LDD: Andy Pieters: Zondagswinkelen in Maasmechelen

Alle persberichten van de partij Lijst Dedecker

Moderator: Persberichten

LDD: Andy Pieters: Zondagswinkelen in Maasmechelen

Berichtdoor Persberichten op zo 23 sep 2007, 22:02

Na onder meer Peer en Lommel is nu ook Maasmechelen erkend als toeristische gemeente. Het gemeentebestuur ontving daarvan de officiële bevestiging. Door de erkenning wordt zondagswinkelen mogelijk. Lijst Dedecker Maasmechelen steunt het zondagswinkelen voor de volle 100%, maar vindt een toeristische erkenning daarvoor overbodig. Die vorm van overheidsbetutteling moet weg!

Zondagsopeningen zorgen voor een stijging van de werkgelegenheid, iets dat in Maasmechelen zeker welkom is. Daarenboven zal ook de omzet van de zelfstandigen hierdoor stijgen. Het dwingende zondagsregime bestaat dan ook niet meer. Gezinssamenstelling en leefgewoonten van de consument zijn gewijzigd, zo ook de winkelgewoontes.

Lijst Dedecker pleit dan ook voor de afschaffing van de overheidsbetutteling, waaronder zondag als verplichte sluitingsdag voor zelfstandigen. Bovendien geldt deze regel niet voor horeca-uitbaters, wat vrij absurd is. Waarom andere zelfstandigen beter ‘beschermen’ dan de horeca-uitbaters? Laat zelfstandigen vrij kiezen of ze al dan niet zondags openen.

Naar het voorbeeld van Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van VOKA Limburg, verwijzen ook wij graag naar een Britse studie i.v.m. versoepelde openingstijden én openingsdagen. Daaruit blijken volgende cijfers:

Tewerkstelling: stijging van 4,5%
Inkomsten: stijging van 4 tot 10%
Aantal winkels: stijging van 1 tot 2%

Iedereen heeft dus baat bij de vrije keuze van de handelaars, het zal ook de lokale economie ten goede komen. LDD vindt dus dat zondagswinkelen ook zonder toeristische erkenning mogelijk moet zijn. Kortom: weg met de betuttelende politiek die al jaren een grote ergernis is voor alle echte liberalen én mensen met gezond verstand!

Andy Pieters
Lijst Dedecker Maasmechelen
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Re: LDD: Andy Pieters: Zondagswinkelen in Maasmechelen

Berichtdoor bush op di 9 nov 2010, 13:56

och, er zijn duizenden handelszaken open op zon- en feestdagen (vooral in de horeca) ! Laat de mensen werken wanneer ze er zin in hebben, voor zoverre het maar op vrijwillige basis gebeurd !
bush
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor misantroop op di 9 nov 2010, 15:27

[quote="bush"]och, er zijn duizenden handelszaken open op zon- en feestdagen (vooral in de horeca) ! Laat de mensen werken wanneer ze er zin in hebben, voor zoverre het maar op vrijwillige basis gebeurd ![/quote]

...op vrijwillige basis...leuk sprookje
misantroop
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor bush op di 9 nov 2010, 15:34

Misantroopje .... sta me eerst toe je te melden dat ik blij ben je te leren kennen ! alleen moet ik je tegenspreken ... mijn kozijn is gerant/uitbater van een carrefour aan de kust ..... wel, ik garandeer je dat het personeel onderling ruzie maakt om te mogen komen werken op bepaalde zondagen !!!!! trouwens, ik denk wel dat ook jij dit wel weet !!!!
bush
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor misantroop op di 9 nov 2010, 17:23

[quote="bush"]Misantroopje .... sta me eerst toe je te melden dat ik blij ben je te leren kennen ! alleen moet ik je tegenspreken ... mijn kozijn is gerant/uitbater van een carrefour aan de kust ..... wel, ik garandeer je dat het personeel onderling ruzie maakt om te mogen komen werken op bepaalde zondagen !!!!! trouwens, ik denk wel dat ook jij dit wel weet !!!![/quote]

Bosje...het genoegen is wederzijds, laat mij eerst zeggen dat ik het een beetje beu aan het worden ben dat eenieder hier tegenwoordig afkomt met zijn kozijn, buurman, goede vriend, anonieme bron...etc etc om zijn mening wat kracht bij te zetten. Let wel, wat mij betreft mag iedereen zijn eigen mening hebben en die met hart en ziel verdedigen maar kom toch niet af met ik ken die en die heeft dat gezegd want dan ben je niet meer uw eigen mening aan het verkondigen maar simpelweg die van iemand anders die niet op dit forum zit. Wat betreft nu de vrijwilligheid van zondagswerk, wel die is er niet, leuk voor uw kozijn natuurlijk dat ze daar elkaar staan te verdringen om op zondag te mogen komen werken maar ik vrees dat zijn winkeltje niet representatief is voor alle werknemers. Waarom is die vrijwilligheid er nu niet... om de simpele reden dat van je toestaat dat men zondags zijn winkel mag opendoen elke winkelier bijna verplicht wordt om in dat bootje mee te stappen. Een extra dag winkelen zal de omzet van alle winkels te samen niet doen stijgen wel zal de spreiding van de aankopen toenemen wat er ironisch genoeg toe leid dat de winkelier die zijn winkel zondags niet opendoet zijn omzet ziet dalen tov de winkelier die zondags wel opendoet, conclusie is dat de eerstgenoemde winkelier verplicht is om ook zondags open te doen wilt hij geen verlies lijden wat er dan weer voor zal zorgen dat de bijkomende winsten die de tweede winkelier in eerste instantie had verdwijnen, daarbij komen wel dat zowel de eerste winkelier als de tweede op het laatste van de rit bijkomende kosten hebben om hun winkel open te houden, vicieuze cirkel dus waar niemand beter van wordt.

Komen we bij het personeel, klinkt natuurlijk mooi als je stelt "op vrijwillige basis" in de praktijk zal er echter wel terdege rekening mee gehouden worden in het aanwervingsbeleid, de vraag of je bereid bent weekendwerk te doen zal steevast gesteld worden en als uw antwoord erop nee is zullen uw kansen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De kosten die zo'n bijkomende dag werken met zich meebrengen zullen ook op de kap van de werknemer komen en zouden beter gebruikt worden om in een loonopslag te voorzien want iedereen weet dat de lonen in de distributiesector bijzonder laag zijn.

Neem daar dan nog bij dat de maatschappij vandaag de dag al hectisch genoeg is en dat het heus geen kwaad kan dat daar eens een dag tussen zit die je daadwerkelijk als rustdag kan beschouwen zonder dat er een druk op u rust om toch maar te moeten gaan werken.
misantroop
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor bush op di 9 nov 2010, 17:29

[quote="misantroop"][quote="bush"]Misantroopje .... sta me eerst toe je te melden dat ik blij ben je te leren kennen ! alleen moet ik je tegenspreken ... mijn kozijn is gerant/uitbater van een carrefour aan de kust ..... wel, ik garandeer je dat het personeel onderling ruzie maakt om te mogen komen werken op bepaalde zondagen !!!!! trouwens, ik denk wel dat ook jij dit wel weet !!!![/quote]

Bosje...het genoegen is wederzijds, laat mij eerst zeggen dat ik het een beetje beu aan het worden ben dat eenieder hier tegenwoordig afkomt met zijn kozijn, buurman, goede vriend, anonieme bron...etc etc om zijn mening wat kracht bij te zetten. Let wel, wat mij betreft mag iedereen zijn eigen mening hebben en die met hart en ziel verdedigen maar kom toch niet af met ik ken die en die heeft dat gezegd want dan ben je niet meer uw eigen mening aan het verkondigen maar simpelweg die van iemand anders die niet op dit forum zit. Wat betreft nu de vrijwilligheid van zondagswerk, wel die is er niet, leuk voor uw kozijn natuurlijk dat ze daar elkaar staan te verdringen om op zondag te mogen komen werken maar ik vrees dat zijn winkeltje niet representatief is voor alle werknemers. Waarom is die vrijwilligheid er nu niet... om de simpele reden dat van je toestaat dat men zondags zijn winkel mag opendoen elke winkelier bijna verplicht wordt om in dat bootje mee te stappen. Een extra dag winkelen zal de omzet van alle winkels te samen niet doen stijgen wel zal de spreiding van de aankopen toenemen wat er ironisch genoeg toe leid dat de winkelier die zijn winkel zondags niet opendoet zijn omzet ziet dalen tov de winkelier die zondags wel opendoet, conclusie is dat de eerstgenoemde winkelier verplicht is om ook zondags open te doen wilt hij geen verlies lijden wat er dan weer voor zal zorgen dat de bijkomende winsten die de tweede winkelier in eerste instantie had verdwijnen, daarbij komen wel dat zowel de eerste winkelier als de tweede op het laatste van de rit bijkomende kosten hebben om hun winkel open te houden, vicieuze cirkel dus waar niemand beter van wordt.

Komen we bij het personeel, klinkt natuurlijk mooi als je stelt "op vrijwillige basis" in de praktijk zal er echter wel terdege rekening mee gehouden worden in het aanwervingsbeleid, de vraag of je bereid bent weekendwerk te doen zal steevast gesteld worden en als uw antwoord erop nee is zullen uw kansen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De kosten die zo'n bijkomende dag werken met zich meebrengen zullen ook op de kap van de werknemer komen en zouden beter gebruikt worden om in een loonopslag te voorzien want iedereen weet dat de lonen in de distributiesector bijzonder laag zijn.

Neem daar dan nog bij dat de maatschappij vandaag de dag al hectisch genoeg is en dat het heus geen kwaad kan dat daar eens een dag tussen zit die je daadwerkelijk als rustdag kan beschouwen zonder dat er een druk op u rust om toch maar te moeten gaan werken.[/quote]

ik begrijp je niet al te goed, misantroop !!!!! ikzelf ben officier (zij het dan lager kader) .... je lijkt me een intelligent iemand, juist daarom erger ik me aan de onzin die je soms uitkraamt, tenzij je dit opzettelijk doet, kwestie van te provoceren en dusdanig discuties op gang probeert te brengen ..... in dat geval speel ik graag het spel met jou mee !!!!!
bush
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Blauwvoet op di 9 nov 2010, 21:40

[quote="bush"]
ik begrijp je niet al te goed, misantroop !!!!! ikzelf ben officier (zij het dan lager kader) .... je lijkt me een intelligent iemand, juist daarom erger ik me aan de onzin die je soms uitkraamt, tenzij je dit opzettelijk doet, kwestie van te provoceren en dusdanig discuties op gang probeert te brengen ..... in dat geval speel ik graag het spel met jou mee !!!!![/quote]

Als dat al moeilijk is om te begrijpen ...
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor bush op di 9 nov 2010, 22:05

[quote="Blauwvoet"][quote="bush"]
ik begrijp je niet al te goed, misantroop !!!!! ikzelf ben officier (zij het dan lager kader) .... je lijkt me een intelligent iemand, juist daarom erger ik me aan de onzin die je soms uitkraamt, tenzij je dit opzettelijk doet, kwestie van te provoceren en dusdanig discuties op gang probeert te brengen ..... in dat geval speel ik graag het spel met jou mee !!!!![/quote]

Als dat al moeilijk is om te begrijpen ...[/quote]
is helemaal niet moeilijk om te begrijpen ..... dat een dommekloot dom doet vind ik bijna logisch, maar indien een geschoold iemand dit doet,ja .... dan heb ik daar inderdaad soms moeite mee
bush
PI Junior
PI Junior

Keer terug naar Lijst Dedecker