condor schreef:Ik geloof dat persoonlijke waarderingen niet zomaar opgeteld kunnen worden om tot een absolute waardering te komen. Het ligt een beetje anders. De waardering die je van een persoon hebt, hangt af van vele factoren, waaronder ook de waardering die andere personen van u hebben. Het zal bovendien zo blijken dat het je weinig kan schelen wat iemand die je toch niet moet hebben van je denkt, daar waar dat heel anders is voor mensen die je wel hoog waardeert. Ik zie dit als een gigantisch dynamisch systeem. Wat haal je daar nu als praktisch resultaat uit?
Wel, voor een heel aantal zaken is waardering van mensen en acties bijzonder van belang. Bvb. grenzen van solidariteit, maar ook ethische wetgeving. Ik zie bvb. geen bestaansreden voor een sociale zekerheid buiten het idee van één volk, één staat. Want uiteindelijk heeft dat alles met waardering te maken. Je waardering voor iemand die binnen de landsgrenzen valt, moet hoger zijn dan die voor iemand die daar buiten valt, anders zou je niet wel met de ene en niet met de andere solidair zijn. In een nationalistische visie is die hogere waardering er.
En daarin denk ik dat we filosofisch en pragmatisch van mening verschillen. Het feit dat we solidariteit begrenzen zuiver geografisch of nationalistisch gaan begrenzen betekent dat we geen rekening houden met onze buren. Ik geloof dat dit net het probleem is. Om het simpel te zeggen, we kunnen niet tevreden zijn als onze buur dat ook niet is. We kunnen niet voor wenselijke sociale toestanden zorgen lokaal in Belgie/Vlaanderen als we geen rekening houden met de situatie daarbuiten. Zie andere postings.
Maar ja, laten we akkoord gaan dat we daarover niet akkoord zijn?

Nieuws