Veel mensen in armoede maken geen gebruik van hun sociale rechten. Ingrid Lieten wil die rechten automatisch toekennen. Daarmee neemt ze Europees het voortouw in de strijd tegen armoede.
“Jaarlijks vragen we aan gezinnen die recht hebben op een verhoogde schooltoelage, een aanvraag in te dienen. Maar veel van die gezinnen doen dat niet. Ik zal er dan ook, samen met minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a), voor zorgen dat die toekenning in de toekomst automatisch gebeurt.”
2010 is het jaar van de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting. Vlaams minister van Armoedebestrijding Ingrid Lieten neemt hierin het voortouw. “17 procent van de Europeanen leeft in armoede. Het is nodig dat de EU nu eindelijk haar sociale pijler uitbouwt. Ik wil dat België het Europese voorzitterschap in de tweede helft van het jaar gebruikt om dit aan te kaarten."
Zelf wil ze eerst de laagste inkomens in Vlaanderen optrekken. “Veel mensen in armoede verliezen een deel van het inkomen waar ze recht op hebben, omdat ze hun rechten niet benutten. Vaak weten ze niet dat ze recht hebben op een toelage, of heeft de overheid het veel te ingewikkeld gemaakt om die aan te vragen. Dat geldt voor de verhoogde schooltoelage in het onderwijs, maar ook voor veel andere sociale rechten. Ik steek dan ook de hand uit naar al mijn Vlaamse collega-ministers, om samen zoveel mogelijk van die rechten automatisch toe te kennen.”
“Hetzelfde vraag ik van de federale regering. Ken bijvoorbeeld het Omniostatuut automatisch toe. Dat geeft gezinnen met een laag inkomen recht op een betere terugbetaling van de ziektekosten. 800.000 mensen komen ervoor in aanmerking, maar meer dan driekwart maakt er geen gebruik van. Samen de laagste inkomens verhogen is een bijzonder mooi voorbeeld van wat het samenwerkingsfederalisme in de praktijk kan betekenen”, besluit Ingrid Lieten.

Nieuws