Vlaams parlementslid Bart Tommelein stelt zich vragen bij de noodzaak van een derde tv-kanaal voor de openbare omroep. Hij schiet het idee niet per definitie af, maar denkt in de eerst plaats aan het kostenplaatje. “Of het nu een aparte Ketnet-zender is, dan wel een eigen Sporza-kanaal, een derde zender zal moeten worden ingevuld en dat kost geld,” zegt Tommelein.
Bart Tommelein ziet niet in hoe zo’n derde tv-kanaal kan gerijmd worden met de drastische besparingen die de VRT moet doorvoeren. Tommelein: “De VRT moet volgend jaar zo’n 20 miljoen euro besparen op haar aanbod. Dit betekent dat men ook in het sportaanbod zal moeten snijden. Ik kan me moeilijk inbeelden dat men aan de Reyerslaan het roer vanaf 2012 opnieuw wil omgooien. De VRT zal ook in de toekomst keuzes moeten maken op het vlak van sport.”
“Ook een 24u-zender voor Ketnet lijkt mij wat overdreven. Dat er heel wat nieuwe commerciële kinderzenders op de markt gekomen zijn, moet de VRT in de eerste plaats aanzetten tot het verbeteren van haar bestaande aanbod, niet het verhogen van het aantal uitzenduren. Ik zie het huidige Ketnet niet zo snel in gevaar komen.”
Tommelein wijst er op dat het oorspronkelijke besparingsplan in maart zelfs nog voorzag in 400 uren minder Ketnet op jaarbasis.
Bart Tommelein vraagt dat de VRT met commerciële bedrijven overlegt over het online tv-aanbod. Het kan voor Tommelein niet dat de VRT de markt ingrijpend zou verstoren. Tommelein: “Ik vind het alvast positief dat de VRT lijkt te beseffen dat een gratis online aanbod te ver zou gaan. De commerciële zenders mogen niet de dupe worden van een nieuw VRT-platform. Hierover moet nog flink worden gepraat. Ik denk onder meer over het al dan niet toestaan van commerciële communicatie. Het stemt mij alvast positief dat het management van de VRT volop nadenkt over deze onderwerpen en een toekomstvisie ontwikkelt. Ik hoop dat men ook op het kabinet van mediaminister Lieten die toekomstvisie ontwikkelt.”

Nieuws