Open Vld: Vincent Van Quickenborne: Regering moet begrotingsdoelstellingen halen

Alle persberichten van Open Vld.

Moderators: Persberichten, Moderatorteam

Open Vld: Vincent Van Quickenborne: Regering moet begrotingsdoelstellingen halen

Berichtdoor Persberichten op za 13 sep 2008, 15:45

“De regering zal zwaar moeten ingrijpen om haar begrotingsdoelstellingen te halen en de economie te ondersteunen.” Dat zegt Open Vld-minister van o.a. Economie, Vincent Van Quickenborne als reactie op het negatieve rapport van het Planbureau dat vandaag door de federale regering wordt besproken. Om hieraan enigszins paal en perk te stellen, lanceert minister Van Quickenborne zelf enkele besparingstips voor de regering.Van Quickenborne: “Ik leg mij niet bij deze toestand neer. De regering staat voor een alles of niets-uitdaging. Dat vraagt moedige maar noodzakelijke ingrepen.”

Vincent Van QuickenborneVolgens het rapport van het Planbureau staan alle indicatoren op rood: onze groei vertraagt sterk, de inflatie blijft nog steeds te hoog, onze loonkosten ontsporen, hierdoor daalt het aantal jobs en daarbovenop stevent de regering voor de begroting van 2009 op een tekort van ruim 5 miljard af.

Als buffer stoomde Economieminister Van Quickenborne zelf enkele besparingsmaatregelen klaar.

Zo stelt hij voor om het aantal ambtenaren langzaamaan te reduceren. Van Quickenborne: “Er zijn in totaal –onderwijs meegerekend- 1.150.000 ambtenaren. Een pak meer dan dat er ondernemers en zelfstandigen zijn. Ik heb 2.800 ambtenaren. Tot 2011 gaan er 400 met pensioen. Ik stel voor om slechts 1 op de 4 opnieuw te vervangen.”

Daarnaast zouden ambtenaren ook even lang moeten werken als gewone werknemers. Nu mogen ambtenaren stoppen met werken op hun 60ste terwijl privéwerknemers nog 5 jaar langer moeten doorgaan om een volwaardig pensioen te kunnen trekken. “Het is niet populair,” aldus Q. “Maar het zal omhoog moeten.”

Verder zouden de deelstaten in de nabije toekomst de pensioen van hun ambtenaren zelf moeten betalen en moet de overheid de opbrengst van fraude terugstorten aan de eerlijke belastingbetalers. “De overheid moet er zich toe verbinden om alle bedragen die ze binnenhaalt uit de strijd tegen de fiscale en de sociale fraude terug te geven aan de burgers. Ze kan daarmee het belastbaar minimum verhogen en belastingschalen afschaffen, besluit Q zijn betoog.”
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Keer terug naar Open Vld