Moderator: Moderatorteam

Eugene schreef:Daarstraks toch gehoord dat de N-VA tevreden is met deze overheveling bij monde van Liesbeth Homans dus zal het allemaal wel snor zitten zekers? Ook de overgehevelde som?

Eugene schreef: Ik ben echt geen aanhanger van Mieke Vogels maar ik ga wel akkoord met het feit dat de belastingbetaler géén 2de woning moet meefinancieren.

Eugene schreef: Ik ben echt geen aanhanger van Mieke Vogels maar ik ga wel akkoord met het feit dat de belastingbetaler géén 2de woning moet meefinancieren.
Blauwvoet schreef:Daar heeft ze inderdaad een punt.

Eugene schreef:Niets van selectief, het gaat over het feit dat N-VA tevreden is over de overheveling en het blijkbaar VB niet volgt inzake de financiële middelen, 900 miljoen is dus wel de juiste som voor N-VA. Plompweg de federale maatregelen toepassen (euhm die befaamde modaliteiten dus) kan ik echter, met de beste wil van de wereld, géén eigen beleid noemen. Ik ben echt geen aanhanger van Mieke Vogels maar ik ga wel akkoord met het feit dat de belastingbetaler géén 2de woning moet meefinancieren.

Eugene schreef:Even een update, de aftrek voor alle woonkredieten worden in 2014 een Vlaamse bevoegdheid, de ultieme test voor ' wat we zelf doen doen we beter'. Ik heb zo een voorgevoel dat dit dossier een negatief sleutelmoment voor de Vlaamse politiek kan worden. De belastingbetaler zal heus niet lachen als hij/zij ineens terug 1000 of 2770 euro zal moeten bijbetalen als de beruchte 'enveloppe' komt, en als de Vlaamse overheid deze centen niet bijpast (wat naar mijn gevoel gaat gebeuren)!.

TomHae schreef:
U maakt een redeneringsfout. Waar haalt u die bedragen 1 000 EUR en 2 770 EUR vandaan? Ik begrijp dit niet goed.
Weet dat het belastingsvoordeel uit een belastingsaftrek gekoppeld is aan de hoogste belastingsschijf waarin uw inkomen getaxeerd wordt; het voordeel is dus maximaal 50 procent, en als u nu net dat voordeel niet meer heeft door de nieuwe regeling, dan zou u 50 procent van het ingebrachte woonkrediet mislopen. Niet de volle 100 procent.
Weet ook dat het belastingsvoordeel uit een belastingsvermindering gekoppeld is aan de bijzondere gemiddelde aanslagvoet die begrensd is tussen 30 % en 40 %, en voor mensen die een relatief bescheiden inkomen hebben zal dat voordeel snel hoogstens 30 procent bedragen. U hoeft daar echt niet veel voor te verdienen.
Moraal van het verhaal... gemiddeld zal de overheid zo'n 15 procent minder belastingsvoordeel moeten geven. Een enorme besparing voor de federale overheid!
Vandelanotte (Villa Politica, 2012-01-19): "De omvorming van een belastingsaftrek naar een belastingsvermindering gebeurt nu. Dat zal dit jaar door het federaal parlement gestemd worden, dat betekent voor sommige mensen een klein beetje verminderen [in het voordeel], voor anderen iets meer. Maar die hervorming gebeurt nu."

Eugene schreef:Waar ik dat vandaan haal? Allee even copy /pasten;
Hoeveel is aftrekbaar?
2770 EUR per persoon (aanslagjaar 2011, inkomstenjaar 2010)
(We veronderstellen dat het de enige woning betreft. Als u 3 kinderen of meer heeft mag u een extra 70 EUR aftrekken. Vanaf het 11e jaar daalt het aftrekbaar bedrag naar 2080 EUR per persoon. Als het uw eigen woning is, maar niet uw enige woning en enkel in het geval dat u die tweede woning pas verwierf nadat u reeds kon genieten van deze aftrek voor uw eerste woning, mag u ook slechts 2080 EUR meer aftrekken voor de lening van uw eerste woning.)
Wat is aftrekbaar?
De intresten die u betaalde in 2010, alsook de kapitaalaflossingen welke u deed in 2010, alsook de premies schuldsaldoverzekering die u betaalde in 2010.
Bron : http://www.defa.be/fiscaal.html
Die 1000 euro is maar een som voor iemand die bvb weinig zou geleend hebben, dient als voorbeeldje. Die 2770 is de max aftrekbare som.
Nu wordt dat naar het schijnt gewijzigd zodat de deelstaten een bepaalde nu nog niet gekende 'formule' kunnen toepassen dus daar kan ik niets over zeggen!
De belastingbetaler zal heus niet lachen als hij/zij ineens terug 1000 of 2770 euro zal moeten bijbetalen als de beruchte 'enveloppe' komt

Asterixxx schreef:stop nu allemaal eens met aftrekken !
Straks kunnen jullie zich niet meer vermenigvuldigen !

Keer terug naar Politiek en actualiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten