sp.a: Bruno Tuybens: Tijd om gouden parachutes echt aan te pakken

Alle persberichten van sp.a.

Moderators: Persberichten, Moderatorteam

sp.a: Bruno Tuybens: Tijd om gouden parachutes echt aan te pakken

Berichtdoor Persberichten op do 6 nov 2008, 11:33

"Na drie maanden verontwaardigd te zijn is het tijd dat de premier eindelijk eens iets doet”, zegt Bruno Tuybens. “De ontslagvergoeding van Mittler ongedaan maken zou al een goed begin zijn.”

Bruno Tuybens heeft al maanden kant en klare wetsvoorstellen om buitensporige ontslagvergoedingen aan te pakken klaar liggen. Wetsvoorstellen die keer op keer door de regering afgewimpeld werden. Nu Leterme voor de zoveelste keer zegt ‘verontwaardigd’ te zijn over de buitensporige ontslagvergoeding die Gilbert Mittler, de financieel directeur van Fortis krijgt, wordt het Tuybens stilletjes aan te veel:

“Die Mittler wordt dus extern consultant, maar blijft bij Fortis werken. Als je ergens blijft werken, moet je dan een ontslagpremie van vier miljoen krijgen? Kan er mij dat eens iemand uitleggen? Kan er mij eens iemand uitleggen of vier miljoen de juiste premie is voor het advies dat hij over ABN Amro heeft gegeven? We weten allemaal hoeveel dat advies ons al gekost heeft. Een cadeautje van nog eens vier miljoen erbovenop lijkt me dan ook totale waanzin..”

Daarom is het volgens Tuybens ook hoog tijd dat Leterme eindelijk eens iets doet.
“We zijn nu referentieaanhouder van Fortis”, zegt Tuybens. “Leterme kan er dus heel gemakkelijk iets aan doen. Hij kan dat gewoon in de Raad van Bestuur van Fortis afdwingen. Maar dan moet hij dat wel willen natuurlijk.”

sp.a-voozitter Caroline Gennez kan Bruno Tuybens enkel maar bijtreden.
“Iedereen weet dat het dringend tijd is om het vertrouwen in de banksector te herstellen. Maar door dat boerenbedrog rond de ontslagvergoeding van Mittler dreigt het kleine beetje vernieuwde vertrouwen in die sector meteen weer te verdampen. Daarom moet er dringend een parlementaire onderzoekscommissie komen, zodat er geen lijken meer uit de kast vallen”, besluit Caroline Gennez.
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Keer terug naar Sp.a