sp.a: Hans Bonte: Garanties voor Citibankspaarders gevraagd

Alle persberichten van sp.a.

Moderators: Persberichten, Moderatorteam

sp.a: Hans Bonte: Garanties voor Citibankspaarders gevraagd

Berichtdoor Persberichten op zo 12 okt 2008, 16:21

Hans Bonte vraagt een grondig onderzoek naar de dubieuze praktijken van Citibank. Elke beloofde euro moet Citibank terugbetalen aan haar klanten.

Een paar dagen nadat premier Leterme en vice-eerste minister Reynders geen reden tot paniek zagen, stond het voorbije weekend de federale regering in rep en roer op zoek naar een oplossing voor het noodlijdende Fortis. De CD&V-voorzitter Marianne Thyssen verkondigde dat de consument geen schrik moet hebben omdat de Belgische spaarder zijn spaargeld ‘gegarandeerd’ wordt. Maar ondertussen ontvangen duizenden klanten van Citibank een brief met de waarschuwing dat hun belegde spaarcenten in een aantal specifieke beleggingsproducten in gevaar zijn en dat Citibank geen enkele schuld noch verantwoordelijkheid treft.

Uit de talloze getuigenissen die Volksvertegenwoordiger Hans Bonte hieromtrent mocht ontvangen van gedupeerde spaarders blijkt evenwel dat heel wat van deze spaarders door Citibank heel actief werden aangezet om hun centen te beleggen in deze zogenaamde ‘superveilige’ belegging met 100 procent kapitaalbescherming.

Enkele uitspraken van gedupeerde spaarders: “Toen mijn kantoorhouder mij dit product voorstelde en ik om een folder vroeg, zei hij mij dat het product zodanig nieuw was dat er nog geen folders beschikbaar waren,maar dat ik maar zo vlug mogelijk moest intekenen (alleen voor goede klanten je weet wel). Op geen enkel moment werd de naam Lehman te berde gebracht en er staat ook niets in het contract”. De meeste consumenten waren duidelijk in de overtuiging dat Citibank instond voor de kapitaalgarantie. In de documenten die klanten hebben ondertekend staat de naam Lehman Brothers nergens vermeld, evenmin als er op werd gewezen dat de kapitaalgarantie kennelijk geen echte kapitaalgarantie is. Ook in de reclame van Citibank wordt het product voorgesteld als risicoloos.

Meer nog, heel wat spaarders werden niet geïnformeerd over de aard van het product. Uit indiscreties van een aantal bankagenten die werken in opdracht van Citibank blijkt zelfs dat de makelaars zelf nog nauwelijks zicht hebben op de aard van de producten die ze slijten aan de consument. Eén ding is duidelijk: overal werd een absolute garantie geboden op minimaal het behoud van het belegde kapitaal.

Deze manier van werken is strijdig met de verplichtingen die banken moeten naleven. Zij moeten de consument immers correcte, duidelijke en niet-misleidende informatie geven. Gedupeerde beleggers doen er goed aan massaal klacht neer leggen bij Citibank zelf en nadien bij de bemiddelingsdienst Banken–Krediet – Beleggingen.

sp.a vraagt daarom dat de minister bevoegd voor het bankwezen, Didier Reynders, en zijn collega bevoegd voor Ondernemen, Vincent Van Quickenborne, de CBFA en de inspectiedienst van Economische zaken belasten met een grondig onderzoek naar de manier waarop Citibank haar dubieuze producten de voorbije jaren en maanden aan de man heeft gebracht. Voor sp.a is het hoe dan ook duidelijk dat Citibank moet instaan voor de terugbetaling van de gestorte kapitalen die de klanten gegarandeerd werden. Er kan geen sprake zijn dat Citibank haar handen hiervan wegtrekt en elke verantwoordelijkheid ontloopt.

sp.a dringt er tevens op aan dat de Staatssecretaris voor Armoedebestrijding tijdens de komende begrotingsbespreking meer middelen voorziet voor collectieve schuldenregeling en om de ’OCMW’s toe te laten meer werk te maken van budgetbeheer en schuldbemiddeling.
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Keer terug naar Sp.a