Moderator: Moderatorteam

Reconquistador schreef:http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1098095/vb-er-over-zelfdoding-zwakkeren-moeten-er-tussen-uit.aspx
Nico Creces, Vlaams Belang-gemeenteraadslid in Aarschot, heeft voor enige opschudding gezorgd. Naar aanleiding van de zelfdoding van Waldo van Raemdonck, berichtte hij op Facebook: “Ach... de zwakkeren moeten er tussen uit”. Een dag later minimaliseerde hij zijn uitspraak: het was 'zwarte humor'.
Toch een apart volkje, die VB'ers...

Blauwvoet schreef:De hoernalisten die er als de kippen bij zijn om zulk onnozel gegeven (misschien wel volledig uit de context gerukt, wie zal het zeggen ...) als leesvoer aan hun lezers te presenteren zijn nog een veel aparter volkje natuurlijk maar daar sta je niet bij stil.

Reconquistador schreef:
De pers had dit dus moeten verzwijgen?

Blauwvoet schreef:Herlees nog eens wat ik schreef.
De hoernalisten die er als de kippen bij zijn om zulk onnozel gegeven (misschien wel volledig uit de context gerukt, wie zal het zeggen ...) als leesvoer aan hun lezers te presenteren zijn nog een veel aparter volkje natuurlijk maar daar sta je niet bij stil.

Reconquistador schreef:http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1098095/vb-er-over-zelfdoding-zwakkeren-moeten-er-tussen-uit.aspx
Nico Creces, Vlaams Belang-gemeenteraadslid in Aarschot, heeft voor enige opschudding gezorgd. Naar aanleiding van de zelfdoding van Waldo van Raemdonck, berichtte hij op Facebook: “Ach... de zwakkeren moeten er tussen uit”. Een dag later minimaliseerde hij zijn uitspraak: het was 'zwarte humor'.
Toch een apart volkje, die VB'ers...
Deel van het interview schreef:Ben Crabbé: Waar ben je hard van geschrokken dit jaar?
Chris Dusauchoit: "Waar ik hard van geschrokken was, Ben, was het plotse heengaan van de heer Fortuyn, Pim."
Ben Crabbé: "Dat was niet om te lachen, hé?"
Chris Duchausoit: "Euh ... wel laat me zeggen dat ik daar toch een kleine bedenking bij had. Ik herinner me dat toen het nieuws mij bereikte - ik was aan het koken - en ik had er toch geen slecht gevoel bij. Ik dacht : erger kwaad is voorkomen."
Ben Crabbé:"Meen je dat nu echt?"
Chris Duchausoit: "Ja, dat meen ik echt. Ik dacht, eigenlijk dacht ik om eerlijk te zijn: one down, twenty to go. het heeft mij verwonderd dat de zaak zo lekker snel geïmplodeerd is." (Stilte)
Ben Crabbé: "Ik zwijg ..."
Chris Duchausoit: ""Ja het wordt stil op de radio"
Ben Crabbé: "... om te zien wat je daar verder op gaat zeggen."
Chris Duchausoit: "Ik vond dat daarmee de zaak snel was afgehandeld."
Ben Crabbé: "Daar kun je je toch nooit achter scharen?"
Chris Duschausoit:"Nee, natuurlijk niet."
Ben Crabbé: "Een politieke moord dat kan toch niet?"
Chris Duchausoit: " Nee, natuurlijk niet. Maar ik vond het toch, laat ons zeggen, een oplossing waar ik op termijn misschien toch de positieve kanten van ga inzien."

joker schreef:Mensen die zelfmoord plegen,zijn effectief ergens mentaal zwak.

Reconquistador schreef:
Je wou dus alleen maar zeggen dat journalisten die hun job doen een nog aparter volkje zijn dan VB-gemeenteraadsleden die zich vrolijk maken over een zelfmoord? Zoiets?

Reconquistador schreef:Het gaat hier opvallend weinig over Nico Creces. Kan die man aanblijven als VB-gemeenteraadslid? Of volstaat een reprimande van Bruno Valkeniers?
Ik dacht: al die VB'ers gaan hier nu - hopelijk - formeel afstand nemen van dit individu, maar de ene begint over journalisten, de andere haalt Chris Dusauchoit nog eens boven en over Creces' uitspraak lijkt niemand een mening te hebben. Het lijkt erop dat jullie het eigenlijk wel met hem eens zijn, of vergis ik me?

Reconquistador schreef:Het gaat hier opvallend weinig over Nico Creces. Kan die man aanblijven als VB-gemeenteraadslid? Of volstaat een reprimande van Bruno Valkeniers?
Ik dacht: al die VB'ers gaan hier nu - hopelijk - formeel afstand nemen van dit individu, maar de ene begint over journalisten, de andere haalt Chris Dusauchoit nog eens boven en over Creces' uitspraak lijkt niemand een mening te hebben. Het lijkt erop dat jullie het eigenlijk wel met hem eens zijn, of vergis ik me?

joker schreef:Mensen die zelfmoord plegen,zijn effectief ergens mentaal zwak.
Reconquistador schreef:En daarom moeten ze eruit?

Abramis schreef:In zekere zin heeft die man gelijk, he. Dit is simpelweg natuurlijke selectie. Wie de ballen niet (meer) heeft om het leven te nemen zoals het is, stapt eruit. Da's bij alle zelfmoorden zo. Met een mentaal sterke beer die alles wat fout loopt kan relativeren zal zoiets niet gebeuren. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar.
Maar 't is weinig tactvol en totaal ongepast dat iemand met een openbaar ambt "en plein public" (want dat is facebook wel degelijk) dergelijke waarheden zo onomwonden verkondigt. Hij had beter moeten weten. Wanneer zo'n uitspraak viraal gaat, is dat serieus kwetsend voor de nabestaanden. En ze IS viraal gegaan.
Soit... Alles wel beschouwd vind ik het toch veel geblaat over weinig wol. Was het ongepast ? Ja. Heeft hij die jongen persoonlijk onder die trein geduwd ? Nee. Conclusie : no big deal. It's only words...

Reconquistador schreef:Dat is een wel erg deterministische visie. Elke cultuur creëert haar winnaars en verliezers, dat is waar, maar een cultuur is pas een beschaving als ze ieder mensenleven even hoog schat en oog heeft voor een menswaardig leven voor iedereen. Dat is geen feit; wel een opdracht (zonder de illusie evenwel dat die opdracht altijd zal slagen). Juist door aan die opdracht te verzaken en fatalistisch toe te kijken hoe de verliezers eruit stappen, ja zelfs door er laconiek over te doen, wordt de drempel nog kleiner om eruit te stappen, met alle drama's vandien. Degenen die eruit stappen zijn misschien te fijngevoelig, zoals deze Waldo, maar een fijngevoelig iemand is altijd een groot verlies. Quand tous les dégoûtés seront partis, il ne restera plus que les dégoûtants...

Keer terug naar Politiek en actualiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten