Vlaams Parlementslid Margriet Hermans (Open Vld) is verheugd te zien dat de minister eindelijk begrepen heeft dat de VRT een loopje neemt met de door hen voorgestelde quota van 20 % Nederlandstalige liedjes.
"Zoals iedereen weet, klaag ik al jaren het gebrek aan mogelijkheden aan om via de radio artiesten van eigen bodem te kunnen beluisteren. We spreken over ons architecturaal erfgoed en ons literair erfgoed maar over ons muzikaal erfgoed horen we niets", aldus Hermans.
Nochtans bezit Vlaanderen een schat aan prachtige liedjes. Frankrijk en Duitsland hanteren al jaren quota. Het is eigenlijk vijf na twaalf. Er is al jaren niet meer in talent geïnvesteerd met economische drama’s tot gevolg. De muzieksector kampt de laatste jaren met een enorme terugval en dit om diverse redenen. Toch is dit een sector die goed is voor 20.000 jobs. Inderdaad, naast de zanger of zangeres zijn er de muzikanten, organisatoren, producers, boekingskantoren, auteursverenigingen, componisten, tekstdichters, uitgevers, platenfirma’s, dansers en andere artistieke beroepen, studiomedewerkers, fotografen, stylisten, administratieve krachten.
De luisteraar blijft ondertussen op zijn honger zitten. Er is een grote “unserved audience”. Vlaanderen is al jaren vragende partij maar hoort zijn artiesten niet. Zonder “airplay” wordt de sector in de kiem gesmoord en dit ondanks de grote vraag vanwege vele luisteraars.
Ik vrees echter dat dit zoals de minister zelf al suggereert een maat voor niets zal zijn, daar de VRT de quota gewoon zal omzeilen door bijvoorbeeld in de late uurtjes uit te zenden.
We moeten een stap verder gaan en als de Vlaamse muziek niet in de huidige formats past -zoals de VRT beweert en waar ik kan inkomen- moeten we durven denken aan een aparte zender waar dit genre naar hartelust aan bod kan komen.
Margriet Hermans (Open Vld)

Nieuws