Magda Raemaekers heeft minister voor volksgezondheid Laurette Onkelinx gevraagd naar concrete maatregelen om het overmatig gebruik van pepdranken een halt toe te roepen.
Tijdens het vragenuurtje van de plenaire zitting van de Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft Magda Raemaekers minister voor volksgezondheid Laurette Onkelinx gevraagd naar concrete maatregelen om het overmatig gebruik van pepdranken zoals Burn, Redbull en Monster een halt toe te roepen.
Magda Raemaekers: “Deze energiedranken maken meer kapot dan men denkt, zo blijkt immers uit een rapport van de Hoge Gezondheidsraad die een onderzoek deed naar de mogelijke schadelijke gevolgen van het veelvuldig drinken van pepdranken. Ik heb de minister dan ook gevraagd hoe zij op dit nieuwe rapport zal reageren en welke stappen zij zal ondernemen om de gevolgen voor de volksgezondheid tot een minimum te beperken. Het verheugt mij dan ook te horen dat minister Onkelinx niet alleen werk zal maken van een informatiecampagne naar de doelgroep en een duidelijke etikettering van de producten zodat duidelijk is dat het drinken van pepdranken in combinatie met alcohol niet gezond is en dat ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en jongeren onder de 16 jaar de energiedranken best vermijden. Ik ben ook tevreden te horen dat de minister het dossier ook zal meenemen naar de interministriële conferentie voor volksgezondheid en de Europese commissie om ook op die manier aan gezamenlijke initiatieven te kunnen werken. Van te veel alcohol krijg je immers een kater, waar je ’s anderendaags nog last van hebt. De gevolgen van te veel energiedrankjes merk je niet direct, maar lijken op lange termijn net zo gevaarlijk, aldus Magda Raemaekers.”

Nieuws