Vandenbroucke wil tastbaardere gelijke kansen

Alle persberichten van sp.a.

Moderators: Persberichten, Moderatorteam

Berichtdoor Persberichten op ma 15 nov 2004, 14:37

Frank Vandenbroucke wil van de werkgevers concrete engagementen om de voornamelijk allochtone jongeren van het deeltijds onderwijs te laten doorstromen naar de arbeidsmarkt. "Het komt er nu op aan zonder vooringenomenheid de kansenongelijkheid aan te pakken.”

“Meer dan de helft van de jongeren die deeltijds onderwijs volgen, vindt geen stageplaats. Het gaat vooral om niet-Europeanen, wat meteen verklaart waarom België qua allochtone werkgelegenheid ver onder het Europese gemiddelde scoort. Terwijl in Europa één op de twee allochtonen een job heeft, is dat bij ons één op de drie.”

De Vlaams minister van Werk en Onderwijs heeft aan werkgevers en vakbonden gevraagd om tegen 25 november een concreet actieplan uit te werken om deeltijds werk te creëren. “Dat wordt geen gemakkelijke klus. Werkgevers willen geen echte engagementen aangaan omdat ze de slechte reputatie van deeltijds werkende jongeren vrezen. We moeten dringend af van dat stigma.”

Daarnaast zijn er nog andere aspecten aan het gelijkekansenbeleid verbonden. “Zo zal het niet langer kunnen dat de VDAB moeilijke groepen in een bepaald statuut parkeert, terwijl minder problematische werkzoekenden wel een gepaste begeleiding krijgen. Ook via de aanstelling van taalinstructeurs hoop ik de werkgelegenheid bij allochtonen te verbeteren.”

Vandenbroucke bevestigt nogmaals dat het gelijkekansenbeleid in het onderwijs en op de werkvloer voor sp.a dé prioriteit blijft om spanningen tussen autochtonen en allochtonen weg te nemen. “We mogen ons niet laten intimideren door de huidige gespannen atmosfeer. We moeten vooral de ongelijkheid van kansen zonder vooroordelen en taboes benaderen en oplossen.”
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Berichtdoor condor op ma 15 nov 2004, 15:01

Weer zie ik het verhaal van de arme sukkelaartjes van allochtonen, die duidelijk niet genoeg geholpen worden.
Ik geef u gewoon mijn voorstel: de allochtoon moet een wezenlijke inspanning leveren en hij moet die inspanning kunnen voelen. Dit vereist een speciaal statuut voor die mensen die echt een inspanning geleverd hebben. Een soort diploma zeg maar.
Ik ben tegen de SP.a oplossing waar alle inspanning weer van onze kant moet komen: de werkgevers moeten meer allochtonen aannemen, ons onderwijs moet de allochtoon meer helpen, de VDAB moet meer werk maken van allochtonenproblematiek enz. Nergens zie ik hier wat de allochtoon zelf moet doen. Hij wordt geholpen... Fijn. Zal hij blij mee zijn...
Nee, ik wil dat de allochtoon een inspanning levert, en dat er iets tegenover staat als hij dat doet, maar eveneens als hij dat niet doet. Niet enkel beloning als het goed is, ook bestraffing als het slecht is.
De manier waarop de SP.a hier mee omgaat is kenmerkend voor deze partij, en dan ook één van de redenen waarom ik nooit op deze partij zal kunnen stemmen.
condor
PI Moderator
PI Moderator

Keer terug naar Sp.a