Liefste Bert,
Je bent er mij toch eente. Waar blijf je de 'spirit' halen om overal onze Vlaamse huiskamers op te vrolijken als knuffelbeertje. Ondertussen gaat het echt met je beleid van kattenkwaad tot erger. Je zou er haast bij zitten grienen. Door je vele TV-optredens heb je bijna geen tijd om je decreten op tijd af te krijgen. Je decreet 'lokaal jeugdwerkbeleidsplanning' was bijvoorbeeld veel te laat af. Nu ben je ook vrij laat met je uitvoeringsbesluiten op het decreet cultuurbeleid.
En ja, je Vlaams gevoel is ook flink verminderd nu die Geert Bourgeois je met zijn strenge blik uit de VU gebonjourd heeft. Vroeger kon je als vereniging een subsidie krijgen omdat ze een Vlaamse artiest boekten. Jij schaft deze subsidie voor culturele manifestaties af. Zo zullen opnieuw verenigingen dubbel moeten betalen van de uitkoopsom die nu op de factuur komt. Natuurlijk doe je dit zonder inspraak van die verenigingen, noch de artiesten zelf.
Gelukkig kan je af en toe nog eens met ontslag dreigen. Zoals die keer toen die Gerard Reve gesteund werd door vijftig auteurs omdat jij de prijs niet door de koning wilde laten overhandigen. Zakdoeken vol gehuild. Niet dreigen met je ontslag, gewoon doen!
Bert, wanneer hoorde ik je roepen tegen billijke vergoeding? Wanneer hoorde ik je lief gehuil tegen de opslag van de SABAM-kosten? Oh, je was zo stil. Merci Bert.
Mag ik dit jaar hopen dat je je lieste gevoelens eens zult tonen voor onze verenigingen en de cultuur? Je bent alvast bedankt!
Je liefste kapoen!
Kadé
(CD&V - Christen Democratis & Vlaams)

Nieuws