Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits dringt er bij haar federale collega Didier Reynders op aan om de gronden van de douanegebouwen langs de E 17 in Rekkem aan Vlaanderen over te dragen. Het is niet de eerste keer dat de minister de grondenproblematiek aankaart. Vlaanderen wil op termijn een bewaakte parkeerplaats realiseren aan de grensovergang, in een kwalitatief mooie omgeving. De voorbije maanden zijn in Rekkem enkele vrachtwagens in brand gestoken. Minister Crevits lanceerde haar oproep tijdens de opening van de officiële fietstunnels onder de weg N 58 in Wervik en de opening van het Reutelbeekpad in Wervik en Menen.
Tijdens haar bezoek aan de grensgemeenten kaartte minister Crevits het dossier van de douanegebouwen langs de grensovergang op de E17 nog eens aan. Die gebouwen zijn eigendom van de federale overheid. Vlaanderen wil ze graag overnemen om er op termijn een bewaakte parkeerplaats te realiseren. Mogelijk kunnen er nog meer diensten op de site ontwikkeld worden. In een nieuwe brief dringt Minister Crevits er bij haar federale collega minister van financiën Reynders op aan om de gebouwen over te dragen. Dit dossier sleept al jaren aan en de minister hoopt dat er eindelijk schot in de zaak komt. De voorbije maand zijn een aantal vrachtwagens in brand gestoken aan de grensovergang en de transportsector is al langer vragende partij voor een bewaakte parkeerplaats.
Tijdens haar bezoek opende minister Crevits de nieuw aangelegde fietstunnels onder de rotonde op het kruispunt van de twee gewestwegen N 8 (Menen-Ieper) en de N 58 (Wervik-Menen). De aanleg van die tunnels paste in de vernieuwing van de N 8. Daar liggen nu afgescheiden fietspaden, goede trottoirs, parkeerplaatsen en bushaltes. De minister wil nog bekijken of er aanpassingen nodig zijn aan de kruispunten langs de N 58 met de Zandvoordestraat in Wervik, in het kader van de verkeersveiligheid.
Minister Crevits opende eveneens het nieuwe fiets- en wandelpad langs de Geluwe- en de Reutelbeek. Er ligt nu een kwaliteitsvolle fietsverbinding tussen Geluwe (Wervik) en Menen. Die zal zowel gebruikt voor het functionele fietsverkeer naar school of naar het werk als voor recreatie.
Vlaams minister Crevits :“ Ik ben blij dat ik hier nieuwe fietsinfrastructuur kan ontdekken. Sinds dit jaar werken we met een Fietsteam en er is een fietspot van 100 miljoen euro. In de toekomst hopen we de onteigeningsprocedures te versnellen, want nu duurt het echt te lang voor je kunt beginnen met de aanleg van nieuwe fietspaden. Ik vind het ook belangrijk om nog eens het dossier van de parkeerplaats langs de E 17 in Rekkem aan te halen. Ik hoop dat we het dossier van de douanegebouwen hier op de grensovergang kunnen ontwarren. Ik reken daarvoor op de goodwill van de federale overheid.”

Nieuws