door kwèk op za 12 sep 2009, 12:12
Ik heb sommige, niet alle, reacties op dit onderwerp gelezen. Het onbegrip van de gemiddelde Westerling, voor dit thema, is meer dan begrijpelijk.
Voor velen onder ons is het geloof slechts een aanhangsel geworden van het leven, en anderen hebben hun heil gevonden in het atheïsme. Geloof hoort er voor de meesten van ons niet meer zo bij, en we kijken angstig naar religies die aan terein winnen. Ik denk hier maar even aan het creationisme dat zowel in het Christelijke, maar ook in het Islamietisch geloof de kop opsteekt.
Toch is de oplossing (een verbod op de hoofddoek) die wij voorschotelen slechts een druppel op een hete plaat.
Het idee, dat je door een wet te stemmen, van vandaag op morgen de problematiek de deur uitwerkt is kortweg achterlijk te noemen. De sociale dramas die er uit voort kunnen vloeien zijn niet te onderschatten.
We moeten als mens niet vergeten dat we nu eenmaal in een "multiculturele samenleving" zijn verwikkeld geraakt. Toch valt het op dat er voor de cultuur van zowel alochtonen als autochtonen een groot onbegrip bestaat. Oosterlingen begrijpen niet waarom westerlingen zijn zoals ze zijn, zoals wij niet kunnen begrijpen vanwaar hun ideeën juist voort komen. Hier en daar pikken we wel streepjes informatie op die ons een idee geven, maar een volledig beeld vormen is moeilijk (tenzij men het speciefiek gaat bestuderen).
Dit onbegrip leidt tot frustraties die uiteindelijk resulteren in onderdrukking, geweld en opstand. Dit zijn normale fenomenen die men door de geschiedenis uit terug vindt.
Het verbod van een hoofddoek, dat als "rassistisch" wordt bestempeld, is eigenlijk niet rassistisch op te vatten. Het is geen haat naar een bepaalde bevolkingsgroep (alhouwel sommige haatdragende natuurlijk wel op de kar springen en hierdoor het element van rassischme zwaarder in de verf zetten), maar onbegrip voor hun gebruiken en cultuur dat deze regels met zich mee brengt.
Mag ik bvb de mensen er aan laten herrineren dat onbegrip door levensvisie ook in de eigen cultuur ronddwalen. Ik kan denken aan de cannabis gebruikers, maar ook aan de dames die in de jaren 60 contraceptiva tot zich namen. Voor sommigen vallen/vielen deze themas zelfs niet te bespreken, alhouwel dat we toch door de tijd heen een debat hebben losgewrikt en men opener is gaan staan voor sommige zaken.
De sleutel van de meeste problemen, volgens mij, is het opheffen van dat onbegrip door informatie. Juiste informatie en ideën zijn waarschijnlijk de krachtigste wapens die men kan hebben. Door kinderen te overspoelen met allerlei info (van juiste aard) kan men op jonge leeftijd een debat los kweken, waardoor dat zowel met de autochtone als de alochtone gemeenschap een begrip kan ontstaan.*
Men moet wel opletten dat informatie zowel pro als contra kan zijn. Alle ideeen moeten besproken worden en worden aangehaald. Het is niet de bedoeling om op deze manier enkel "onze" ideeen naar voren te brengen... iets wat jammer genoeg veel wordt gedaan. Met verzet van de "benadeelde" tot gevolg.
Ik ben voorstander, inplaats van het volledige verbod op hoofddoeken, om het onderwijssysteem zwaar aan te passen en een betere informatiestroom los te maken. Inplaats van "godsdienst" te geven zou men er iets anders voor in de plaats moeten brengen. Tijdens deze uren waar leerkrachten hun leerlingen "het geloof" bij brengen (als ze niet te lui zijn, en de leerlingen filmkes laten kijken) op school in aparte klassen zodat geloofsovertuigingen niet mixen. Zou men bvb alle leerlingen de beginselen van alle geloven (inclusief de beginselen van het atheisme) moeten laten bestuderen.
De bedoeling van deze les zou niet moeten zijn, het bekeren van leerlingen tot 1 bepaalde levensvisie, maar het bijbrengen van de ideën van de andere zodat er een groter begrip ontstaat voor elkaar.
Zo zullen Christelijke leerlingen leren begrijpen waarom moslims, boedhisten, atheisten, joden, hindus, protestanten,... zijn zoals ze zijn. Net zoals men zou verplichten dat de anderen leren wat de gebruiken van de tegenovergestelde partij zijn. Deze lessen zouden kunnen eindigen in een volwassen debat onder elkaar, waarin alle partijen argumenten naar voren brengen die bespreekbaar zijn met de leerkrachten. Dit zal voor latere generaties een grote hulp kunnen zijn, en zorgen voor een betere en hechtere verstandhouding. Dit begrip zorgt er voor dat men de xenofobie van velen onder de tafel kan vegen.
De oplossing die ik hier bied zal natuurlijk voor velen ook weer op onbegrip stoten. Ik kan nu al flamigranten horen zeggen dat:
"mijn kinderen die zever niet moeten leren"
ofdat moslims denken:
"mijn kinderen hoeven niet beinvloed te worden door de katholieken"
Om nog maar niet te spreken over het orthodoxe jodendom dat precies een patent heeft op xenofoob gedracht. Eigen scholen waar wordt onderwezen in het hebreeuws vind ik net zo ergerlijk als het idee van een volledige moslim school. Door in die hokjes te blijven zitten en je bevolkingsgroep weg te draaien van de anderen die rondom je leven, help je de globale samenleving niet vooruit.
Daarom moeten deze lessen ook niet gebracht worden onder het mom van "godsdienst" maar een wetenschappelijk vak dat de culturen en gebruiken van de wereld bestudeerd. Vooral die van de culturen die in onze eigen samenleving leven. De Islam lessen kunnen dan gegeven worden door een leerkracht Islam, Godsdienst door de Godsdienstleerkracht, voor het Atheisme hebben we de zedenleerleerkracht en men moet ook proberen de andere grote wereldgodsdiensten (zoals bvb het boudhisme en het jodendom) te betrekken in dit verhaal.
De bedoeling is ook vooral voor de pijnpunten tussen de culturen grondig te bespreken.
Mochten kinderen dan nog steeds een tegenkanting hebben voor een bepaald aspect van het geloof (zoals de hoofddoek), dan weet men tenminste waarover men spreekt... iets wat nu spijtig genoeg ook niet het geval is.
Het moet trouwens maar eens gedaan zijn om onszelf als "multicultureel" te bestempelen, als je ziet dat de culturen eigenlijk niet zo goed mixen. Ik zie bvb in mijn eigen leefgebied (Schaarbeek) dat de verschillende etnisiteiten die daar leven ook niet echt met elkaar in contact komen alhouwel ze enkele meters van elkaar wonen. Marokanen leven in hun eigen kwartier, net zoals de albanezen, turken, etc... Maar dit is niet abnormaal ,kijk bvb naar de vlamingen in Brussel die soms ver wandelen om in een "Vlaams" caffee hun pint te gaan pakken.
De reden daar is net dezelfde als bij die van hun. We begrijpen elkaar niet.
Bij ouderen onbegrip weg halen is moeilijk, dit komt omdat ouderen een bepaalde levensvisie hebben gevormd tijdens hun levensjaren waar ze niet gemakkelijk meer van afstappen. Maar de jeugd heeft dit niet.
Daarom smeek ik aan politici, verruim en verplicht het onderwijs om visies te verruimen van onze jeugd zodat dit soort discussies op lange termijn een probleem worden van het verleden. Zorg voor evolutie in de multiculturaliteit door breed onderwijs. Of we willen of niet, uiteindelijk gaan we toch met elkaar moeten leren samenleven, of ten ondergaan aan geweld en deportaties.
Vervolgens wil ik ook nog even dit zeggen. De autochtonen gemeenschap van een land wilt altijd de allochtonen gemeenschap van een land helpen om zichzelf los te wrikken van zijn "achterlijke waarden en normen". Dit gebeurt zowel in Westerse als in Oosterse samenleving. Men wilt eigenlijk van de Multiculturaliteit af om terug een mooi egaal Uni Cultureel land te hebben zonder al te veel culturele conflicten. Dit zal altijd zorgen voor verzet dat alleen maar bijdraagt tot de verzuring en polarisering van de maatschappij. Hoe zwaarder de acties tegen iets, des te zwaarder zullen de replieken zijn voor datgene dat men probeert af te schaffen.
Men moet zich een paar vragen stellen:
1. Doet men iemand kwaad door een bepaald gebruik in stand te houden.
2. Schaadt men de maatschappij door te doen wat men doet
3. Schaadt men zichzelf door te doen wat men doet
4. Zijn de antwoorden op vraag 1,2,3 niet voortgesprongen wel oprecht, goed gefundeerd en niet gesteund door persoonlijke dogmas.
Ik kan oprecht zeggen voor mezelf, dat houwel ik het er ook niet mee eens ben, dat hoofddoeken op school gerust zouden mogen. Hetzelfde geld voor keppeltjes, kruisjes, kerstbomen, etc... Meestal "storen" de anderen zich er gewoon aan omdat ze niet bij die bepaalde bevolkingsgroep horen die het doen. Dit enerverend gevoel kan verschillende oorsprongen hebben, maar men moet ook leren dat houwel men ergens niet bij akkoord is, dat de tegenspeler ook zijn vrijheid mag hebben. Dit is denk ik toch wel een heel liberaal standpunt. Rawls zou zelfs zeggen: "wat als jij in de andere cultuur was geboren, wat zouden jou standpunten dan zijn". "De sluier van onwetendheid" is in het geval van de hoofddoek erg belangrijk.
Wat zijn trouwens de consequenties van de afschaffing? Ik zie nu al een artikel van een iman op de site van "www.redactie.be" waarin te lezen staat dat hij denkt aan de oprichting van moslim scholen. Gaat dit zo een goede impact hebben op onze samenleving? Alweer een geloof dat zich nog meer gaat wentelen in de xenofobie. Welke invloed gaat dit hebben op de radicalisatie van de jongeren die in deze scholen terecht gaan komen. Welke taal gaat men daar spreken, en welke invloed gaat dat hebben op de verdere doorvloeing van deze jongeren naar het arbeiderscircuit. Toch wel een paar vragen waar we bij moeten stilstaan alvorens ons hardvochtig uit te spreken.
Gaat men de dames, in families waar het geloof nog centraler staat, nog naar school laten gaan als ze geen hoofddoek mogen opzetten?
Ik kijk nu al met medelijden naar de joodse kinderen die niet mixen met andere culturen, omdat ze in het joods onderwijs geduwd worden. Men patenteerd de toekomst van zo een kind op zo een drastische manier dat ik het bijna "ziek" durf te noemen. Maar dit is natuurlijk mijn eigen opvatting.
De school zou een punt moeten zijn waar alle rassen, culturen, ideeen, geloofsovertuigingen zouden moeten kunnen besproken worden. Zodat men kan gaan naar een toekomst waar mensen elkaar meer begrijpen (en daarom niet altijd akkoord met elkaar moeten gaan).