Net nu ons land aan concurrentiekracht inboet wegens overreglementering, pakt de Vlaamse regering in haar startnota ‘Winkelen in Vlaanderen’ uit met nieuwe regels. “Ik verzet me dan ook met klem tegen het verder inperken van de vrijheid van ondernemen en vestiging uit protectionistische overwegingen,” zegt Patricia Ceysens.
De startnota ‘Winkelen in Vlaanderen’ wil de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de binnensteden en dorpskernen versterken. Dat zou gebeuren via het winkelen in de stads- en dorpscentra te versterken en de clusters van baanwinkels te beperken. Patricia Ceysens is duidelijk. “De Vlaamse regering wil nieuwe regels en economische vereisten opleggen aan investeerder. Dat druist in tegen de Europese Dienstenrichtlijn.”
Gisteren maakte het World Economic Forum bekend dat onze buurlanden ons aan weg aan het concurreren zijn. In de WEF-ranking die de concurrentiepositie van landen weergeeft, gaan Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk er allemaal op vooruit. Ons lans zakt van de 18de naar de 19de plaats zakt.
“Eén van de oorzaken van onze achteruit gang is overreglementering. We hebben een arsenaal van regels op het gebied van arbeidsmarkt, ruimtelijke ordening en leefmilieu. Ik verzet me dan ook met klem tegen het verder inperken van de vrijheid van ondernemen en vestiging uit protectionistische overwegingen.”

Nieuws