Nog iets meer dan 5 procent Vlamingen in Brussel

Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

Nog iets meer dan 5 procent Vlamingen in Brussel

Berichtdoor Gerre op vr 3 sep 2010, 09:05

Twee demografen menen dat de Vlamingen slechts 5,3 procent uitmaken van de totale Brusselse bevolking, tegenover een meerderheid aan Franstaligen (66,5 procent) en vreemdelingen van binnen of buiten de Europese Unie (28,1 procent). Dat staat in La Libre Belgique.

De trend zou nog toenemen tegen 2020, met een vertrek van 12.000 Vlamingen. Er zouden dus nog slechts 55.000 Vlamingen in Brussel overblijven. Dat is een laag cijfer, vergeleken met de 41.000 Fransen en 40.000 Marokkanen, die de twee grootste buitenlandse gemeenschappen in Brussel vormen.

Volgens de vorsers van Adrass (Association pour le développement de la recherche appliquée en sciences sociales) verhuizen elk jaar 10.000 Brusselaars naar de rand, terwijl er 12.000 naar Wallonië trekken, op zoek naar een goedkopere woning. Hun vertrek wordt gecompenseerd door de instroom aan buitenlanders. Het zou elk jaar om 20.000 nieuwe inwoners voor onze hoofdstad gaan. (belga/tw)

Zou het niet beter zijn deze stad op te geven? Behalve dat het ons tonnen met geld kost, hebben wij Vlamingen toch bijna geen binding meer met deze stad. Het is ook het enige wat nog in de weg staat voor een Vlaamse onafhankelijkheid. En als je de Brusselse bevolking laat kiezen zullen zij nooit bij Vlaanderen willen horen.
Gerre
PI Addict
PI Addict

Re: Nog iets meer dan 5 procent Vlamingen in Brussel

Berichtdoor Blauwvoet op vr 3 sep 2010, 10:36

Die demografen slagen de bal natuurlijk grandioos fout.
Die franstalige Brusselaars zijn ....verfranste Vlamingen.
Vermits men ze kon verfransen kan men ze ook vernederlandsen.
Het opdoeken van deze onstaat is al een goed begin. :D
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Gerre op vr 3 sep 2010, 10:57

Dat is op z'n zachtst uitgedrukt een redelijk simplistische kijk op de feiten. Totaal vervreemd van de werkelijkheid. Maar goed, iedereen heeft recht op een mening.

Probleem is dat je in het huidige België als Vlaming je de Brusselaars de wet niet kunt voorschrijven. Dus hoe ga je hun dan vernederlandsen? Nog meer geld in pompen? De meesten hebben daar het lak aan wat ze in Vlaanderen denken. Ik zou ze het dan ook voorlopig zelf laten uitzoeken. Ze laten inzien dat ze op zichzelf niet kunnen overleven en dat de Walen hen ook niet zullen kunnen onderhouden.

Grenzen zijn doorheen de geschiedenis constant verlegd en hertekend. Dat kan in de toekomst ook nog veranderen. Als een onafhankelijke Vlaamse staat, dat het Brussels gewest volledig omringt, al zijn ministeries en andere belangen wegtrekt uit Brussel, zijn vennootschapsbeslastingen vermindert en daardoor Brussel zwaar beconcurreert. Ik ben ervan overtuigd dat vele firma's hun hoofdzetels snel uit Brusssel zullen wegtrekken.

Later zou ik dan wel eens willen zien hoe ze er in Brussel over nadenken. Ik denk dat er dan al veel meer wel bij Vlaanderen zouden willen horen. En graag Nederlands zouden willen leren.

Op de huidige manier gaat het gewoonweg nooit lukken. En zo blijven we nog jaren aanmodderen met vele miljarden verkwisting tot gevolg.
Gerre
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Roeland1 op vr 3 sep 2010, 14:49

Het ene jaar 15%, het volgende jaar volgens een waalse belgicistische krant is het nog maar 5%.

En er werd reeds verteld dat die 15% onderschat zou zijn, vermits vele vlamingen zijn ingeschreven als franstaligen (identiteitskaart).
Roeland1
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Blauwvoet op vr 3 sep 2010, 16:14

Gerre schreef:Dat is op z'n zachtst uitgedrukt een redelijk simplistische kijk op de feiten. Totaal vervreemd van de werkelijkheid. Maar goed, iedereen heeft recht op een mening.

Inderdaad Gerre.
In feite deel je mijn mening.
Waar ik schreef : "Vermits men ze kon verfransen kan men ze ook vernederlandsen " beschrijf jij de wijze waarop dit moet of kan gebeuren. :lol:
Ik citeer :
"Dat kan in de toekomst ook nog veranderen. Als een onafhankelijke Vlaamse staat, dat het Brussels gewest volledig omringt, al zijn ministeries en andere belangen wegtrekt uit Brussel, zijn vennootschapsbeslastingen vermindert en daardoor Brussel zwaar beconcurreert. Ik ben ervan overtuigd dat vele firma's hun hoofdzetels snel uit Brusssel zullen wegtrekken.

Later zou ik dan wel eens willen zien hoe ze er in Brussel over nadenken. Ik denk dat er dan al veel meer wel bij Vlaanderen zouden willen horen. En graag Nederlands zouden willen leren."
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Roeland1 op vr 3 sep 2010, 16:33

Hopelijk doet Vlaanderen dat, maatregelen nemen om Brussel te beconcurreren, en dat zeg ik als Brusselaar.

Want die gentrificatie (aanttrekken van luxe-goederen winkels en bedrijven zodoende criminaliteit aan te gaan) moet maar eens stilaan stoppen. De financiële voordelen voor bedrijven in Brussel nekken het noodzakelijke buurtleven, de noodzakelijke sociale cohesie tussen buurtbewoners. Het maakt de samenleving kapot. Geen wonder dat al die allochtonen zich richten naar hun sociale druk, naar hun door buurtbewoners beleden cultuur van eigen oorsprong. Integratie wordt tenietgedaan, marketingpanelen kleuren het straattoneel, maar ondertussen verliezen wij ons eigen cultuuraanbod.

Hopelijk doet vlaanderen dat, maatregelen om Brussel te beconcurreren. Concurrentie is een goed iets.

En laten we hopen, dat Vlamingen uit Vlaanderen ooit verhuispremies krijgen om Brussel te hervlaamsen.
Roeland1
PI Expert
PI Expert

Keer terug naar Politiek en actualiteit