Sp.a-Kamerlid David Geerts vindt dat het tussentijds rapport van de treinexperts besproken moet worden in de voltallige commissie Infrastructuur
Daarna moet er beslist worden wat er verder moet gebeuren. Dit is de snelste manier van handelen en geeft het meeste duidelijkheid aan de reizigers, maar ook aan de familie van de slachtoffers.
“Ik heb vernomen dat het eerste volwaardige tussentijdse rapport van de treinexperts voor 90% af is. Daarom vind ik dat zij nu met ingang van 16 augustus de laatste 10 % moeten kunnen voltooien en daarna rapporteren aan de voltallige commissie Infrastructuur en dit ten laatste op 15 september. Daarna moet er beslist worden of er opnieuw een opvolgingscommissie moet worden geïnstalleerd en met welke doelstelling,” aldus David Geerts.
De reden dat dit naar de commissie Infrastructuur moet is omdat deze commissie reeds geïnstalleerd is, en rechtsgeldig kan vergaderen. De voorzitter van de Kamer, André Flahaut, kan deze bijeenroepen en een agenda van vergadering opstellen.
Geerts verwacht van de experts dat zij concrete pistes aanreiken die het de politiek makkelijker moeten maken om een gefundeerde beslissing te nemen. Zo moet er consensus zijn over het te kiezen veiligheidssysteem, de creatie van of de uitbouw van een bestaand orgaan dat voldoende macht en middelen heeft om veiligheidsvoorschriften af te dwingen en veiligheidscontroles te doen. Want een trein mag dan een veiligheidssysteem hebben, als het niet werkt, heeft het ook geen zin.
David Geerts: “Persoonlijk denk ik dat er in het Regeerakkoord duidelijk moet staan dat men kiest voor het ECTS 2-systeem. Ik weet dat dit zeer veel geld kost, maar dit is een keuze. Nu heeft men beslist om TBL 1+ verder uit te rollen, en dit is te verdedigen om korte termijn. Maar ik begrijp nog steeds niet waarom België een apart systeem moet hebben. Het is veel logischer dat we, zeker gelet op onze ligging een Europees systeem nemen. Daarom pleit ik voor een en/en-verhaal. Op korte termijn investeringen doen naar veiligheid, maar ook reeds investeren naar lange termijn. Want het gaat natuurlijk niet op om nu niets te doen, omdat men enkel focust naar de toekomst.”

Nieuws