Vlaams parlementslid Els Van Weert kondigde vandaag haar afscheid aan van de nationale politiek. Tot juni 2009 blijft zij actief in het Vlaams parlement. Daarna wil ze zich voluit concentreren op haar schepenambt in Lier waar ze bevoegd is voor Cultuur, Wijkwerking, Evenementen, Onderwijs, Duurzame Ontwikkeling en Ontwikkelingssamenwerking.
Van Weert bekleedt sinds 1999 een nationaal politiek mandaat.
Als voorzitter van spirit (nu VlaamsProgressieven) smeedde ze samen met o.m. Patrick Janssen het kartel met sp.a. In 2004 trad Els Van Weert toe tot de federale regering: ze was er verantwoordelijk voor de departementen Duurzame Ontwikkeling en Sociale Economie. Vorig jaar nam ze opnieuw haar mandaat op als Vlaams parlementslid waarvoor ze in 2004 door de kiezers van de provincie Antwerpen werd verkozen. Sinds begin dit jaar cumuleerde ze dit nationaal mandaat met haar schepenambt in Lier. Els Van Weert: “Dit is wellicht de meest overwogen beslissing die ik ooit nam in mijn leven. En zelfs al was ik er op dat moment nog niet klaar voor om dit te verkondigen aan de buitenwereld: eigenlijk maakte ik deze keuze vorig jaar reeds op het moment dat ik Bettina Geysen aanzocht om zich kandidaat te stellen tot het voorzitterschap van onze partij.”

Nieuws