"De zwakkeren moeten er tussen uit" (Nico Creces van het Vlaams Belang)

Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

"De zwakkeren moeten er tussen uit" (Nico Creces van het Vlaams Belang)

Berichtdoor Reconquistador op zo 11 dec 2011, 19:20

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... n-uit.aspx

Nico Creces, Vlaams Belang-gemeenteraadslid in Aarschot, heeft voor enige opschudding gezorgd. Naar aanleiding van de zelfdoding van Waldo van Raemdonck, berichtte hij op Facebook: “Ach... de zwakkeren moeten er tussen uit”. Een dag later minimaliseerde hij zijn uitspraak: het was 'zwarte humor'.

Toch een apart volkje, die VB'ers...
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Re: "De zwakkeren moeten er tussen uit" (Nico Creces van het Vlaams Belang)

Berichtdoor Blauwvoet op zo 11 dec 2011, 20:35

Reconquistador schreef:http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1098095/vb-er-over-zelfdoding-zwakkeren-moeten-er-tussen-uit.aspx

Nico Creces, Vlaams Belang-gemeenteraadslid in Aarschot, heeft voor enige opschudding gezorgd. Naar aanleiding van de zelfdoding van Waldo van Raemdonck, berichtte hij op Facebook: “Ach... de zwakkeren moeten er tussen uit”. Een dag later minimaliseerde hij zijn uitspraak: het was 'zwarte humor'.

De hoernalisten die er als de kippen bij zijn om zulk onnozel gegeven (misschien wel volledig uit de context gerukt, wie zal het zeggen ...) als leesvoer aan hun lezers te presenteren zijn nog een veel aparter volkje natuurlijk maar daar sta je niet bij stil. :roll:
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Reconquistador op zo 11 dec 2011, 21:55

Blauwvoet schreef:De hoernalisten die er als de kippen bij zijn om zulk onnozel gegeven (misschien wel volledig uit de context gerukt, wie zal het zeggen ...) als leesvoer aan hun lezers te presenteren zijn nog een veel aparter volkje natuurlijk maar daar sta je niet bij stil. :roll:

De pers had dit dus moeten verzwijgen?
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor birgit op zo 11 dec 2011, 21:57

Weet men trouwens al waaróm die jongen in feite zelfmoord heeft gepleegd?

Hij had nog een heel leven voor zich en alles ging op rolletjes: bezig met de studies, had een vriendin, familie en vrienden die om hem gaven.

Edit: daarover spreken/schrijven lijkt pas echt taboe te zijn.
birgit
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Blauwvoet op zo 11 dec 2011, 22:28

Reconquistador schreef:
De pers had dit dus moeten verzwijgen?

:roll:

Herlees nog eens wat ik schreef.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Reconquistador op zo 11 dec 2011, 22:41

Blauwvoet schreef:Herlees nog eens wat ik schreef.

Ik doe een nieuwe poging...

De hoernalisten die er als de kippen bij zijn om zulk onnozel gegeven (misschien wel volledig uit de context gerukt, wie zal het zeggen ...) als leesvoer aan hun lezers te presenteren zijn nog een veel aparter volkje natuurlijk maar daar sta je niet bij stil.

Je wou dus alleen maar zeggen dat journalisten die hun job doen een nog aparter volkje zijn dan VB-gemeenteraadsleden die zich vrolijk maken over een zelfmoord? Zoiets?
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor whoisy op ma 12 dec 2011, 00:00

Reconquistador schreef:http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1098095/vb-er-over-zelfdoding-zwakkeren-moeten-er-tussen-uit.aspx

'k Wist niet dat Chris Dusauchoit tot bij het VB hoorde, maar tja...

Live op de radio;
Deel van het interview schreef:Ben Crabbé: Waar ben je hard van geschrokken dit jaar?

Chris Dusauchoit: "Waar ik hard van geschrokken was, Ben, was het plotse heengaan van de heer Fortuyn, Pim."

Ben Crabbé: "Dat was niet om te lachen, hé?"

Chris Duchausoit: "Euh ... wel laat me zeggen dat ik daar toch een kleine bedenking bij had. Ik herinner me dat toen het nieuws mij bereikte - ik was aan het koken - en ik had er toch geen slecht gevoel bij. Ik dacht : erger kwaad is voorkomen."

Ben Crabbé:"Meen je dat nu echt?"

Chris Duchausoit: "Ja, dat meen ik echt. Ik dacht, eigenlijk dacht ik om eerlijk te zijn: one down, twenty to go. het heeft mij verwonderd dat de zaak zo lekker snel geïmplodeerd is." (Stilte)

Ben Crabbé: "Ik zwijg ..."

Chris Duchausoit: ""Ja het wordt stil op de radio"

Ben Crabbé: "... om te zien wat je daar verder op gaat zeggen."

Chris Duchausoit: "Ik vond dat daarmee de zaak snel was afgehandeld."

Ben Crabbé: "Daar kun je je toch nooit achter scharen?"

Chris Duschausoit:"Nee, natuurlijk niet."

Ben Crabbé: "Een politieke moord dat kan toch niet?"

Chris Duchausoit: " Nee, natuurlijk niet. Maar ik vond het toch, laat ons zeggen, een oplossing waar ik op termijn misschien toch de positieve kanten van ga inzien."
whoisy
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor joker op ma 12 dec 2011, 09:25

Mensen die zelfmoord plegen,zijn effectief ergens mentaal zwak.
joker
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Reconquistador op ma 12 dec 2011, 14:35

joker schreef:Mensen die zelfmoord plegen,zijn effectief ergens mentaal zwak.

En daarom moeten ze eruit?
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Reconquistador op ma 12 dec 2011, 14:42

Het gaat hier opvallend weinig over Nico Creces. Kan die man aanblijven als VB-gemeenteraadslid? Of volstaat een reprimande van Bruno Valkeniers?

Ik dacht: al die VB'ers gaan hier nu - hopelijk - formeel afstand nemen van dit individu, maar de ene begint over journalisten, de andere haalt Chris Dusauchoit nog eens boven en over Creces' uitspraak lijkt niemand een mening te hebben. Het lijkt erop dat jullie het eigenlijk wel met hem eens zijn, of vergis ik me?
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Torquemada op ma 12 dec 2011, 15:34

Reconquistador schreef:
Je wou dus alleen maar zeggen dat journalisten die hun job doen een nog aparter volkje zijn dan VB-gemeenteraadsleden die zich vrolijk maken over een zelfmoord? Zoiets?

Dat is het nu net: zoiets behoort niet tot de taak van professionele journalistiek. Maar dat bestaat hier niet. Hier heb je enkel riooljournalisten die op sensatie en controverse uit zijn.

Aan de andere kant vind ik wel dat facebook een spreekwoordelijk Trojaans paard is dat veel mensen onbewust in hun privéleven binnenlaten. Zelf zat ik ook ooit op Facebook, tot ik inzag dat het medium eerder tegen dan voor jou kan gebruikt worden. Het is gewoonweg rotzooi en ik begrijp niet dat ik ooit zo dwaas geweest ben om ooit aan de hype mee te doen. Geloof me: je leven is veel socialer zonder dan met facebook.
Laatst bijgewerkt door Torquemada op ma 12 dec 2011, 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Torquemada
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Sukkelaar13 op ma 12 dec 2011, 15:39

Reconquistador schreef:Het gaat hier opvallend weinig over Nico Creces. Kan die man aanblijven als VB-gemeenteraadslid? Of volstaat een reprimande van Bruno Valkeniers?

Ik dacht: al die VB'ers gaan hier nu - hopelijk - formeel afstand nemen van dit individu, maar de ene begint over journalisten, de andere haalt Chris Dusauchoit nog eens boven en over Creces' uitspraak lijkt niemand een mening te hebben. Het lijkt erop dat jullie het eigenlijk wel met hem eens zijn, of vergis ik me?

Neen dus, en jij voelt je dan geroepen om dit opnieuw aan te zwengelen?
Sukkelaar13
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor joker op di 13 dec 2011, 09:53

Reconquistador schreef:Het gaat hier opvallend weinig over Nico Creces. Kan die man aanblijven als VB-gemeenteraadslid? Of volstaat een reprimande van Bruno Valkeniers?

In wezen had hij gelijk.
joker
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Blauwvoet op di 13 dec 2011, 11:18

Weet u wat er juist werd geschreven ?
Was het een antwoord op een reactie van iemand anders ?
Weet jij meer ?
Was het een FB-vriend van jou en zo niet welke FB-vriend van hem stuurde dat door naar een of andere redactie en waarom ?
Ken jij de context ?
Waarom zou hij niet kunnen aanblijven als gemeenteraadslid volgens jou ?

Kortom ...meer vragen dan antwoorden.

Over een aantal andere politici van diverse pluimage bestaan er meer antwoorden dan vragen maar daar heb je dan weer geen interesse in blijkbaar. :P
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor carta magna op di 13 dec 2011, 12:24

joker schreef:Mensen die zelfmoord plegen,zijn effectief ergens mentaal zwak.

Reconquistador schreef:En daarom moeten ze eruit?

Zij moeten er niet uit. Het is hun eigen keuze. (In moderne lingo heet dit 'uit het leven stappen')
carta magna
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Abramis op di 13 dec 2011, 12:24

In zekere zin heeft die man gelijk, he. Dit is simpelweg natuurlijke selectie. Wie de ballen niet (meer) heeft om het leven te nemen zoals het is, stapt eruit. Da's bij alle zelfmoorden zo. Met een mentaal sterke beer die alles wat fout loopt kan relativeren zal zoiets niet gebeuren. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar.

Maar 't is weinig tactvol en totaal ongepast dat iemand met een openbaar ambt "en plein public" (want dat is facebook wel degelijk) dergelijke waarheden zo onomwonden verkondigt. Hij had beter moeten weten. Wanneer zo'n uitspraak viraal gaat, is dat serieus kwetsend voor de nabestaanden. En ze IS viraal gegaan.

Soit... Alles wel beschouwd vind ik het toch veel geblaat over weinig wol. Was het ongepast ? Ja. Heeft hij die jongen persoonlijk onder die trein geduwd ? Nee. Conclusie : no big deal. It's only words...

Eerlijk gezegd vond ik - binnen de categorie 'ongepaste uitspraken' - de uitspraak van Dusauchoit dan inderdaad 1000 keer erger, omdat die eerder ging over een persoon (Pim Fortuyn) en niet zozeer over een algemeen voorkomend fenomeen (zelfmoord). Bij de uitspraak van Creces maakte het geen fluit uit wie de persoon in kwestie was. Bij Dusauchoit wél. Er is m.i. een hemelsbreed verschil tussen uitspraken in de aard van "Ik ben blij dat <persoon x> eindelijk een kopje kleiner is gemaakt" enerzijds, en "Zelfmoordenaars zijn te zwak om het leven aan te kunnen." anderzijds.
Abramis
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Reconquistador op di 13 dec 2011, 14:50

Abramis schreef:In zekere zin heeft die man gelijk, he. Dit is simpelweg natuurlijke selectie. Wie de ballen niet (meer) heeft om het leven te nemen zoals het is, stapt eruit. Da's bij alle zelfmoorden zo. Met een mentaal sterke beer die alles wat fout loopt kan relativeren zal zoiets niet gebeuren. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar.
Maar 't is weinig tactvol en totaal ongepast dat iemand met een openbaar ambt "en plein public" (want dat is facebook wel degelijk) dergelijke waarheden zo onomwonden verkondigt. Hij had beter moeten weten. Wanneer zo'n uitspraak viraal gaat, is dat serieus kwetsend voor de nabestaanden. En ze IS viraal gegaan.
Soit... Alles wel beschouwd vind ik het toch veel geblaat over weinig wol. Was het ongepast ? Ja. Heeft hij die jongen persoonlijk onder die trein geduwd ? Nee. Conclusie : no big deal. It's only words...

Dat is een wel erg deterministische visie. Elke cultuur creëert haar winnaars en verliezers, dat is waar, maar een cultuur is pas een beschaving als ze ieder mensenleven even hoog schat en oog heeft voor een menswaardig leven voor iedereen. Dat is geen feit; wel een opdracht (zonder de illusie evenwel dat die opdracht altijd zal slagen). Juist door aan die opdracht te verzaken en fatalistisch toe te kijken hoe de verliezers eruit stappen, ja zelfs door er laconiek over te doen, wordt de drempel nog kleiner om eruit te stappen, met alle drama's vandien. Degenen die eruit stappen zijn misschien te fijngevoelig, zoals deze Waldo, maar een fijngevoelig iemand is altijd een groot verlies. Quand tous les dégoûtés seront partis, il ne restera plus que les dégoûtants...
Reconquistador
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor KempensBoerke op di 13 dec 2011, 15:59

Achter Recon z'n standpunt kan ik me wel scharen.

Het probleem van zelfdoding is in de afgelopen jaren alleen maar verergerd, maar d'er heerst een immens taboe op: méér in Vlaanderen dan in Nederland.

Mensen denken te begrijpen wat zelfdoding is, zolang dit een ver-van-hun-bed gegeven is.

Maar men staat er steeds van versteld in hoeveel gevallen men het niet of amper heeft zien aankomen als het in eigen besloten leefomgeving gebeurt.
KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor birgit op di 13 dec 2011, 15:59

Reconquistador schreef:Dat is een wel erg deterministische visie. Elke cultuur creëert haar winnaars en verliezers, dat is waar, maar een cultuur is pas een beschaving als ze ieder mensenleven even hoog schat en oog heeft voor een menswaardig leven voor iedereen. Dat is geen feit; wel een opdracht (zonder de illusie evenwel dat die opdracht altijd zal slagen). Juist door aan die opdracht te verzaken en fatalistisch toe te kijken hoe de verliezers eruit stappen, ja zelfs door er laconiek over te doen, wordt de drempel nog kleiner om eruit te stappen, met alle drama's vandien. Degenen die eruit stappen zijn misschien te fijngevoelig, zoals deze Waldo, maar een fijngevoelig iemand is altijd een groot verlies. Quand tous les dégoûtés seront partis, il ne restera plus que les dégoûtants...

Overdrijf zo eens niet, man.

Die jongen had een menswaardig bestaan, voorzover de politiek daar iets aan kon doen. Er zijn geen opdrachten verzaakt of iets dergelijks. Als Waldo (psychologische) problemen had, dan moest hij daar hulp voor zoeken. Politici kunnen burgers niet dwingen om dat te doen.

En hoeveel keer wil je dat iemand zegt dat de reactie van Creces erover was?!! Je houdt precies wel van herhalingen. :-({|=
birgit
PI Junior
PI Junior

Berichtdoor Asterixxx op di 13 dec 2011, 19:24

Deze uitspraak moet je dan eens plaatsen naast wat vandaag heeft plaatsgevonden in Luik !
Asterixxx
PI Senior
PI Senior

Volgende

Keer terug naar Politiek en actualiteit