CD&V: Sonja Becq: Pensioenbonus verlengen

Alle persberichten van de partij CD&V.

Moderators: Persberichten, Moderatorteam

CD&V: Sonja Becq: Pensioenbonus verlengen

Berichtdoor Persberichten op vr 15 apr 2011, 11:28

“We willen langer werken aanmoedigen. Daarom moeten we duidelijk zijn en de regeling voor het toekennen van een pensioenbonus nu al verlengen tot na 1 december 2012 “, aldus volksvertegenwoordiger Sonja Becq.

Aanleiding is het rapport van de ombudsdienst pensioenen. Daarin wordt gevreesd dat mensen sneller met pensioen zullen gaan om van de pensioenbonus te kunnen genieten.

Waarover gaat het?

In het kader van het generatiepact werd voor werknemers en zelfstandigen een pensioenbonus ingevoerd. Wie doorwerkt na 62 jaar of na 44 loopbaanjaren, krijgt per effectieve dag tewerkstelling tot de leeftijd van 65 jaar, voor de rest van zijn leven, bovenop het voorziene pensioenbedrag iets meer dan 2 euro per dag extra.
Voor sommigen kan dit - volgens de berekening van de ombudsdienst - een verhoging van het maandelijks pensioen zijn met meer dan 150 euro.
Deze maatregel loopt normaal gezien af op 1 december 2012. Voor sommigen kan het voordeliger zijn om vervroegd op pensioen te gaan. Dat zou een totaal verkeerd signaal zijn.

Sonja Becq:“We moeten mensen nu al de zekerheid geven dat deze maatregel niet wordt stopgezet. Integendeel, de maatregelen om mensen langer aan het werk te houden moeten nog versterkt worden. Dan denken we niet enkel aan de pensioenbonus, die vb. al zou kunnen starten vanaf 60 of na een loopbaan van 40 jaar; maar ook aan maatregelen om werkgevers ertoe aan te zetten oudere werknemers te houden of aan te trekken. Het zijn immers enkel diegenen die het geluk hebben om na hun 62e te kunnen blijven werken, die van de bonus kunnen genieten”.

Normaal gezien worden eind 2011 de maatregelen van het generatiepact geëvalueerd. CD&V vreest echter dat dit te laat zal zijn. Daarom noemt CD&V de verlenging van de huidige maatregel een tussenstap om tot grondige maatregelen te komen.

CD&V nodigt alle democratische partijen uit om het voorstel mee te steunen.

Tegelijk dringt CD&V erop aan dat bij alle pensioenprognoses en berekeningen duidelijk melding wordt gemaakt van het effect van de pensioenbonus. Enkel op grond van correcte informatie kunnen mensen keuzes maken voor hun loopbaan. Om die reden diende CD&V enige tijd geleden een voorstel van carrière-plannings-systeem in.
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Re: CD&V: Sonja Becq: Pensioenbonus verlengen

Berichtdoor lievenalberic op vr 22 apr 2011, 16:12

Ik geloof niet dat de pensioenbonus veel aandacht krijgt van wie reeds een pensioen ontvangt groter dan 1500 euro per maand. Om de eenvoudige reden dat de belastingsschaal van 40% op die meerwaarde het voordeel teniet doet tegenover het vroeger stoppen met werken.
Voor drie jaar langer werken na uw 62e krijg je een bonus van 162,3 euro/maand of 1947,60 op jaarbasis - netto wordt dit 779 euro.
Per jaar meergewerkt is dit 649,2 euro Daarvoor verliest hij/zij per jaar 18000 euro of netto 14916 euro. Om dit op te halen moet de gepensioneerde per jaar 22 langer met pensioen kunnen zijn.
Dit gaat al helemaal niet meer op voor de overheidsgepensioneerden. het grootste deel is al gestopt voor zijn 60e.
Deze bonus is louter interessant voor de zeer laag pensioengekwoteerde, zijnde de zelfstandige ondernemers. Indien ze blijven doorwerken tot hun 65e en met een volledige loopbaan van 45 jaar hebben ze finaal "recht" op een pensioen van 850 euro/maand en met de bonus van drie jaar langer werken 1012,3 euro. Wanneer dit een samenwerkend koppel betreft komt dit op 1287,88 euro per maand.
Dit laatste is een schrijnende toestand. Actieve ondernemende mensen, die een ganse carrière zorgen voor de betalingen van de sociale- en btw bijdragen aan de staat. Die waar mogelijk werknemers aan het werk zetten en ze in veel gevallen sociaal begeleiden en opvolgen, die het risico durven nemen hun ganse vermogen te verliezen bij mislukking of faling van derden.
Deze groep wordt dan beloond met een minimuminkomen op niveau van iemand die in het kader van gezinshereniging hier in België beland.
Het veelgehoorde argument : de zelfstandigen betalen géén sociale bijdragen gaat helemaal niet op. Wie betaald immers de sociale bijdragen van zijn werknemers... en in veel gevallen met gelden die moeten geleend worden bij de bank?
Zij zijn het, samen met hun werknemers die zorgen voor de welvaart in dit land en die zorgen voor het betere inkomen van de overheidsgepensioneerden. Niet de staat zelf, want die betalen géén sociale bijdragen op de lonen van hun personeel.
Vindt je het normaal dat 26% van de gepensioneerden 64% van de pensioentaart voor zich opeisen?
Vindt je het normaal dat een doorsnee arbeider met een brutowedde van 2450 euro per maand, netto 1420 euro aan besteedbaar inkomen heeft. Terwijl een gepensioneerd onderwijzer 1985 euro per maand ontvangt.
lievenalberic
PI Newbie
PI Newbie

Berichtdoor Blauwvoet op vr 22 apr 2011, 18:29

Zéér juist Lieven!
200 % akkoord met wat je schreef.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor lievenalberic op za 23 apr 2011, 09:40

"Met de wet van 15 mei 1984 wordt er verder gegaan met de harmonisatie van de drie grote
pensioensectoren (werknemers, zelfstandigen, overheidspersoneel).(Wet Mainil).
De meeste bepalingen hebben als doel de overheidssector harmoniseren met de privé-sector. De verschillende structuren blijven echter wel bestaan. In 1990 (wet van 20 juli 1990) worden mannen en vrouwen gelijkgesteld met betrekking tot de pensioengerechtigde leeftijd van 60 jaar."
"3.6.2 Financiering van het nabestaandenpensioen
1. werknemers
De financiering van het nabestaandenpensioen wordt gedaan door de werknemers, werkgevers.
De werknemer betaalt 7.5% van het loon (art.14 van de wet van 27 juni 1967). Deze bijdragen
worden geïnd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. Het percentage dat de werkgever
moet afdragen is 8.86% (artt. 57-60 van de programmawet van 26 juni 1992).
2. zelfstandigen
In tegenstelling tot de werknemers worden de bijdragen niet geïnd door één instelling maar
door verschillende sociale verzekeringskassen. Deze bijdragen worden ontvangen door het
Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen (R.S.V.Z.).
De bijdragen worden in percentages van het beroepsinkomen uitgedrukt. Voor de berekening
van de bijdrage in een bepaald jaar, neemt men de beroepsinkomsten van drie jaar
voorafgaande aan dat jaar. Dit wordt dan vermenigvuldigd met een bepaald coëfficiënt.
3. overheidspersoneel
Voor het overheidspersoneel geldt dat zij net als de werknemers 7.5% van het loon als bijdrage betalen. Deze bijdragen worden geïnd door het Fonds voor overlevingspensioen."

Ik vraag mij af of die cijfers wel kloppen...

Is het repartitie systeem niet wat voorbijgestreefd of moet het op zijn minst eens grondig herdacht worden...
Stel : een moeder met zorg voor haar bejaarde ouders en die zelf 5 kinderen groot brengt, kan moelijk ook nog gaan werken. Pensioenrecht 0,00. Nochtans is haar "sociale bijdrage" niet te onderschatten.
Een kloosterzuster die zich inzet met dezelfde zorg heeft wel rechten.
Zo kunnen we honderden voorbeelden aanhalen.

Zou het niet efficienter zijn om iedere burger (zowel man als vrouw) van dit land op zijn 65e een gelijkwaardig "overleveringspensioen" te waarborgen + "een bonus" per opgevoed kind (de toekomstige werkers en behoeders van onze welvaart).
lievenalberic
PI Newbie
PI Newbie

Berichtdoor Blauwvoet op za 23 apr 2011, 09:58

lievenalberic schreef:Is het repartitie systeem niet wat voorbijgestreefd of moet het op zijn minst eens grondig herdacht worden...
Stel : een moeder met zorg voor haar bejaarde ouders en die zelf 5 kinderen groot brengt, kan moelijk ook nog gaan werken. Pensioenrecht 0,00. Nochtans is haar "sociale bijdrage" niet te onderschatten.
Een kloosterzuster die zich inzet met dezelfde zorg heeft wel rechten.
Zo kunnen we honderden voorbeelden aanhalen.

Zou het niet efficienter zijn om iedere burger (zowel man als vrouw) van dit land op zijn 65e een gelijkwaardig "overleveringspensioen" te waarborgen + "een bonus" per opgevoed kind (de toekomstige werkers en behoeders van onze welvaart).

Het huidige pensioensysteem is krankzinnig.
Als dezelfde moeder uit jouw voorbeeld huwt met een ambtenaar heeft ze de volle pot als die man een jaar later overlijdt. :roll:

Persoonlijk ken ik een (kinderloze) dame die na 2 jaar huwelijk op haar 26 weduwe werd.Haar man pleegde toen zelfmoord.
Haar verjaardagscadeau op 45 jaar : Een pensioen van zo'n € 1000.
Sinds die dag mocht ze maar beperkt werken ...

Zo is me ook het geval bekend van een politieman met redelijk hoog overheidspensioen.
Zijn echtgenote sterft. Enkele jaren later leert hij een dame kennen (beide 70'ers ) en ze (her)trouwden.
De dame in kwestie bleef het overheidspensioen trekken na overlijden van de man.

Krankzinnige situatie's die met rechtvaardigheid niets meer te maken hebben.
Pure willekeur of toeval bepalen het pensioen of de kwaliteit van iemands oude dag dus.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor lievenalberic op za 23 apr 2011, 11:29

Ja, dit loopt uit de hand. Ik geloof niet dat onze kinderen en kleinkinderen dit nog langer gaan dulden om te moeten werken voor een leefinkomen die duidelijk lager zal liggen dan het inkomen van bepaalde niet meer werkenden. Het wordt hoogtijd om een forum op te richten die dit associaal systeem volledig in kaart brengt en voorstellen terzake aangeeft. Want weze duidelijk, de politieke partijen zijn zich daar zeer goed bewust van maar ze vrezen iets of wat te ondernemen omdat ze volledig afhankelijk zijn van het openbare diensten instellingen en het voortduren van dit systeem alléén maar voordelen voor henzelf aanbrengt.
Bekijk maar eens de pensioenen van de politieke mandatarissen waarbij van iedereen nog (±verdoken) inkomsten komt van zitpenningen e.d.
De gewone man daarentegen mag niets bijverdienen of zijn pensioen wordt drastisch vermindert of afgenomen
lievenalberic
PI Newbie
PI Newbie

Berichtdoor Raslebol op ma 5 sep 2011, 13:43

Sinds lang volg ik jullie...
Kan boeken schrijven over wat ons overkwam.
Mijn vrouw krijgt het enorme pensioen van 124euro47 cent de maand,69 jaar aub.
Ik moest plaats maken voor jongeren aan het werk te helpen,...1050 euro de maand....

Blauwvoet of de admin mag me altijd eens contacteren.
Als wij met ons waargebeurde verhaal naar buiten komen,zal het serieus stinken bij CD &V
Raslebol
PI Newbie
PI Newbie

Berichtdoor Blauwvoet op ma 5 sep 2011, 14:14

Raslebol schreef:

Blauwvoet of de admin mag me altijd eens contacteren.
Als wij met ons waargebeurde verhaal naar buiten komen,zal het serieus stinken bij CD &V

Er is geen enkel bezwaar om dat verhaal hier te posten hoor!
Waarom zou je het niet doen ?
Niemand hoeft je echte naam te kennen. :wink:

PS : Hoe meer het stinkt bij de tsjeven , hoe liever ik het heb. :D
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Raslebol op ma 5 sep 2011, 14:47

Is me onmogelijk Blauwvoet.
Kreeg deze voorbije zaterdag weerom nieuws erover via een vriend.
In "deelgemeente" van Brugge was er een vergadering verleden dinsdag...
Daar stonden de stjeven te lullen over verstandhouding en dergelijke tussen huurders onderling

Moet je eens nagaan hoeveel cumuls die vent heeft,en dat wil burgemeester worden van Brugge,de voorzitter van die Mij.

Het is een te zware zaak,maar ik wil het U wel vertellen.Openbaar is voor het ogenblik niet mogelijk.
Raslebol
PI Newbie
PI Newbie

Berichtdoor lievenalberic op ma 5 sep 2011, 14:56

[quote="Raslebol"] Is me onmogelijk Blauwvoet.
Kreeg deze voorbije zaterdag weerom nieuws erover via een vriend.
In "deelgemeente" van Brugge was er een vergadering verleden dinsdag...
Daar stonden de stjeven te lullen over verstandhouding en dergelijke tussen huurders onderling

Moet je eens nagaan hoeveel cumuls die vent heeft,en dat wil burgemeester worden van Brugge,de voorzitter van die Mij.

Het is een te zware zaak,maar ik wil het U wel vertellen.Openbaar is voor het ogenblik niet mogelijk.[/quote]

Niet laten doen, hoe méér er over gepraat wordt hoe beter. Misschien, ik zeg wel misschien komen ze wakker als ZE (de gevestigde partijen) hun electoraat zien afzwakken.
Alléén op die manier kan je uw stem laten horen... kijk maar naar de parlementair met zijn opzegvergoeding.
lievenalberic
PI Newbie
PI Newbie

Berichtdoor Raslebol op ma 5 sep 2011, 15:26

Onze enige handicap Lieven...een sociale woning huren,als franstalige in X
Buitengesmeten wegens de buren,en met de hulp van de voorzitter van die zeer bekende Mij en de ex Quastor van het Par...
Raslebol
PI Newbie
PI Newbie

Keer terug naar CD&V