? Omdat men twee keer per dag op hetzelfde tijdstip een hele ruif maïs legt. Maar probeer eens een koe te melken als je ze vergat te voederen? Dan mag je blij zijn dat je levend de stal uitgeraakt. Momenteel trachten de politici met allerlei trucs nog hooi in de stal te krijgen, maar ik heb slecht nieuws: eind 2012 is de schuur leeg. (...)

We hebben het gepresteerd om zowat in al onze basisbehoeftes - en zeker energie en voedsel - van landen als Brazilië en Rusland afhankelijk te zijn. Allemaal gemeenschappen die geen moer met ons inzitten. Ze gaan ons niet sparen, de prijzen zullen blijven stijgen. De energieprijzen zijn het voorbije jaar al met 30% gestegen, de volgende jaren zullen we over veelvouden spreken. Als we eten willen, zullen we patatten in bloembakken moeten kweken. Het wordt kiezen tussen sterven van de kou of van de honger. (...)

Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor whoisy op vr 16 dec 2011, 22:29

joker schreef:We kunnen niet blijven boven onze stand leven. Ondertussen zullen we nog altijd bij de welvarendste landen van de wereld blijven behoren. Men moet dus niet overdrijven.

Boven onze stand leven?

'k Weet natuurlijk niet hoe het met jou zit, maar intussen werk ik een 24 jaar, + 1 jaar legerdienst.
's Morgens sta ik op om 4u30, om 5u40 de trein op, om om 6u50 in Brussel te arriveren. 's Avonds ben ik thuis tegen 19u15. Dan moet je niet veel meer doen hoor, want 't is snel terug morgend, of eerder putteke nacht.
En zo zijn er velen die dagelijks door weer en wind naar hun werk vertrekken en door hun arbeid voorzien in de levensbehoefte van 'k weet niet hoeveel mensen die te lui om te werken zijn.
Vroeger lachte ik daar mee, dan dacht ik van, "tja, waarom niet, ze hebben gelijk", nu verafschuw ik zo'n mensen en heb ik enorm veel zin om hen aan te geven als ik zou weten dat ze zwartwerk verrichten. Ik doe het niet, maar verdomme ik heb er wel zin in. Belastingen betalen ze niet, ze wonen in een sociale woning aan een huurprijs waarvan ik bij wijze van spreken mijn sigaretten van koop op een maand, krijgen subsidies langs hier en subsidies langs daar.
En wat beslist deze o zo verrotte linkse regering, we gaan diegenen de dagelijks gaan werken nog wat meer belasten, verstoppen onze aanpassingen zodanig dat ze vervormd worden zodat mensen die opstaan wanneer ze goesting hebben en hun dag indelen zoals ze het zelf willen, niet hoeven te besparen. Maar diegenen die voorzien in die hun levensbehoeften, die gaan we nog wat harder aanpakken.
Nog even en zij die gaan werken houden op het einde van de maand minder over dan die die geen reet uitsteken in hun leven.

Weet je, die bullshit van boven onze stand leven, dat is zoiets als die personen die zeggen "maar we hebben het hier toch goed".
Als ze die morgen voor 80% belasten op hun loon, en ze thuiskomen en hun vrouw verkracht vinden en hun kinderen gemolesteerd, dan zeggen die nog "maar we hebben het hier toch goed".
Kiekens zijn het .

Nog kiekens zijn diegenen die met van die achterlijke uitspraken komen "verdeel de rijkdom".
Je hoeft echt geen genie te zijn om te weten dat als je morgen in dit land iedereen pakweg 10 000 euro geeft, er overmorgen zijn die al geen nagel meer hebben om in hun reet te krabben, terwijl anderen de kans aangrijpen om iets op te richten, werkgelegenheid zeg maar.
En de dag daarna staat er alweer een uilskuiken klaar om te zeggen, "verdeel de rijkdom".

Federaal niveau, gewestelijk niveau, Brussels hoofdstedelijk gewest, duitstalige gemeenschap, provincies, gemeenten schepenen en burgemeesters, intercommunales, obscure vzw's : dat is een samenvatting van het politieke apparaat in dit land. Ik zou begot niet weten hoeveel ministers hier nu exact zijn, hoeveel staatssecretarissen, hoeveel senatoren 71?, hoeveel parlementsleden 150?,
... ?

En jij gaat zeggen dat wij boven onze stand leven??? :o
Werken is geen tijdverdrijf hé, ik zou wel weten wat anders te doen hoor.
Misschien ben jij zo'n voorstander van 80% belaste arbeid ofzo?
Je komt dan al dicht in de buurt van slavernij hoor, want uiteindelijk gaan diegenen die gaan werken enkel nog werken om te kunnen voorzien in woning en voedsel, misschien zou je je ogen wel uit je hoofd verschieten als je zou weten hoeveel er zijn die elke dag vertrekken en niet weten hoe ze nog eten kunnen kopen tegen de 24ste van de maand.
En dit terwijl er een hele resem gelukzoekers en profiteurs met de handen open staan aan te schuiven, "geef aan mij geef aan mij".

Als het aan mij zou liggen, geen rotte frank meer.
Asielzoekers uit landen waar niks van oorlog is?
Daar is de deur, wij zijn failliet, ga ergens anders de parasiet uithangen.
whoisy
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor KempensBoerke op vr 16 dec 2011, 22:48

Whoisy weet hoe het leven van de gemiddelde werkende mens in mekaar zit.

Dit stukje intrigeert mij ook wel een beetje. En het is o zo correct!!

Nog kiekens zijn diegenen die met van die achterlijke uitspraken komen "verdeel de rijkdom".
Je hoeft echt geen genie te zijn om te weten dat als je morgen in dit land iedereen pakweg 10 000 euro geeft, er overmorgen zijn die al geen nagel meer hebben om in hun reet te krabben, terwijl anderen de kans aangrijpen om iets op te richten, werkgelegenheid zeg maar.
En de dag daarna staat er alweer een uilskuiken klaar om te zeggen, "verdeel de rijkdom".
KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Blauwvoet op vr 16 dec 2011, 22:58

Whoisy heeft natuurlijk overschot van gelijk.

Je kan een taart verdelen in 2,4 of 8 stukken en desnoods in 16 of 32 stukjes ...

Er komt echter een moment dat er niets meer te verdelen valt ...Kruimels doorsnijden heeft geen zin ...

Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg leeghoofden die dat niet begrijpen.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor KempensBoerke op vr 16 dec 2011, 23:13

Blauwvoet schreef:Je kan een taart verdelen in 2,4 of 8 stukken en desnoods in 16 of 32 stukjes ...

Er komt echter een moment dat er niets meer te verdelen valt ...Kruimels doorsnijden heeft geen zin ...

Laat het nu nét deze vergelijking met de taart die ik en een collega-werknemer vandaag nog gebruikten om in te zien hetgeen dit land te beurt gaat vallen. (d'er klopt iets nie met de zinsbouw, sorry #-o )

Zelfs bij simpele zielen (lees: CD&V-, VLD- of linksere stemmers) kunnen het zo met dit voorbeeld makkelijk ingelepeld krijgen. :lol:
KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor 4sake op za 17 dec 2011, 13:04

Blauwvoet schreef:Whoisy heeft natuurlijk overschot van gelijk.

Je kan een taart verdelen in 2,4 of 8 stukken en desnoods in 16 of 32 stukjes ...

Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg leeghoofden die dat niet begrijpen.

Leeghoofden of meestal die geen nagel hebben voor aan hun gat te krabben,
en parasiteren op de maatschappij,ja die kunnen altijd zeggen dat ze nog een goed leven hebben,
maar degenen die werken dag en nacht zien hun inkomen en pensioenen wel degelijk slinken,
zodanig zelfs dat ze dikwijls nog moeten bijpassen met hun spaargeld dat uiteindelijk daar niet voor dient.
4sake
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor joker op za 17 dec 2011, 13:44

De gemiddelde burger zit nog altijd op veel geld. Het succes van de staatsbon is daar een illustratie van. En tijdens de eindejaarsperiode zal er weer veel geld uitgegeven worden.
We gaan niet arm worden,alleen een beetje minder rijk.
Op stijgende energieprijzen zal men moeten reageren door steeds grotere efficientie in het gebruik van energie.
Met zagen komt men in ieder geval nergens.
joker
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Abramis op za 17 dec 2011, 14:41

joker schreef:De gemiddelde burger zit nog altijd op veel geld. Het succes van de staatsbon is daar een illustratie van. En tijdens de eindejaarsperiode zal er weer veel geld uitgegeven worden.
We gaan niet arm worden,alleen een beetje minder rijk.
Op stijgende energieprijzen zal men moeten reageren door steeds grotere efficientie in het gebruik van energie.
Met zagen komt men in ieder geval nergens.

Een beperkt deel van de burgers zit nog altijd op veel geld. Laat dat "gemiddelde" maar achterwege. Ik ben meer geinteresseerd in de mediaan. Da's een pak representatiever. Enne... het lijkt me eerder dat de mediane burger het steeds moeilijker krijgt om de eindjes aan elkaar te knopen. Laat staan een bescheiden eigen woning te verwerven of te behouden.

Of is een eigen huis voor jou ook al luxe ?

Ik dacht het niet, he.

Een eigen woning is de beste manier om zich voor te bereiden op het pensioen. Wie binnen x jaar zijn huur zal moeten betalen van wat-dan-nog-overblijft-van-zijn-pensioen, zal niet alleen te oud zijn om nog iets aan dat pensioen te hebben, maar zal dat ook nog eens in armoedige omstandigheden moeten doen.

Persoonlijk zou ik nog het liefst van al volledig zélf instaan voor mijn later pensioen, zonder tussenkomst van de overheid. Wat ze nu van mijn wedde inhouden voor mijn pensioen later, dat beschouw ik eerlijk gezegd als een soort rommelkrediet met uiterst hoog risico. Maar bon, ze pakken het al af nog voor je het in veiligheid kan brengen. :(
Abramis
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Reconquistador op za 17 dec 2011, 18:23

Hilarische topic.

Jullie hebben er geen idee van wat dat is, de eindjes aan elkaar te moeten knopen. Daarmee bedoelen jullie niets anders dan dat jullie traditionele levensstandaard wat moeilijker vol te houden zal zijn en verliezen jullie uit het oog hoe hoog die standaard wel is: hoog genoeg in elk geval, want we hebben de voorbije dertig-veertig jaar inderdaad - collectief! - boven onze stand geleefd. De mediaan-Vlaming heeft in de loop der jaren ruimschoots voldoende vetreserves kunnen aanleggen (als hij tenminste op dat vlak een beetje verstandig heeft geleefd natuurlijk). Zeuren, ja, dat kan hij, desnoods tot de kerstballen ervan gaan barsten, maar verder kijken dan zijn neus lang is: vergeet het, "te moeilijk meneer, wat zouden we ook?"...

Het grootste drama van de middenklasse is dat ze, in tegenstelling tot de hogere sociale segmenten, geen of minder macht bezit om haar egoïsme, krenterigheid en inhaligheid aan anderen op te leggen.
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor joker op za 17 dec 2011, 18:56

Reconquistador slaat de nagel op de kop. De gemiddelde burger in dit land heeft een hoge levensstandaard. Al dat gezaag is dus effectief hilarisch. We gaan geen honger lijden.
joker
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Abramis op za 17 dec 2011, 18:56

Waarom ga je ervan uit dat we over onszelf zouden praten ?

Ik wéét uit ervaring dat veel van mijn leerlingen in een thuissituatie leven waar met man en macht geprobeerd wordt de schijn nog hoog te houden, maar waar wel degelijk betalingsproblemen de kop opsteken voor de meest elementaire zaken. Zoals het onderwijs van de kinderen.

En nee, 't zijn heus niet allemaal allochtonen.

Misschien wordt het eens tijd dat jij en een groot deel van de linkse meute eindelijk eens afdalen uit de ivoren toren, de oogkleppen afzetten en eens écht kijken wat er in de volksbuurten gebeurt.

Of dacht je dat dit soort artikels, waarvan er de laatste tijd massa's uit de lucht komen dwarrelen, allemaal verzonnen zijn ? Allemaal mensen die denken dat ze moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, maar in werkelijkheid bij het OCMW gaan aankloppen om verder boven hun stand te kunnen leven ? Hmmm ?? Jaja... #-o

http://www.hln.be/hln/nl/3424/economische-crisis/article/detail/1360815/2011/12/09/Recordaantal-gezinnen-in-collectieve-schuldenregeling.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1333968/2011/10/14/Een-op-de-zeven-Belgen-leeft-onder-armoedegrens.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1353773/2011/11/26/Steeds-meer-Belgen-kunnen-basisbehoeften-niet-betalen.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1347149/2011/11/12/Meer-aanvragen-voor-Verwarmingsfonds.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1334494/2011/10/16/Steeds-meer-wanbetalers-in-secundair-onderwijs.dhtml

enz...

Allemaal debielen die zich maar inbeelden dat ze de facturen niet meer betaald krijgen, nietwaar ? ](*,)

@ Recon & Joker : op basis van jullie reacties meen ik te mogen besluiten dat jullie in het dagelijkse leven NIET in contact komen met de mensen waarover het in bovenstaande artikels gaat. Jullie behoren blijkbaar tot de blije groep mensen die geen inkijk hebben op wat er achter de voorgevels van vele modale gezinswoningen werkelijk gebeurt. Hoe netjes die gevels er ook mogen uitzien. Prijs uzelf gelukkig. 't Kan schrijnend zijn.
Abramis
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Reconquistador op za 17 dec 2011, 19:48

Abramis schreef:@ Recon & Joker : op basis van jullie reacties meen ik te mogen besluiten dat jullie in het dagelijkse leven NIET in contact komen met de mensen waarover het in bovenstaande artikels gaat. Jullie behoren blijkbaar tot de blije groep mensen die geen inkijk hebben op wat er achter de voorgevels van vele modale gezinswoningen werkelijk gebeurt. Hoe netjes die gevels er ook mogen uitzien. Prijs uzelf gelukkig. 't Kan schrijnend zijn.

Dat is geen middenklasse die je daar beschrijft, maar de 15% die effectief onder de armoedegrens leeft (voor tweederde daarvan is dat een tijdelijke situatie die meestal nog opgevangen kan worden door spaarreserves; voor één derde gaat het om een periode van tien jaar of meer, een quasi-uitzichtsloze situatie dus). Daarnaast is er ook veel schijnarmoede, bijvoorbeeld bij Marokkaanse allochtonen die nauwelijks in hun kinderen investeren, maar wel massaal geld versluizen naar het thuisland om aan familie te schenken of er in vastgoed te investeren. Verder zijn er, zoals je ook aangeeft, mensen - ook in de middenklasse - die boven hun stand leven en leningen aangaan die ze niet meer kunnen terugbetalen.

Kortom, als het over moeilijk rondkomen gaat, spreken we van het onderste deciel, in het ergste geval - en al wat ruimer opgevat - de onderste twee decielen. De middenklasse situeert zich echter niet daar, maar, zoals de naam aangeeft, in het midden. Hoe breed je die neemt hangt natuurlijk van je definitie van middenklasse af (sommigen rekenen daar ook de handenarbeiders onder, terwijl die vroeger tot de lower class werden gerekend).

Over mijn persoonlijke situatie spreek ik mij niet uit om privacyredenen. Gelieve mij daar dan ook niet blindelings op aan te vallen.
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Thomas O'Malley op za 17 dec 2011, 20:54

Reconquistador schreef:Dat is geen middenklasse die je daar beschrijft, maar de 15% die effectief onder de armoedegrens leeft (voor tweederde daarvan is dat een tijdelijke situatie die meestal nog opgevangen kan worden door spaarreserves; voor één derde gaat het om een periode van tien jaar of meer, een quasi-uitzichtsloze situatie dus). Daarnaast is er ook veel schijnarmoede, bijvoorbeeld bij Marokkaanse allochtonen die nauwelijks in hun kinderen investeren, maar wel massaal geld versluizen naar het thuisland om aan familie te schenken of er in vastgoed te investeren. Verder zijn er, zoals je ook aangeeft, mensen - ook in de middenklasse - die boven hun stand leven en leningen aangaan die ze niet meer kunnen terugbetalen.

Kortom, als het over moeilijk rondkomen gaat, spreken we van het onderste deciel, in het ergste geval - en al wat ruimer opgevat - de onderste twee decielen. De middenklasse situeert zich echter niet daar, maar, zoals de naam aangeeft, in het midden. Hoe breed je die neemt hangt natuurlijk van je definitie van middenklasse af (sommigen rekenen daar ook de handenarbeiders onder, terwijl die vroeger tot de lower class werden gerekend).

Over mijn persoonlijke situatie spreek ik mij niet uit om privacyredenen. Gelieve mij daar dan ook niet blindelings op aan te vallen.

'k Heb weer eens wat bijgeleerd: ik ben kansarm. :(
Wij zijn tweeverdieners met een gemiddeld loon én volgens jou bijzondere definitie dus kansarm.
Dan klopt er iets niet, want mensen zoals mijn vrouw en ik zijn meer dan die 15% die je beschrijft. Wij hebben geen spaarreserves (huis afbetalen en kind te onderhouden dus geen rest) en toch zijn we volgens jou kansarm. Ik vraag me af wat de échte kanswrmen daar moeten van denken.
Als je je struisvogelpolitiek nu eens laat varen en naar de realitiet kijkt? Wat denk je daarvan?
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Abramis op za 17 dec 2011, 21:07

Reconquistador schreef:Dat is geen middenklasse die je daar beschrijft, maar de 15% die effectief onder de armoedegrens leeft (voor tweederde daarvan is dat een tijdelijke situatie die meestal nog opgevangen kan worden door spaarreserves; voor één derde gaat het om een periode van tien jaar of meer, een quasi-uitzichtsloze situatie dus). Daarnaast is er ook veel schijnarmoede, bijvoorbeeld bij Marokkaanse allochtonen die nauwelijks in hun kinderen investeren, maar wel massaal geld versluizen naar het thuisland om aan familie te schenken of er in vastgoed te investeren. Verder zijn er, zoals je ook aangeeft, mensen - ook in de middenklasse - die boven hun stand leven en leningen aangaan die ze niet meer kunnen terugbetalen.

1) Ik heb nooit het woord "middenklasse" gebruikt.
2) Ik herinner me niet dat ik jou ooit wat dan ook gevraagd heb dat je privacy in gevaar zou kunnen brengen.
3) Laten we deze topic een jaartje rusten, en dan nog eens de draad oppikken. Wat ik in de vorige reactie wou poneren is juist dat er veel mensen nu op dit eigenste ogenblik aan 't afglijden zijn naar de onderkant van die armoedegrens. Probleem daarbij : 't Is er NU nog niet aan te zien (tenzij je op enigerlei wijze zicht hebt op de mate waarin ze erin slagen hun rekeningen te vereffenen), maar neem gerust van me aan dat de krantenkoppen hierboven nog maar een begin zijn van een evolutie die op ontsporen staat. Veel gezinnen zullen in de eerstkomende jaren met de rug tegen de muur gedrukt worden als de huidige evolutie zich doorzet. Aan bepaalde jaarlijks terugkerende vrijblijvende en verplichte onkosten kunnen we bij ons op 't werk perfect zien hoe de financiële situatie van de gezinnen evolueert. Kosten die niet per se nodig zijn (facultatieve uitstappen, klas/pasfoto's, inzamelingen voor goede doelen, etc...) worden vermeden (wat uiteraard verstandig is), terwijl voor de verplichte onkosten (cursussen en boeken vooral) de aantallen openstaande facturen dramatisch stijgen. Wat problematisch is.

Je ziet ze ook niet, he, die mensen. Ze vallen heus niet op. Ze zien er net zo uit zoals jij en ik. Mijn madam werkt bij het OCMW, en dat was een van de eerste dingen die haar opgevallen waren toen ze er aan de slag ging. Haar "klanten" zagen er niet noodzakelijk uit als maatschappelijke randgevallen. Wat een desillusie.

Ik blijf het trouwens ook moeilijk hebben met je bewoording "boven hun stand leven". Wat versta je daar onder ? Kan je dat preciseren ?

Is dat dan een auto, een TV met homecinema-surroundsysteem en een iPad op afbetaling kopen ? Elke maand eens met het gezin op restaurant gaan ? Wekelijks naar de cinema ? Elke zomer op reis ? In dat geval zijn we het helemaal eens dat het over mensen gaat die 'boven hun stand leven' als ze daarna dan in de problemen komen. Maarre... over dat soort mensen heb IK het niet.

Of gaat het dan over mensen die x jaar geleden een hypothekaire lening afsloten om een bescheiden gezinswoning te kopen ? De spaarcentjes zijn dan grotendeels weg, want lenen kost geld, dus dat beperk je - als verstandige huisvader - tot een minimum. Mensen die voor de rest spaarzaam leven, omdat ze iets willen opbouwen voor hun kroost, maar waarvan één van beide partners pakweg vorig jaar zijn/haar job verloor, waardoor de afbetaling van de lening, berekend op maximum 1/3 van het gezinsinkomen, plots niet meer lukt omdat het toevallig net de hoofdverdiener is die zijn job kwijtraakte (vb : bediende bij een bedrijf), terwijl de partner (vb : poetsvrouw) voor het enige volwaardige inkomen blijft zorgen. Er zijn er veel zo, neem dat gerust aan. En die lopen daar niet mee te koop. Die verkopen eerst alles wat ze niet écht nodig hebben, in de hoop dat er intussen een nieuwe job gevonden wordt. Maar als dat niet (tijdig) lukt...
Wat jou betreft vallen die mogelijks ook onder de 'boven-hun-stand-levers' ? Zoniet kom je er bijlange niet met je "15 % onder de armoedegrens". En toch zijn dit in mijn ogen mensen die binnen die groeiende groep vallen van mensen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Enfin, ik wil maar zeggen : ik had het heus niet over de onderlaag van de samenleving toen ik schreef dat veel mensen het steeds moeilijker krijgen om de eindjes aan elkaar te knopen.

Soit, nogmaals : afspraak binnen een jaar voor een na-evaluatie. Er zal vast wel al wat officieel cijfermateriaal met illustratieve waarde voorhanden zijn tegen dan.
Abramis
PI Expert
PI Expert

Volgende

Keer terug naar Politiek en actualiteit