Tegensprekelijk en toegelaten debat tussen Filip Dewinter en Jean Marie Dedecker voorwerp van intimidatie, geweld en bedreigingen door extreem links.
Filip Dewinter : “Ik laat mij niet afschrikken door bedreigingen en geweld en ik kom vanavond naar de Blandijnberg in Gent.”.
Vanavond vindt in de aula Blandijnberg van de RUG een door de universiteit toegelaten en tegensprekelijk debat plaats dat georganiseerd wordt door de Nationalistische Studenten Vereniging (NSV). Op het debat werden o.a. Filip Dewinter, Geert Wilders en Jean Marie Dedecker uitgenodigd. Eerder liet de rector van de RUG al weten dat Wilders niet welkom was omwille van het feit dat zijn veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Intussen raakte bekend dat extreem linkse organisaties allerhande het debat vanavond willen verhinderen door het universiteitsgebouw te bezetten en te vergrendelen. Het rectoraat van de Gentse universiteit neemt hier akte van, maar weigert de nodige schikkingen te treffen om een democratisch en toegelaten debat op een veilige manier te laten plaatsvinden.
De houding van het Gentse rectoraat is op zijn minst hypocriet te noemen. Het kan immers niet zijn dat uitgerekend in een universiteit het recht op vrije meningsuiting gefnuikt wordt door een handje vol beroepsbetogers die geweld gebruiken om hun eisen kracht bij te zetten. Dat het rectoraat van de Rug plooit voor intimidatie is pijnlijk en een universiteit onwaardig.
Filip Dewinter is niet van plan om zich te laten afschrikken door geweld en bedreigingen en zal hoe dan ook deelnemen aan het debat. Dewinter zal zich vanavond ter plaatse begeven en zal zich niet monddood laten maken door gewelddadige tegenbetogers. Blijkbaar handelt extreem links zoals in de jaren ’70 en ’80 door met gewelddadige blokkades en betogingen, iedereen die er een politiek niet correcte mening op nahoudt de mond te snoeren.
Het al dan niet plaats kunnen vinden van een toegelaten en tegensprekelijk debat, georganiseerd door de NSV in de Gentse RUG is dan ook een belangrijk precedent.
Filip Dewinter
Vlaams Parlementslid

Nieuws