Federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe liet maandag weten dat een slimme kilometerheffing pas in 2014 technisch mogelijk zal zijn. In het Vlaams regeerakkoord staat dat er al tegen 2013 een kilometerheffing voor vrachtwagens moet zijn. “Schouppe gaat niet alleen zijn boekje te buiten. Ik vraag me of hij zijn plannen heeft doorgepraat met zijn partijgenoot Hilde Crevits,” zegt Vlaams parlementslid Bart Tommelein die de zaak vanmiddag in het Vlaams Parlement aankaartte.
Schouppe stelt voor om een kilometerheffing in te voeren op basis van satellietgebruik, bij voorkeur met gegevens van de Europese Galileo-satteliet. Dat zou systeem zou volgens de staatssecretaris pas in 2014 operationeel kunnen zijn. Intussen wil Schouppe vermijden dat de verschillende gewesten nodeloze kosten maken voor het installeren van registratiepunten op het wegennet. Hij kondigde aan met de verschillende gewesten rond de tafel te zitten om nutteloze tussenstappen te voorkomen.
Bart Tommelein: “Ik stel vast dat Etienne Schouppe uitspraken doet over zaken die buiten zijn bevoegdheid vallen. Ik vraag me dan ook af wie nu eigenlijk het voortouw neemt in dit dossier. Bovendien staat wat Schouppe zegt haaks op het plan uit het Vlaamse regeerakkoord om in Vlaanderen al in 2013 een systeem van kilometerheffing voor vrachtwagens te lanceren. Ik ben dan ook benieuwd of Vlaams minister van Mobiliteit Crevits dit probleem heeft doorgepraat heeft met haar partijgenoot uit de federale regering."
Bart Tommelein zelf stelt voor om het systeem van een slimme kilometerheffing op Benelux-niveau uit te werken. Hij vraagt dat de Vlaamse regering hierover overleg opstart met Nederland en Luxemburg, zeker nu blijkt dat er in Nederland beroering is ontstaan over de uitspraak van minister van Verkeer Eurlings (CDA) dat hij de invoering van de kilometerheffing zal laten afhangen van de uitslag van een enquête die een belangenvereniging van automobilisten voert.
Ten slotte benadrukt Bart Tommelein dat voor Open Vld de fiscale druk voor automobilisten niet mag stijgen en de invoering ervan dus fiscaal neutraal moet zijn. Ook Vlaams parlementslid Annick De Ridder heeft in het verleden al meermaals gesteld dat een slimme kilometerheffing niet mag leiden tot een verkapte belastingsverhoging voor mensen die elke dag opnieuw aangewezen zijn op het gebruik van hun auto.

Nieuws