Aisha Van Zele (23 jaar) verliet de VLD in 2006 voor het Vlaams Belang en kwam op voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ze werd rechtstreeks verkozen en zetelt in de Lokerse gemeenteraad. Aisha komt uit een blauw nest maar kon zich niet meer vinden in de toenmalige koers van de VLD. Als kleurlinge wilde ze het signaal van de Vlaams Belang verruiming geven in het kielzog van Jurgen Verstrepen.
Ze maakte in januari haar debuut als jongste gemeenteraadslid in de gemeenteraad en verklaarde toen "Ik wilde bewijzen dat het VB geen racisten zijn".
Aisha is geboren in Colombo, Sri-Lanka en kwam als baby aan in Vlaanderen.
"Ik voel me Vlaams, spreek perfect Nederlands en draag de Vlaamse waarden en normen uit. Wat doet mijn donkere huidskleur er dan toe?"
Het Vlaams Belang evolueerde niet zoals Aisha had verwacht waardoor ze reeds in mei van dit jaar interesse toonde in Lijst Dedecker maar door de verkiezingsstrijd van LDD was dit toen niet meer haalbaar.
"Het Vlaams Belang is niet meer de partij die het was en zou moeten zijn in vergelijking met een jaar geleden. Het extremisme intern is terug merkbaar en als kleurlinge ondervond ik meer en meer weerstand. Als mandataris voelde ik dit aan en kon zo niet verder werken. Het Vlaams Belang wil geen vooruitgang meer en ik ben niet in de politiek gestapt om eeuwig in de oppositie te zitten"
Aisha Van Zele had meerdere positieve gesprekken met Jurgen Verstrepen en dit resulteerde in haar overstap naar Lijst Dedecker.
"LDD is voor mij een echt alternatief. Het is een partij met visie en vooruitgang. Het partijprogramma van LDD is mij op het lijf geschreven en ook het feit dat de partij kandidaten zoals Mimount Bousakla op de lijst heeft gezet versterkte mijn geloof in Dedecker en Verstrepen"
Jurgen Verstrepen is blij dat Aisha Van Zele uiteindelijk de stap zet naar Lijst Dedecker.
"Ik heb Aisha leren kennen als een gedreven jonge vrouw met politieke ambitie. Door haar huidskleur heeft ze het niet altijd even gemakkelijk gehad en haar overstap naar het toenmalige Vlaams Belang was zeer gedurfd maar een doodlopende straat. Zij is voor ons geen excuustruus maar iemand van waarde. Dit mooie verhaal onderstreept onze mening dat alle Vlamingen die zich Vlaams en gezond rechts voelen, welkom zijn bij LDD. Kleur en afkomst speelt voor ons in dat geval geen rol."
Maandagavond zal Aisha Van Zele in de gemeenteraad van Lokeren aankondigen dat ze niet langer deel zal uitmaken van de Vlaams Belang fractie.
Aisha Van Zele

Nieuws