Blauwvoet schreef:Wat ik en anderen schreven over mediabehandeling is nog niet opgedroogd bij wijze van spreken of het is-al-van-datte.
Niet te geloven hoe die rode honden (en Boer Swa is OOK mediaminister geweest maar DEED niets) het ijzer smeden als het nog heet is.
Het is om razend van te worden.
Zij gaan bepalen wat er mag of moet geschreven worden of moet ik er een tekeningetje bij maken ?
Ik zie er eigenlijk niet echt graten in. Uit het artikel blijkt dat het vooral over een technische opleiding gaat om journalisten permanent bij te scholen omtrent de nieuwe mediakanalen à la Facebook, Twitter, ... . Vooral in het kader van nieuwsgaring dus. Dat lijkt me wel nuttig, eigenlijk. Ik denk dan in de eerste plaats aan de oudere journalisten die nog uit de tijd van de typmachine stammen.
Nu, met een beetje kwade wil zou je inderdaad een verborgen agenda kunnen insinueren in de aard van "Hoe gebruiken we nu al die nieuwe media optimaal om het gepeupel ook via die weg dom te houden ?" Dat bedoel je toch, nee ? Mocht men dat kunnen, het zou erg zijn. Maar ik geloof er niet in dat journalisten zomaar in eenieders private netwerk zullen kunnen doorbreken. Er zijn teveel informatiekanalen die NIET langer door de overheid gecontroleerd kunnen worden. China levert het bewijs : de enige manier om de staatspropaganda nog een monopolie te bieden bestaat erin een doorgedreven censuur te installeren op het internet. Dat krijgen ze er hier nooit door, hoe graag sommige poco's het ook zouden willen.
Ik zie eigenlijk alleen maar positieve evoluties in medialand. We leven in een tijdperk waar de klassieke mediakanalen jaar na jaar aan invloed inboeten, ten voordele van de sociale netwerken. En op die sociale netwerken maakt de gewone Jan Met De Pet het nieuws. De berichtgeving van de klassieke mediakanalen is nu trouwens ook veel beter controleerbaar geworden. Vroeger was de dader van een brutale homejacking in Erps-Kwerps bijvoorbeeld een belg of een jongere uit het Brusselse. En daar hield de berichtgeving op. Nu volstaat het "Erps-Kwerps" en "homejacking" in te tikken in Google, en binnen de minuut kom je te weten dat die dader eigenlijk Nasrim El Bahrani heet (Ik verzin zo maar iets. Elke gelijkenis met bestaande personen of situaties zou louter toevallig zijn.

)
Ik ben er gerust in. De media spelen een enorm belangrijke rol, maar er is nu een steeds sterker wordend tegengewicht dat er vroeger niet was. Het internet heeft dictatoriale regimes ineen doen klappen in de Maghreb door de onzin van de staatszenders onderuit te halen. Hetzelfde zal hier gebeuren (zij het vreedzamer, want de situatie is hier uiteraard helemaal niet zo extreem als ginds) als men de wil van de Vlaamse bevolking blijft ondergeschikt maken aan die van de belgische bevolking (lees : Wallobrux + 'Vlaamse slippendragers').
Het is naar mijn gevoel geen toeval dat het electoraat van de traditionele staatsdragende partijen de jongste 20 jaar (ruwweg de periode waarin het internet zich een weg naar elke huiskamer heeft gebaand) zo zwaar verschrompeld is, en verder blijft wegkrimpen. Ze proberen het klootjesvolk dom te houden, maar 't lukt niet zo bijster goed meer. De "duiding" van een vRT en consoorten valt bij een steeds groter wordend publiek in dovemansoren. Steeds meer mensen nemen de feiten nog op, maar negeren het gezwam dat er rond gebreid wordt. Goede zaak, trouwens.
Enfin, om maar te zeggen : ik zie er absoluut geen graten in dat men in de journalistenopleidingen - terecht - de moderne mediakanalen mee in bad wil trekken. Van de opleiding van een treinconstructeur verwacht ik ook dat men naast "de stoomlocomotief" zo stilletjesaan ook " de dieselmotor'" en de "elektrische aandrijving" behandelt. De tijd staat niet stil.
En is dat zorgwekkend ? Naar mijn gevoel niet, dus. Inhoudelijk (lees - duidingsgewijs) zijn de sociale netwerken te onderhevig aan de privacy-wetgeving om ze bruikbaar te maken voor overheidspropaganda. Ik zie echt niet in hoe Ivan De Vadder ooit op mijn facebookprofiel op de een of andere manier reclame zou kunnen maken voor de kleine Tobback.

P.S. : dit is hoegenaamd geen verzinsel van Lieten zelf. Daar is ze iets te lomp voor. Ze heeft het gewoon afgekeken van onze Noorderburen :
http://www.media-academie.nl/default.aspx. Bekijk het eens, Blauwvoet. Misschien stelt het je een beetje gerust. 't Is echt allemaal behoorlijk technisch van aard, hoor. Ik vind daar alvast geen enkele cursus "Hoe propageren we het rode gedachtengoed optimaal ?" terug of zo.