Abramis schreef:In zekere zin heeft die man gelijk, he. Dit is simpelweg natuurlijke selectie. Wie de ballen niet (meer) heeft om het leven te nemen zoals het is, stapt eruit. Da's bij alle zelfmoorden zo. Met een mentaal sterke beer die alles wat fout loopt kan relativeren zal zoiets niet gebeuren. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar.
Maar 't is weinig tactvol en totaal ongepast dat iemand met een openbaar ambt "en plein public" (want dat is facebook wel degelijk) dergelijke waarheden zo onomwonden verkondigt. Hij had beter moeten weten. Wanneer zo'n uitspraak viraal gaat, is dat serieus kwetsend voor de nabestaanden. En ze IS viraal gegaan.
Soit... Alles wel beschouwd vind ik het toch veel geblaat over weinig wol. Was het ongepast ? Ja. Heeft hij die jongen persoonlijk onder die trein geduwd ? Nee. Conclusie : no big deal. It's only words...
Eerlijk gezegd vond ik - binnen de categorie 'ongepaste uitspraken' - de uitspraak van Dusauchoit dan inderdaad 1000 keer erger, omdat die eerder ging over een persoon (Pim Fortuyn) en niet zozeer over een algemeen voorkomend fenomeen (zelfmoord). Bij de uitspraak van Creces maakte het geen fluit uit wie de persoon in kwestie was. Bij Dusauchoit wél. Er is m.i. een hemelsbreed verschil tussen uitspraken in de aard van "Ik ben blij dat <persoon x> eindelijk een kopje kleiner is gemaakt" enerzijds, en "Zelfmoordenaars zijn te zwak om het leven aan te kunnen." anderzijds.
Dusauchoit is gewoon eerlijk geweest. Linkse rakkers zullen allemaal zo denken. Overigens zal de rechtse militant ook wel glimlachen als de ene of andere linkselaar om het leven komt.