Namens de CD&V-senatoren veroordeelt fractieleidster Sabine de Bethune krachtig het optreden van FN-senator Delacroix in een filmpje dat deze middag op het VRT-journaal werd getoond.
Sabine de Bethune: ,,Ik ben geschokt. Dergelijk gedrag is verwerpelijk.
Ik vraag aan minister van Justitie Vandeurzen dat hij van zijn positief injunctierecht gebruik maakt en dus zelf het parket opdracht geeft om de zaak te onderzoeken. Wat dan eventueel kan leiden tot vervolging en de vraag tot opheffen van de parlementaire onschendbaarheid.
Ik steun ten volle de klacht van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding. Hier worden flagrant de antiracismewet en de wet op het verbod van negationisme met voeten getreden.
Het is trouwens niet voor het eerst dat het FN in dergelijke context in opspraak komt. Eerder werden leden ervan veroordeeld voor het schenden van Joodse graven en het brengen van de Hitlergroet. Mijns inziens mogen dergelijke partijen geen overheidssubsidies meer ontvangen. CD&V zal dan ook de parlementaire controlecommissie vragen het dossier verder kritisch te onderzoeken en bij veroordeling naar de Raad van State te stappen om de partijfinanciering van het FN stop te zetten.
Een moderne samenleving die naam waardig mag dergelijk gedrag niet tolereren''.
Sabine de Bethune
Senator

Nieuws