Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

Berichtdoor XXXXXX op ma 18 feb 2002, 13:56

Op 2002-02-18 12:54, schreef Knut Noordland:
[quote]
En ja, de wachtrijen zijn weg in O. Europa. De consumptie is er serieus ingestort. Je moet toch al geen groot politiek licht zijn om gewoon te zien dat het er vandaag slechter aan toegaat in O. Europa dan voor de val van de Muur? En dan wil ik absoluut het stalinisme dat er heerste niet verdedigen, maar enkel de vaststelling maken dat een gedeformeerde arbeidersstaat (zo omschrijven wij het stalinisme op wetenschappelijke wijze) nog steeds veel beter was dan het kapitalisme.

1. Een groot licht ben je inderdaad niet neen, wanneer je denkt dat het er vroeger zoveel beter was! Tenzij u een fan van de strafkampen voor politieke tegenstanders bent.(wat me niet zou verbazen)

2. Ge wilt het stalinisme niet verdedigen zegt ge.... maar toch doet ge het blijkbaar. Het is hier al meermaals gezegd, en het blijft een feit: je bent een pure stalinist!
[/quote]
1/ Is de levensstandaard in Oost Europa de afgelopen 10 jaar gestegen of gedaald?
2/ Betekent het maken van de vaststelling dat die levensstandaard gedaald is dat men een stalinist is?
XXXXXX
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor Knut Noordland op ma 18 feb 2002, 13:58

Een levensstandaard wordt niet in jaren uitgedrukt, domoor!!
Uw hele stelling is dus absolute bullshit.
Knut Noordland
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor XXXXXX op ma 18 feb 2002, 14:05

Op 2002-02-18 12:58, schreef Knut Noordland:
Een levensstandaard wordt niet in jaren uitgedrukt, domoor!!
Uw hele stelling is dus absolute bullshit.

Ik druk de levensstandaard nergens in jaren uit. Ik zeg enkel dat je de situatie van 15 jaar geleden (mijn gemakshalve opmerking van 10 jaar klopt natuurlijk niet meer...) eens moet vergelijken met de situatie vandaag.
XXXXXX
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor Knut Noordland op ma 18 feb 2002, 14:08

Dat doe ik: geen concentratiekampen meer, geen communistische dictatuur meer, geen verplicht isolationisme meer, geen politieke gevangenen meer, .....

Ik begrijp dat gij daar als aanhanger van het moorddadige communistische regime wel met enige nostalgie naar terugkijkt; maar de mensen die daar daadwerkelijk hebben gewoond, en die hebben geleden onder de linkse terreurregimes doen dat niet.

[ img ]

Hiernaar hebben de ALS en PvdA adeptjes blijkbaar heimwee

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Knut Noordland op 2002-02-18 13:15 ]</font>
Knut Noordland
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor XXXXXX op ma 18 feb 2002, 14:33

Op 2002-02-18 13:08, schreef Knut Noordland:
Dat doe ik: geen concentratiekampen meer, geen communistische dictatuur meer, geen verplicht isolationisme meer, geen politieke gevangenen meer, .....

Ik begrijp dat gij daar als aanhanger van het moorddadige communistische regime wel met enige nostalgie naar terugkijkt; maar de mensen die daar daadwerkelijk hebben gewoond, en die hebben geleden onder de linkse terreurregimes doen dat niet.

Geen toegang meer tot het onderwijs, ondervoeding, werkloosheid,... Onze Oost-Europeanen allemaal met plezier aangeboden door de Knut!

Kijk, één van de centrale kritieken van het trotskisme op het stalinisme was het complete gebrek aan democratie waarbij de bevolking kan meebeslissen, zowel op vlak van politiek als op vlak van de organisatie van de economie. Kom nu eindelijk eens af met serieuze argumenten ipv steevast rond de pot te draaien (begin dus niet weer over pol pot).
XXXXXX
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor Knut Noordland op ma 18 feb 2002, 14:37

Goed om weten dat voor u strafkampen en dies meer geen serieuze zaken zijn!
Knut Noordland
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor XXXXXX op ma 18 feb 2002, 14:45

Moet ik alles vijf keer zeggen eer je het snapt?
Waar en wanneer zou ik gezegd hebben dat de goelags niet serieus waren? Er zijn honderden mensen vervolgd en naar de Goelags gestuurd omdat ze net zoals ikzelf zich baseerden op de ideeën van Leon Trotsky.

Mijn stelling, en daar weiger je op in te gaan, luidt als volgt: "ondanks alle beperkingen van het stalinisme (bvb het gebrek aan democratische inspraak), betekende de aanwezigheid van een gedeformeerde arbeidersstaat dat de mensen het beter hadden dan vandaag onder het kapitalisme".
XXXXXX
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor Belgianspidey op ma 18 feb 2002, 14:47

De vraag is: zou dat systeem enig kans van overleven gehad hebben zonder de "gebreken"? Ik denk van niet, juist door die repressiepolitiek bleef het communisme in Rusland zolang overeind.
Belgianspidey
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor XXXXXX op ma 18 feb 2002, 14:49

Op 2002-02-18 13:47, schreef Belgianspidey:
De vraag is: zou dat systeem enig kans van overleven gehad hebben zonder de "gebreken"? Ik denk van niet, juist door die repressiepolitiek bleef het communisme in Rusland zolang overeind.

Je draait de zaken om. De planeconomie werd verstikt door het gebrek aan arbeidersdemocratie. De bureaucratie werkte zodanig verstikkend dat het systeem in crisis kwam.
XXXXXX
PI Senior
PI Senior

Vorige

Keer terug naar Politiek en actualiteit