Moderator: Moderatorteam

annelies schreef:Onlangs diende FDW klacht in bij het cgkr wegens anti-vlaams racisme waar de Vlaamse regering zich schuldig aan zou maken. aanleiding daarvan was dat als bij gelijkwaardige kandidaturen de allochtoon voorrang zou krijgen op de autochtoon wat er op neerkomt dat de etnische afkomst doorslaggevend zou worden bij de aanwerving. Als het omgekeerde zou voorgesteld zijn zou het natuurlijk al een uitgemaakte zaak zijn en zou het cgkr zelf wel klacht ingediend hebben maar nu ligt blijkbaar er niemand er wakker van buiten het VB. terecht of niet, gaat het hier over racisme of is het niet meer dan logisch dat de Vlaming achteruit geduwd wordt ten voordele van de allochtoon?

toverzicht schreef:
Er is ook een regel dat bij gelijkwaardige kandidaturen een vrouw de voorkeur krijgt op een man. Is dat dan ook (al dan niet omgekeerd) racisme?
Of hoe vind je dat de beslissing dan moet worden genomen: aanwerven in alfabetische volgorde? Of lotjetrek? Of nog anders?

annelies schreef:Nee dat is discriminatie. Blijkbaar ben jij niet van de snelste dus zal ik het wat langzamer proberen uit te leggen. Als er morgen een bedrijf zou zijn dat een officieel beleid zou voeren dat stelt dat bij gelijkwaardige kandidaturen de autochtoon voorrang moet krijgen bij de aanwerving zou er prompt een klacht zijn van het cgkr wegens racisme. Als je het omgekeerde beleid voorstelt mag het blijkbaar plotseling volgens u. Hoe het dan wel moet vraag je dan, blijkbaar niet al te veel ervaring in het aanwerven van mensen nogthans zou een beetje logisch nadenken u al een pak verder kunnen helpen. Eerst selecteert men mensen op basis van hun kandidatuur dan volgt er meestal een gesprek en daaruit kan een tweede gesprek vloeien, uiteindelijk neemt men die persoon aan waarbij men het beste gevoel heeft en daarrond heb je helemaal geen beleid nodig.

toverzicht schreef:
Het probleem stelt zich dus alleen als er volgens deze procedure 2 totaal evenwaardige kandidaten overblijven voor 1 functie.
Hoe moet het dan gebeuren ? Alfabetisch ? Lotjetrek ?
ALLEEN in zo'n geval kan men ervoor opteren om voorrang te geven aan doelgroepen die ondervertegenwoordigd zijn. Maar ik herhaal: ALLEEN in zo'n geval.

annelies schreef:Lezen is blijkbaar uw sterkste kant niet, het is u vergeven, ik herhaal dus, Als er morgen een bedrijf zou zijn dat een officieel beleid zou voeren dat stelt dat bij gelijkwaardige kandidaturen de autochtoon voorrang moet krijgen bij de aanwerving zou er prompt een klacht zijn van het cgkr wegens racisme. Als je het omgekeerde beleid voorstelt mag het blijkbaar plotseling volgens u. Hoe het dan wel moet vraag je dan, blijkbaar niet al te veel ervaring in het aanwerven van mensen nog thans zou een beetje logisch nadenken u al een pak verder kunnen helpen. Eerst selecteert men mensen op basis van hun kandidatuur dan volgt er meestal een gesprek en daaruit kan een tweede gesprek vloeien, uiteindelijk neemt men die persoon aan waarbij men het beste gevoel heeft en daarrond heb je helemaal geen beleid nodig.
Nu wel blijven lezen tot het laatste hé anders heb je het nog niet verstaan. U ook niet van de wijs laten brengen door hoe het zou moeten zijn zoals ik het beschrijf en hoe het nu is dankzij de racistische maatregel van de Vlaamse regering. probeer er deze keer een beetje bij te blijven.

toverzicht schreef:[
Het probleem stelt zich dus alleen als er volgens deze procedure 2 totaal evenwaardige kandidaten overblijven voor 1 functie.
Hoe moet het dan gebeuren ? Alfabetisch ? Lotjetrek ?

Blauwvoet schreef:Awel Toverzicht, dat is nog eens een goed idee sé.
Lotje trek dus als beide kandidaten identiek hetzelfde niveau hebben. Dat is tenminste eerlijk en zo is er van discriminatie geen sprake.
Niet aangeworven worden is in dit geval brute pech schnappie ?
Zoals de zaken er nu voorstaan gaat het nu om de pech met een wit velletje op de wereld geworpen te zijn.

Abramis schreef:Daar heeft het individu geen boodschap aan, en dat weet je best. En discriminatie is nu eenmaal iets wat individuen treft als gevolg van een of andere eigenschap die ze wel of niet hebben. En ook dat weet je best.
De enige correcte manier om perfect gelijkwaardige individuen te selecteren, is inderdaad stochastisch van aard : een loterij dus voor mijn part. Laat het toeval beslissen.
Overigens valt op dat je rond de openingsvraag blijft heen dansen. Het antwoord is nochtans simpel : ja, tuurlijk bestaat dat zgn. omgekeerde racisme. Positieve discriminatie van individu 1 is immers per definitie altijd negatieve discriminatie van individu 2. Als die discriminatie gebeurt op basis van afkomst, dan is dat inderdaad onversneden racisme. Wat automatisch inhoudt dat het onvoorstelbaar hypocriet is hoe sommige linkse politici vurig blijven ijveren voor die negatieve discriminatie die onvermijdelijk steeds opnieuw gepaard gaat met wat zij zo graag als positieve discriminatie proberen te bestempelen.
Tot slot : als een bepaalde bevolkingsgroep procentueel gezien achterblijft inzake tewerkstelling (hetzij vrouwen, allochtonen, gehandicapten, etc...) dan is dat iets wat niet zomaar spontaan zonder enige reden gegroeid is. Da's één. Ten tweede zijn er in elk van die gevallen ruimschoots genoeg uitzonderingen die aantonen dat het geen kwestie is van "niet mogelijk zijn". Als er minder vrouwen op de arbeidsmarkt aanwezig zijn, is dat voor een zeer groot deel te wijten aan eigen keuzes (veel kinderen bvb., of thuisblijfmama's, of gewoon bewuste keuze voor het huisvrouwbestaan zelfs zonder kinderen, of...). Idem dito voor allochtonen. Onvoldoende taalkennis is geen excuus. Er worden genoeg kansen geboden om de streektaal te leren. Maar dat kost dan wel moeite. Wat ook geldt voor studeren en werk zoeken. En daaar nijpt nog eens het schoentje.
Anders gezegd : degenen die voordeel halen uit positieve discriminatie zijn juist diegenen die het niet nodig hebben, omdat zij sowieso werkwillend zijn (anders zaten ze niet in die positie) en er dus sowieso wel zouden komen. Degenen die ervoor zorgen dat de bewuste doelgroep als problematisch ondervertegenwoordigd wordt beschouwd daarentegen, die zullen nauwelijks geholpen worden door deze positieve discriminatie. Waar geen wil is, is immers ook geen weg.
Enfin, verfoeilijk systeem, ongeacht in welke richting je het bekijkt. Voor alle duidelijkheid : "Eigen volk eerst" zou ik in deze situatie óók geen goede regel vinden, wegens even oneerlijk ten aanzien van het individu. Als beide kandidaten echt even bekwaam blijken, dan is het toeval dus effectief de enige rechtvaardige rechter.

Abramis schreef:Wanneer dat over afkomst gaat (die waar er al meest of minst van zijn), dan is dat een zuiver racistische keuze. Dat had ik van jou eigenlijk helemaal niet verwacht.

toverzicht schreef:
Ik zit op dat vlak op dezelfde lijn als Bart De Wever en Geert Bourgeois. Dat kan ik niet altijd zeggen.

Abramis schreef:
![]()
![]()
![]()
Ik ben het niet eens met jullie drieën.

Keer terug naar Politiek en actualiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten