Programmacongres rond drie v’s
sp.a zal in de tweede helft van 2005 een programmacongres houden rond drie centrale kernpunten, meer bepaald rond drie v’s: verwondering, verontwaardiging en verantwoordelijkheid. Dat zei voorzitter Steve Stevaert na afloop van het partijbureau.
Stevaert verduidelijkt deze drie v’s. “Met verwondering bedoel ik de dingen die momenteel niet juist lopen in de samenleving. Wanneer ik het heb over verontwaardiging, heb ik het over aspecten die niet rechtvaardig zijn. En verantwoordelijkheid refereert naar hetgeen we daaraan willen veranderen. Uiteraard willen we aan deze 3 v’s tal van werkgroepen en politieke acties koppelen.”
“Zo denk ik bijvoorbeeld aan een nog rechtvaardigere fiscaliteit. Dankzij de woonbonus, die van kracht is vanaf 1 januari 2005, krijgt iedereen dezelfde fiscale aftrek, ongeacht of je nu een groot of klein huis koopt. Ook gezondheidszorg zal een centrale plaats innemen. In België is de gezondheidszorg vlot toegankelijk voor iedereen en staat ze op een hoog niveau. Het is heel belangrijk dat de gezondheidszorg in de toekomst betaalbaar blijft voor de patiënt. De regering zal de nodige inspanningen moeten doen om de betaalbaarheid te verzekeren.”
Stevaert ziet het programmacongres ook als een goede aanzet voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. “Een politieke partij moet zich altijd vernieuwen. We houden dit congres met de lokale verkiezingen in het achterhoofd en zullen tal van provinciale, gemeentelijke en stedelijke bevoegdheden aanraken.”

Nieuws