Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

Berichtdoor the Piano op ma 18 feb 2002, 12:18

De VLD is de enigste regeringspartij die zich blijft verzetten tegen het stemrecht voor migranten afkomstig van buiten de EU. De inwoners van binnen de Europese Unie hebben dat recht (ttz PLICHT) al.

Vermits er een meerderheid in het parlement bestaat VOOR dat uitgebreide stemrecht, trachten de liberalen onder leiding van de rechts-extremistische Hugo Coveliers, alsnog een stemming te blokkeren, door te dreigen met een constructieve motie van wantrouwen.

Die motie is eigenlijk een nieuwigheid en betekent in feite dat de regering ontbonden kan worden en terug opgericht wordt maar dan eventueel met een nieuw regeringsakkoord, waarin dan kan opgenomen worden dat het migrantenstemrecht uitgesloten wordt.

Benieuwd wat de Senaat zal beslissen, onder zoveel conservatief liberale druk ?

Commissievoorzitter Anne-Marie Lizin is niet onder de indruk van de uitspraken van Coveliers: "Wat mij betreft geen uitsel meer in dit debat, volgende week mag er gestemd worden."

gegroet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: thePiano op 2002-02-18 11:20 ]</font>
the Piano
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor SPEER A. op ma 18 feb 2002, 12:21

Bravo VLD en vooral rechts kopstuk Coveliers
voor uw duidelijk standpunt, stemrecht NOOIT ! :grin: :grin: :grin: 1-0
SPEER A.
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Dina op ma 18 feb 2002, 12:28

Kijk Piano, ik denk dat een zeer grote meerderheid van het vlaams volk tegen dat migrantenstemrecht is. In dat geval mag het er dan ook niet doorkomen. Simpel.
Twijfelt men, dan men dan een referendum organiseert.
Als ze nu het vreemdelingenstemrecht door onze strot duwen, dan ze dan niet verwonderd zijn dat het Blok nog méér stemmen haalt.

Wat ik in elk geval verfoeilijk zou vinden : ik kan niet meer op de naam komen van diegene die dat heeft gezegd (ik dacht Janssens van de Spa?) maar die zei : daar moet niet teveel over gepraat worden, we moeten dit realiseren liefst zo vlug mogelijk na de verkiezingen.
M.a.w. "zo is de burger het al een beetje vergeten tegen de volgende verkiezingen"...
Sorry hé! Dat is dus puur kiezersbedrog!
Net zoals de VLD ons gelapt heeft bij de vorige verkiezingen. Eerst zeggen "er is al genoeg gesmeten geweest met onze nationaliteit" en amper twee maand na de verkiezingen, gooien zij er zelf nog harder mee!
Denken die nu echt dat de burgers zo'n dommerikken zijn?

Ik ben voor het houden van een referendum op dat punt. Dit heeft te verregaande gevolgen op onze toekomst.
Dina
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor Jonas De muynck op ma 18 feb 2002, 12:36

Ik kan Dina hier bijtreden...

De migranten zelf zijn hier trouwens geen vragende partij...

Het lijkt er meer op dat de "linkse" partijen hun gezicht willen redden en een opbodspelletje willen spelen op de kap van de politieke stabiliteit in dit land...

Begrijp me niet verkeerd, persoonlijk ben ik een voorstander van migrantenstemrecht maar vind dat het belang ervan schromelijk overschat wordt...

De VLD moet standhouden anders lopen nog meer kiezers over naar het blok...
Jonas De muynck
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Skinny 88 op ma 18 feb 2002, 12:38

Coveliers diene mens weet waarover hij spreekt, die man werd al verschillende malen
slachtoffer van geweld gepleegd door allochtone criminelen. derde of vierde keer... :roll:
Skinny 88
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor the Piano op ma 18 feb 2002, 12:43

ik denk dat een zeer grote meerderheid van het vlaams volk tegen dat migrantenstemrecht is
Dat is het standpunt van Verhofstadt, Dewael en Karel De Gucht, die alle drie persoonlijk WEL voor de toekennng van dat stemrecht zijn, maar om opportune redenen (volgend jaar zijn't verkiezingen en de VLD stagneert) toch tegen dat stemrecht zijn. Begrijpe wie begrijpe kan !
In Wallonië heeft men wel een opiniepeiling gehouden en daarui bleek dat 60% van de bevolking VOOR was. In Vlaanderen weet men niks.

Twijfelt men, dan men dan een referendum organiseert.
Men twijfelt niet, dat is nu net het probleem want er bestaat een meerderheid voor dit voorstel.
Referendums houden vind ik onzinnig. De beste volksvertegenwoordiging zit in het parlement. Als je er het niet mee eens bent, moet je maar anders stemmen.
Het laatste referendum dat in België gehouden werd was dat omtrent Leopold III die het op een akkoodje had gesmeten met de nazi's, en zich alzo verbrandde en de troon af moest.
Uiteindelijk bleek uit het referendum dat hij mocht blijven maar is dan toch opgestapt :smile:

Als ze nu het vreemdelingenstemrecht door onze strot duwen
Ze duwen ALLES door onze strot, de goeie EN de slechte dingen. De parlementaire meerderheid regeert, beslist, stemt wetten.
Ik begrijp niet eens waarom je wel een referendum over dat onderwerp zou houden, want om hoeveel mensen gaat het ? 240 000 dus, verspreid over gans België, 150 000 ongeveer in Vlaanderen. En dat gaat op een 4,5 miljoen kiezers de doorbraak van het Vlaams Blok een halt toeroepen ? Kom zeg :smile:

dan ze dan niet verwonderd zijn dat het Blok nog méér stemmen haalt
Als het op de dag van de verkiezingen regent zalt het Blok OOK meer stemmen halen. Vandaar ook dat wij die partij, de Partij van de Klagers ende Zagers heten.

Dit heeft te verregaande gevolgen op onze toekomst.
Ik denk dat de invoering van het algemeen stemrecht begin deze eeuw, en dat voor de vrouwen in 1948, van veel meer betekenis is geweest dan over dat kwart miljoen vreemdelingen :smile:
the Piano
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor bart op ma 18 feb 2002, 12:46

Eens te meer een bewijs dat de VLD keihard voet bij stuk zal houden en consequent is. En wees er maar zeker van als er over gestemd wordt in de Senaat zullen sommigen daar nog dik spijt van krijgen. Snappen die dat nu niet dat de meerderheid van de Vlaamse bevolking daar tegen is.
Ik geef Coveliers dan ook overschot van gelijk.
En dat de partijen die het stemrecht wensen dat dan ook opnemen in het verkiezingsprogramma, dan zal de kiezer daarover beslissen.

En trouwens madame Lizin is niet onder de indruk, geen wonder, ALLE Waalse partijen zijn voor en voor hen is Vlaanderen van geen belang. Maar Vlaanderen mag zich dit keer niet laten kennen. Er is geen Vlaamse meerderheid voor die kwestie, dus geen migrantenstemrecht, punt aan de lijn!

En als de Walen dan toch zo graag dat stemrecht willen doorvoeren dat ze er dan een kwestie van maken in de deelparlementen.

Enkel de S.P.A. en Agalev zijn hier voor, dit is nog geen 25 %. Snappen die dat nu niet??
bart
PI Master
PI Master

Berichtdoor Skinny 88 op ma 18 feb 2002, 12:47

Referendums houden vindt u onzin , Piano :roll:

Tuurlijk dadde , 90% van de Vlamingen is TEGEN stemrecht, de knoop zou rap zijn door-
gehakt, is het niet.

Noemt u zich een democraat ? :evil:
Skinny 88
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor WINGS op ma 18 feb 2002, 12:51

Piano noemt zich democraat Skinny als hij gelijk krijgt,dat noemt dan de nieuwe democratie.!!!
:eek:
WINGS
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor the Piano op ma 18 feb 2002, 13:00

nazi Skinny: Noemt u zich een democraat

Ik vraag me af wat referendums te maken hebben met een goed werkende demokratie. Als die inderdaad goed werkt, zouden die precies dan overbodig moeten zijn.
the Piano
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor WINGS op ma 18 feb 2002, 13:04

Juist Piano,omdat de democratie hier niet werkt,mag het volk op democratische wijze ingrijpen en wel door een referendum,aangezien het kiestelsel ook niet op democratie is geschoeid.!!!
:eek:
WINGS
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Suskewiet op ma 18 feb 2002, 13:04

De waarheid heeft ook zijn rechten, Piano. Het stemrecht voor migranten stond niet in het regeerakkoord. Bovendien zijn er teveel mensen tegen. Vooral nadat voldoende is gebleken dat uit de snelbelgwet nogal wat misbruiken zijn voortgekomen. Neen, niet voor je vrouw maar het zou desalniettemin een blunder zijn dit niet toe te geven.
Volgens mij geven ze het Vlaams Blok alleen maar extra voer door tot in detail de wil van hun kiezers te negeren.
Het is geen toeval dat elk onderwerp degenereert tot een trog met plat Blokvreten.
Dit krijg je als je je autoritair en beterweterig opstelt en doet alsof dat Blokvoer er niet is of dat je er hoe dan ook niet aan wil meekoken. Doen alsof dit keteltje er niet is, is bijgevolg het domste wat men kan doen. Elke dag wordt immers opnieuw bewezen dat het op het kookpunt aan het komen is.
Het wordt dus de hoogste tijd dat er een gulden middenweg gevonden wordt. Bloedende neuzen helpen daar niet bij.
Dat ze dus gauw dat cordon opheffen en de geblokten laten mee "regeren". Des te vlugger komen hun kiezers te weten dat in hun partij evenmin wonderkoks zitten als ergens anders.
Suskewiet
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor bart op ma 18 feb 2002, 13:07

Volledig mee akkoord Suske. Hoe moeilijk ik het er ook mee zou hebben, we moeten de Geblokten zoals jij het zo mooi kan zeggen een kans geven hen eens te bewijzen. En doen ze het goed zal ik de allereerste zijn om dit toe te geven. Maar ze moeten wel beseffen dat in een regering stappen samenwerken is en compromissen sluiten is!
bart
PI Master
PI Master

Berichtdoor WINGS op ma 18 feb 2002, 13:10

Juist bart ... en niet zoals Karelke en Steve dikwijls doen n.l. ultumatums stellen die ze dan à propos niet durven volhouden.
:smile:
WINGS
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Dina op ma 18 feb 2002, 13:48

O.K. Piano, jij wilt dus geen referendum omdat onze verkozenen zogezegd al in het Parlement zitten...

Laten we het eens anders stellen : Bij de volgende verkiezingen gaan alle partijen nu eens duidelijk een standpunt innemen : STEM OP ONS : WIJ ZIJN VOOR MIGRANTENSTEMRECHT. of : STEM OP ONS : WIJ ZIJN TEGEN!

En dan mag ook de VLD voor migrantenstemrecht zijn. Want eigenlijk zijn ze dat, alleen zijn ze zo slim in te zien dat dit alleen maar stemmenwinst voor het VB betekent.

We zullen aan de stemmen dan zien hoe de burger denkt!
Dina
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor bart op ma 18 feb 2002, 13:53

Sorry hoor Dina maar ik ben niet akkoord.

Je schreef het volgende: En dan mag ook de VLD voor migrantenstemrecht zijn. Want eigenlijk zijn ze dat, alleen zijn ze zo slim in te zien dat dit alleen maar stemmenwinst voor het VB betekent.

Inderdaad er zijn VLD'ers gewonnen voor het migrantenstemrecht. Maar waarom ze dan niet willen dat het er komt? Gewoon omdat een overgrote meerderheid van de (Vlaamse) bevolking tegen is. Dit is de enige echte reden, en niets anders.

En het Vlaams Blok heeft hier niets mee te maken al willen de Vlaams Blokkers het wel zo staven.
bart
PI Master
PI Master

Berichtdoor Dina op ma 18 feb 2002, 13:59

De meeste "kiezers" van de VLD zijn ook tegen Bart.

En was het niet Karel De Gucht die zei dat het vreemdelingenstemrecht erdoor duwen, alleen maar in het voordeel van het blok zou spelen?
Dina
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor Katana op ma 18 feb 2002, 14:48

Op 2002-02-18 12:59, schreef Dina:
De meeste "kiezers" van de VLD zijn ook tegen Bart.

En was het niet Karel De Gucht die zei dat het vreemdelingenstemrecht erdoor duwen, alleen maar in het voordeel van het blok zou spelen?

Karel De Gucht een man van zijn woord blijft bij zijn standpunt " Geen stemrecht voor vreemdelingen".
Hij heeft gelijk, voelt het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangen!
Geen vreugedevol vooruitzicht ?

Greetz katana
Katana
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor the Piano op ma 18 feb 2002, 15:28

Dina Bij de volgende verkiezingen gaan alle partijen nu eens duidelijk een standpunt innemen : STEM OP ONS : WIJ ZIJN VOOR MIGRANTENSTEMRECHT. of : STEM OP ONS : WIJ ZIJN TEGEN!

Het is wel duidelijk waar jij je levenswerk van hebt gemaakt: den migrant.

Al de rest moet wijken voor dat, en ja, da's precies het Vlams Blok in een notedop: alle goeds komt van den Vlaming, alle slechtst van den migrant.

Van een fixatie of een trauma gesproken zeg :lol:

Ik vind andere (regerings-) onderwerpen ook nog interessant, maar als je daar wat over post, krijg je geen enkele repliek op dit forum.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: thePiano op 2002-02-18 14:29 ]</font>
the Piano
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Pjotter op ma 18 feb 2002, 15:32

Het showke (dreigen met constructieve motie van wantrouwen) dat Coveliers nu opvoert is enkel om de rechtse liberale achterban te sussen. Hij weet immmers maar al te goed dat er regeringsoverleg omtrent dit thema zal gevoerd worden.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van het migrantenstemrecht, maar het mag er zeker op deze mannier niet komen. (ik deel hierover de mening van Jonas volledig)
Pjotter
PI Addict
PI Addict

Volgende

Keer terug naar Politiek en actualiteit