LDD: Jurgen Verstrepen: Vlaams Parlement ontloopt zijn verantwoordelijkheid in deze politieke crisis

Alle persberichten van de partij Lijst Dedecker

Moderator: Persberichten

LDD: Jurgen Verstrepen: Vlaams Parlement ontloopt zijn verantwoordelijkheid in deze politieke crisis

Berichtdoor Persberichten op za 26 jul 2008, 21:09

“Door de parlementsleden niet terug te roepen uit vakantie ontloopt het Vlaams parlement in deze cruciale politieke tijden zijn verantwoordelijk. Dit is hét moment van geloofwaardigheid voor heel het Vlaams Parlement. Of zijn we soms niets meer dan een stemmachine?” Dat stelt Jurgen Verstrepen, parlementslid van Lijst Dedecker (LDD), in een reactie op de beslissing van het Uitgebreid Bureau om een "oppportuun moment" af te wachten om het parlement bijeen te roepen. Verstrepen: “Wat moet ik me voorstellen bij opportuun?”

Maandag had Verstrepen aan parlementsvoorzitster Marleen Vanderpoorten gevraagd de Vlaamse volksvertegenwoordigers uit vakantie terug te roepen voor een plenair debat over de federale politieke crisis. De negatieve beslissing maakt Verstrepen woedend.

Verstrepen: “We hebben het afgelopen jaar in het parlement eindeloos gedebatteerd over de honingbij. Ik heb respect voor de honingbij, daar niet van, maar als het over de toekomst van Vlaanderen gaat, en het is vakantie, dan beslist men de parlementsleden níet uit vakantie terug te roepen. Vanderpoorten beloofde bij het begin haar voorzitterschap dat ze het debat in het parlement nieuw leven zou inblazen. Nu we iets hebben om over te discussiëren roept ze het parlement niet samen. Is het Vlaams parlement dan niets meer dan een stemmachine en worden de echte beslissingen in de achterkamertjes genomen?”

Verstrepen wil dan ook dat Vlaanderen en zijn parlementsleden alsnog hun rol opeisen in dit debat en niet aan de zijlijn staan toe te kijken. Hij herinnert ook minister-president Kris Peeters aan zijn belofte.

“In het parlement heeft hij mij meerdere keren verzekerd dat hij het parlement in deze situatie zou raadplegen, inlichten en betrekken. Het is niet omdat het Vlaams Parlement in vakantie is dat hij nu van deze belofte is ontslaan,” besluit Verstrepen.

Jurgen Verstrepen
Parlementslid
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Keer terug naar Lijst Dedecker