Vijf jaar cel geëist voor 19-jarige gangster
AALST/DENDERMONDE - Tayfur A. uit Waver is amper 19 en toch al een gevaarlijke gangster die volgens het Openbaar Ministerie vijf jaar in de cel moet.
Toen hij 17 was, pleegde hij drie gewapende carjackings.
Als 15-jarige jongen van gescheiden ouders in hartje Brussel werd Tayfur A. lid van een Brusselse jeugdbende.
Omdat hij aan alle misdrijven meedeed, kreeg hij veel waardering van de andere bendeleden.
Op zestienjarige leeftijd pleegde Tayfur A. al twee diefstallen met geweld, een inbraak en een hele resem geweldplegingen.
Een jaar ouder besloot hij zich te wagen aan carjackings.
Samen met zijn kompaan Samir A. (19) uit Ronse trok hij op 21 februari 2006 naar Aalst. Een vrouw die wou vertrekken met haar dure personenauto, kreeg plots een pistool onder de neus geduwd.
Tayfur A. verplichtte haar uit te stappen. Het slachtoffer wou haar handtas nog uit de wagen nemen, maar Tayfur A. en Samir A. plaatsten het wapen opnieuw tegen haar aangezicht.
Ze stalen de auto en de handtas en poogden later in Sint-Jans-Molenbeek met de bankkaart van het slachtoffer geld af te halen.
In Brussel pleegde de jongeman een maand later een handtasroof en opnieuw met enkele kompanen twee carjackings. Een vrouw die haar garage wou binnenrijden, werd onder bedreiging van een wapen verplicht uit te stappen. Toen de gangsters er met de auto vandoor gingen, overreden ze bijna het slachtoffer.
Tayfur A. werd door zijn kompanen achtergelaten en moest voor de politie in de struiken vluchten. De speurders die toen al zijn telefoongesprekken afluisteren, hoorden hem toen kwaad naar zijn vrienden telefoneren met de melding dat ze die vrouw bijna hadden doodgereden.
Op dat ogenblik stond de jongeman al onder begeleiding van de jeugdrechtbank.
'Dat belette hem niet om aan de overvallen met geweld vrolijk mee te doen. Het is een struikrover die gangsterpraktijken hanteert', stelde substituut-procureur Pascal Persoons.
Het Openbaar Ministerie eist vijf jaar cel voor Tayfur A. en twee jaar gevangenisstraf voor Samir A., die voor het proces verstek gaf.
'Ik was toen jong en heb veel stommiteiten gedaan. Ik weet niet waarom ik dat allemaal deed.
Ik woonde nochtans bij mijn ouders en had alles wat ik wou. Ik voelde mij toen wel niet goed en was rap beïnvloedbaar', verdedigde hij zich nog.
Om aan de bende te ontsnappen, die hem na zijn arrestatie met de dood bedreigden, verhuisde hij intussen naar Waver. (dbs)
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9300
Voor galg en rad opgegroeid

Nieuws