Met een gratis verzekering voor ouders die ook andere kinderen uit de buurt naar school begeleiden wil Kathleen Van Brempt de schoolomgeving veiliger maken.
Deze week publiceerde het Nieuwsblad een rapport ‘Veilig naar School.’ Een rapport dat veel reacties uitlokte. Om op die reacties te reageren, nam Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen van Brempt donderdagnamiddag deel aan een chatsessie in de lokalen van Het Nieuwsblad.
“Een heel leerrijke ervaring” zegt Kathleen Van Brempt. “Want eigenlijk zou ik mijn tijd willen verdelen tussen het behandelen van dossiers op mijn kabinet en op straat lopen om ter plekke geconfronteerd te worden met de verkeersproblematiek. Zo’n chatsessie komt daar bij in de buurt. Op die manier kan je veel mensen sensibiliseren voor het verkeersveiligheiddebat. ”
Met een aangehouden verkeersveiligheiddebat wil de minister de mentaliteit omtrent mobiliteit verder veranderen. Want met infrastructuurwerken alleen kom je er niet, beseft Van Brempt.
“We hebben de laatste vijf jaar 50 miljoen euro geïnvesteerd in aanpassingen aan de schoolomgeving. Alle werken zijn nog niet af, maar nu wordt het tijd dat de mensen zelf ook hun steentje bijdragen. Als ik bijvoorbeeld iemand lees die zegt dat er ouders die hun kinderen naar school brengen steevast op het fietspad parkeren, dan denk ik: ‘dat kan ik niet veranderen met infrastuctuurwerken.’ Daarom wil ik overtreders hard aanpakken, maar evengoed goede praktijken stimuleren”, gaat Van Brempt verder. “Zo denk ik bijvoorbeeld aan fietspools, waarbij enkele kinderen onder begeleiding van een ouder naar school fietsen. Zo’n groepje kan je toch makkelijk via Facebook of de school zelf samenstellen? En dan wil ik de verzekering voor dat poolen wel op mijn nemen”, besluit de minister.

Nieuws