Een schone wagen, goed voor milieu én portemonnee

Alle persberichten van sp.a.

Moderators: Persberichten, Moderatorteam

Een schone wagen, goed voor milieu én portemonnee

Berichtdoor Persberichten op vr 19 nov 2004, 14:36

"Elke stimulans om de vervuilende uitstoot van het wegverkeer te doen dalen, moeten we ten volle steunen", zegt Bruno Tobback. Met een informatiecampagne en bijkomende fiscale maatregelen wil hij die uitstoot naar beneden halen en de klimaatveranderingen tegengaan.

De minister van Leefmilieu stelt de ‘Gids voor de schone wagen’ voor. Daarin staan alle beschikbare automodellen met hun milieuprestaties, met name het verbruik en de CO2-uitstoot. Nieuw is ook de website http://www.health.fgov.be/environment/co2(zie onderstaande link). “Je kan er alle automodellen snel vergelijken en de site maakt meteen duidelijk hoeveel koolstofdioxide (CO2) een wagen de lucht inspuwt”, legt Tobback uit.

Naargelang de CO2-uitstoot is elke wagen ondergebracht in een klasse, gaande van A tot G. "Bovendien vind je in de gids en op de site alle wagens terug die minder dan 115 gram CO2 per kilometer uitstoten en daarvoor vanaf 1 januari 2005 een belastingsvermindering genieten." Wie een wagen koopt die minder dan 105 g CO2 uitstoot kan rekenen op een reductie van 15 procent van de verkoopprijs. Voor wagens die tot 115 g uitstoten geldt een belastingsvermindering van 3 procent.

"Het fiscale voordeel moet mensen over de streep trekken om te kiezen voor een zuinige wagen. Een keuze die niet enkel goed is voor uw portemonnee, maar ook de luchtvervuiling terugdringt en tegelijk een concrete bijdrage levert tot het halen van de doelstellingen van het Protocol van Kyoto", zegt minister Tobback. Maar niet enkel de consument heeft baat bij een milieuvriendelijke keuze. Ook de bedrijven betalen vanaf 2005 bijdragen naargelang de CO2-milieuimpact van hun bedrijfswagens. Wie zijn personeel bijvoorbeeld laat rondrijden met een wagen die maar 3 liter verbruikt per 100 km, zal veel minder bijdragen betalen dan voorheen. Ook bedrijfsleiders hebben dus baat bij het overzicht dat de "Gids van de schone auto" biedt.

"Alternatieven voor de wagen en schonere wagens dringen zich op. De toenemende luchtvervuiling grijpt vooral kinderen en ouderen naar de keel. Elke stimulans om de vervuilende uitstoot van het wegverkeer te doen dalen, moeten we dus ten volle steunen", besluit de milieuminister.

Wie de uitstoot van zijn huidige of toekomstige auto wil weten kan de gids gratis afhalen bij elke autoverdeler of de website consulteren.
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Berichtdoor KempensBoerke op vr 19 nov 2004, 18:25

Ik blijf mijn zwarte smoor wel braken met mijne rotbak van bijna 12 jaar oud.

Dat ding wilt maar niet verslijten. :D

p.s. Toebback (what's in a name) kan m'n rug op...nie letterlijk te nemen. [-X
KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Blauwvoet op vr 19 nov 2004, 18:43

Als het de regering echt ernst was zouden alternatieven als elektrische auto's , LPG , aardgas enz. stimulansen krijgen.

Meer dan 100 jaar geleden werd hier in dit apenland het snelheidrecord van 100 km/u gevestigd met een electrische auto...
Wie maakt mij nu nog wijs dat er geen vooruitgang geboekt is op technisch vlak ? waar blijven deze auto's ?

Ik stel me hier allemaal serieus vragen bij...
Auto's van nu vervuilen trouwens oneindig veel minder dan vroeger...

Men beweert ook dat de microscopisch kleine roetdeeltjes zich in de longen nestelen met alle gevolgen vandien.
Peugeot heeft op zijn dieselmotoren roetfilters...de technologie bestaat dus...
Als de overheid echter bussen aankoopt zonder roetfilters , wat moet ik dan van diezelfde overheid denken ?

Juist.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Insomnia op vr 19 nov 2004, 18:51

Nu niet voor het een of het ander - terwijl ik de redenering van Blauwvoet ook wel kan volgen- maar als het goed is, mag het gezegd worden.

Zelfs als het van de sossen komt. Ttz. de realisatie van die maatregelen kunnen de sossen op hun naam schrijven.

Wie met het wetsvoorstel ik komen aandraven, da's een ander paar mouwen.

Fiscale stimuli voor een wagen die weinig CO² uitstoot en weinig verbruikt. Eindelijk.

Maar de keerzijde van de medaille. Wie betaalt die rekening? Juist ja.

http://www.health.fgov.be/pls/europortal/co2_nl2

Ik heb mijn oog laten vallen op die A2. Maar ik vermoed dat de basisprijs van dat karretje niet binnen het budget van Jan Modaal valt. (zelfs met een korting van 15%)
Insomnia
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Blauwvoet op vr 19 nov 2004, 18:57

Het is knettergek enkel verder te gaan op CO² wat uitlaatgassen betreft en te zwijgen over de rest.
Benzinemotoren worden op die wijze gestraft terwijl ze voor het milieu minder problematisch blijken te zijn.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Insomnia op vr 19 nov 2004, 19:02

Laten we verder redeneren en de impact van het personenverkeer op het milieu vergelijken met het goederentransport (en dan wil ik het alleen maar hebben over de CO² uitstoot).

En alternatieven? Ik wacht op de eerste electrische 30-tonner.
Insomnia
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Insomnia op vr 19 nov 2004, 19:07

Ik ben wat info gaan zoeken over die A2.

De meest standaard uitvoering, zonder ook maar één optie.

(zelfs geen radio, airco,...)

Uw Audi A2 op datum van 19/11/2004

A2

TDI 1.2L 45kW 61pk / Tip5 € 19.480,00

Totaal voertuig en opties BTWI.

-15%

16558 € ...
Insomnia
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Blauwvoet op vr 19 nov 2004, 19:09

Graag zou ik de rekening eens willen zien wat er aan CO² in de lucht geblazen wordt bij alle mogelijke vulkaanuitbarstingen in de wereld...
Denk eens aan de Pinatubo die enkele kubieke kilometers as over de Filippijnen uitstrooide, en waarvan de stofwolken nog jarenlang over de hele aarde konden worden waargenomen in de hogere luchtlagen.

Niet zwanzen hé ... Dat is dan de natuur. :lol: :lol: :lol:
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Blauwvoet op vr 19 nov 2004, 22:02

Vergelijk de normen van hier met die van onze noorderburen...
Daar krijgen de Ford Focus en de Renault Mégane bv een A label...

Label geldt voor kleine én grote auto's
Het label heeft niet tot doel om alle consumenten aan te zetten tot het kopen van een kleine auto. Bij de invoering van het energielabel voor auto's is er voor gekozen om op het energielabel de relatieve zuinigheid van een auto weer te geven. U kunt binnen elke grootteklasse kiezen voor een relatief zuinige auto. Auto's met een groen A-label zijn zuinig ten opzichte van andere auto's van vergelijkbare grootte. Auto's met een rood G-label onzuinig voor hun grootte. Kijk in het gratis te verkrijgen brandstofverbruiksboekje welke auto's een groen label hebben, vraag het uw dealer of kijk
http://www2.anwb.nl/published/anwbcms/c ... 105276.pdf

Hier zitten de sossen dus de mensen weer te kloten.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Keer terug naar Sp.a