Moderator: Moderatorteam

Phersu schreef:Niemand kan ontkennen dat het niveau van onze rechtspraak af en toe bedenkelijk is. In Antwerpen durven sommige advokaten openlijk spreken over 'domme rechters'.Dat is toch nogal wat. Dan heb ik het niet over de tennisclubs en golfterreinen waar vonnissen en arresten met vlotte pen geschreven zouden worden. Iedereen weet het, niemand zegt iets.
Moet men dan ernstige zaken, die iemand decennialang isoleren en zijn/haar leven definitief verwoesten in handen geven van die magistraten?
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo. Maar het zijn wel de blunders die de media halen en daardoor bij de goegemeente de perceptie scheppen dat er weinig ernstig werk geleverd wordt.
Al is een volksjury niet perfect - enkele beruchte assisenzaken bewijzen dat - professionele rechter zijn geen enkele garantie. Vergelijk maar met Nederland, waar geen juryrechtspraak bestaat en een aantal zaken een wel zeer merkwaardige uitkomst gekend hebben.

Avelivloms schreef:Phersu, kun je een voorbeeld geven van zo'n Nederlands geval ?

transit schreef:afschaffen die handel.

Avelivloms schreef:
Waarom transit ?

toverzicht schreef:
Ik ben dus voor de volksjury.

joker schreef:De volksjury moet weg. Beroepsmagistraten passen gewoon de wet toe en zo hoort dat.

joker schreef:De volksjury moet weg. Beroepsmagistraten passen gewoon de wet toe en zo hoort dat.

Avelivloms schreef:De uitslag van de poll stemt mij met verbazing ... Wil het Volk dan niet meebeslissen ? Vagen zij hun botten aan de directe democratie ? Zijn die mannen dan helemaal verstoken van burgerzin ?
Vreemd !

Avelivloms schreef:Ik ben van mening dat een jury de beste waarborg is voor het op een fatsoenlijke manier behandelen van de zwaarste misdrijven. Breng de moorden voor een correctionele rechtbank, en je zal zien dat ze in de praktijk op een drafje zullen behandeld worden, zonder diepgaande getuigenverklaringen, hoofdzakelijk op stukken. Dat lijkt mij het belangrijkste argument voor de juryrechtspraak.

Keer terug naar Politiek en actualiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast