Open Vld-parlementslid Peter Gysbrechts vraagt om ook op Vlaams niveau het debat te voeren over de Belgisch-Nederlandse kandidatuur voor het WK-voetbal in 2018 of 2022. “De Vlaams minister van Sport moet dit dossier trekken. De organisatie van het WK-voetbal is tenslotte ook een sportief dossier. Dit najaar moet we het bidbook in het Vlaams Parlement bespreken,” zegt Gysbrechts.
Open Vld liet vroeger al weten dat Vlaams minister van Sport Philippe Muyters het dossier te zacht aanpakt. Peter Gysbrechts: “Al van bij het begin heb ik bedenkingen bij de manier waarop de Vlaamse Regering met deze kandidatuur omspringt. Ik betwijfel of er veel overleg is gepleegd tussen het federale en het Vlaamse niveau. De ambities hebben nooit echt hoog gelegen. Vlaams minister van Sport Muyters is in dit dossier altijd meer toeschouwer dan deelnemer geweest. Dat men op federaal niveau dan weer letterlijk elke euro in de schaal gooit, is dan weer op zijn zachtst gezegd ‘merkwaardig’ te noemen.”
Peter Gysbrechts: “Bert Anciaux stelt zich in de Senaat wel vragen bij het bidbook, maar het zijn de verkeerde vragen. Open Vld steunt de Belgisch-Nederlandse kandidatuur voor het WK, maar wel met de juiste middelen en binnen de juiste verhoudingen. We moeten daar open over kunnen spreken, ook in het Vlaams Parlement. Bij de FIFA fronst men al de wenkbrauwen bij de manier waarop de Belgische politiek omgaat met dit dossier. Die straalt weinig ambitie uit. Een ambitie die Bert Anciaux dan ook nog eens bewust verder wil nekken. Van een voormalig minister van Sport verwachtte ik alleszins meer.”

Nieuws