Abramis schreef:1) Ik ben het niet met je eens wat de afgrond betreft. Akkoord, wat je daarover opsomt zijn absoluut verzwarende omstandigheden, die de belgische situatie alleen maar erger maken dan ze in essentie al is. Maar het grootste belgische probleem is en blijft het feit dat belgië bestaat. De wafelijzerpolitiek van weleer is nog steeds latent aanwezig. Het verschil met vroeger is dat men toen nog de nodige transparantie hanteerde ("Ah zo ? Vlaanderen krijgt een uitbreiding van de haven van Zeebrugge ? Bon, dan willen wij in Strépy een scheepslift, ook al is ze volstrekt nutteloos.") terwijl men die koehandels nu netjes wegmaskeert in een kluwen van ondoorzichtige transferten waar een kat haar jongen niet in terugvindt. De mensen zien dat niet graag, he, zo'n dinges, dus moet je dat een beetje uit het zicht van het gepeupel houden, zo.
Dat bedoel ik ook met die mix van federale en confederale elementen. Het hele partijlandschap, het kiessysteem en de publieke debatruimte (in casu de media) zijn in wezen zuiver confederaal georganiseerd. De N-VA pleit tenminste voor een zuiver systeem, terwijl de andere partijen zogezegd het federalisme zijn toegedaan, maar niets ondernemen om enig federalisme mogelijk te maken: zelfs een miniem voorstel als een federale kieskring overleefde de onderhandelingen niet.
Wat jij de wafelijzerpolitiek noemt, is in wezen slechts een symptoom van dat al aanwezige en dominante confederale denken, waardoor elke discussie per definitie een communautaire dimensie krijgt. Persoonlijk heb ik een minder uitgesproken voorkeur voor hetzij federalisme, hetzij confederalisme. Veel hangt daar inderdaad af van de kwestie-Brussel (waarover ik een iets meer uitgesproken mening heb), maar ik pleit primair voor een meer consistent systeem. Dat zou al een hele vooruitgang zijn.
Zolang de belgische staat bestaat, zal Vlaanderen voortdurend gas geven met de handrem op : nuttige initiatieven worden verhinderd vanuit Wallobrux (Yep, ik heb Bruxelles in gedachten al lang opgegeven), terwijl er een immer aanzwellende vampirische cashdrain van noord naar zuid blijft stromen.
Of nog causaler gezegd : zolang de PS in Wallonië de touwtjes in handen houdt, zal dit land zonder de minste twijfel steeds verder en verder richting afgrond blijven schuiven omdat de Vlaamse politieke onderstroom nooit de kans zal krijgen om de zaakjes op orde te stellen. Vlaanderen kan dit niet blijven trekken. En de PS zàl in Wallonië de touwtjes in handen blijven houden. De Walen zouden wel stom zijn om zélf de touwen van de hangmat waarin ze liggen door te snijden, toch ?
Het belgische probleem is te herleiden tot de beeldspraak van de tweekoppige draak. De ene helft wil uit alle macht naar links omdat daar een vette reebok loopt, terwijl de andere helft koste wat kost naar rechts wil omdat die daar een sappig everzwijn heeft zien lopen. Het uiteindelijk resultaat zal zijn dat de draak geen millimeter vooruit raakt in geen van beide richtingen, en uiteindelijk van honger en uitputting omkomt. De beeldspraak van de verlammende links/rechts-tegenstelling die recht naar de afgrond leidt is naar mijn gevoel perfect toepasselijk op belgië. Stilstaan is achteruitgaan. En wij zijn recentelijk op zéér overtuigende wijze wereldkampioen stilstaan geworden.
De essentie van een democratie is natuurlijk dat het het “georganiseerde meningsverschil” is, m.a.w. verschillen in mening zijn m.i. niet an sich het probleem. Wel de manier waarop we dat meningsverschil organiseren (en dan kom ik weer terug op die confederale logica binnen een federale staat).
Bovendien wordt dat meningsverschil overschat, en dat ligt dan weer aan de Franstalige politieke en intellectuele elite. Neem een thema als asiel en migratie. Uit diverse wetenschappelijke peilingen weten we dat Franstaligen zeker niet toleranter zijn t.a.v. migranten of positiever t.a.v. bijvoorbeeld moslims. Alleen wordt die stem in Franstalig België niet politiek vertolkt: het FN is nooit van de grond geraakt (deels door efficiënte tegenwerking, maar ook door interne zwakte) en een rechts-conservatieve partij is er vandaag niet. Nochtans zou zo’n partij – zoals ook in Vlaanderen is gebeurd – heel wat kiezers kunnen weghalen bij m.n. de PS. Het grote meningsverschil tussen Vlamingen en Franstaligen is daardoor eerder een meningsverschil tussen twee politieke elites dan tussen twee volkeren, een gevolg ook van een malfunctionerende democratie in Franstalig België.
Het idee van een hangmatmentaliteit deel ik overigens niet. Tussen Vlamingen en Walen zijn bijvoorbeeld geen significante verschillen waar te nemen op het vlak van arbeidsethos. Vanwege een gemiddeld lagere sociaal-economische status is de waardering voor arbeid zelfs iets hoger in Wallonië (wie meer verdient, gaat meer belang hechten aan andere waarden, zoals vrije tijd en gezin). Ook hier gaat het eerder om een mentaliteit bij de Franstalige politieke elite, die weinig stimulansen krijgt om zuiniger en efficiënter met middelen om te springen.