blauw licht; fietsers oversteken-zwaar vervoer doorrijden

Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

blauw licht; fietsers oversteken-zwaar vervoer doorrijden

Berichtdoor Asterixxx op vr 27 jan 2012, 08:36

..., en ik die dacht dat dit een grap was!
vandaag:
Vanaf midden februari zullen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Dan treedt een nieuw fietsreglement in voege, zo staat vrijdag in een krant van De Persgroep.

Een beetje verder komt dan de clou:
De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.

Lijkt me een goede maatregel tegen de overbevolking. Moeten ze in China ook invoeren!
Asterixxx
PI Senior
PI Senior

Re: blauw licht; fietsers oversteken-zwaar vervoer doorrijden

Berichtdoor KempensBoerke op vr 27 jan 2012, 22:47

als fietser zou ik toch maar vele malen uitkijken vóór ik door het rood rijd

1) voer voor discussie is of je al dan niet in uw recht bent

2) waar je wél zeker van bent: als je intussen tussen 6 planken geschoven wordt omdat je als fietser door 't rood gereden bent, is punt 1 praat voor de vaak :whistle:
KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Blauwvoet op vr 27 jan 2012, 23:48

Totaal absurde wijziging in de verkeerswetgeving.

Hoe gaan kinderen dat snappen ?
Als dat mag ...mag rechtdoor ook . Waarom ook niet ?
Bromfietsers of motorrijders zullen zich ook niet meer generen...denken dat het nog gaat ...dat ze de binnenkant van de bocht nemen en de automobilist niet hinderen ... door hun snelheid nemen ze een te grote bocht ...gezwegen van uitschuivers en wegen -vooral ook KRUISPUNTEN -die ze overal smaller maken om de oversteekafstanden voor voetgangers korter te maken ...

Enfin : Die politieke clown die het verkeersreglement weer denkt te moeten veranderen , rood is niet meer rood , gaat doden en zwaar gewonden op zijn geweten hebben.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Thomas O'Malley op za 28 jan 2012, 11:58

Het gaat enkel op in bepaalde gevallen, en enkel bij rechts afslaan op kruispunten waar er geen gevaar is. Om eerlijk te zijn doe ik dat al sinds mijn jeugd. Wat zou ik in hemelsnaam voor een rood licht staan wachten als ik perfect veilig kan doorrijden met de fiets? :roll:
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Blauwvoet op za 28 jan 2012, 12:19

Thomas O'Malley schreef:Het gaat enkel op in bepaalde gevallen, en enkel bij rechts afslaan op kruispunten waar er geen gevaar is. Om eerlijk te zijn doe ik dat al sinds mijn jeugd. Wat zou ik in hemelsnaam voor een rood licht staan wachten als ik perfect veilig kan doorrijden met de fiets? :roll:

En waarom zou ik dan in hemelsnaam met de auto voor een rood licht moeten staan wachten op kruispunten waar er geen gevaar is als ik perfect kan doorrijden ? :roll:
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Asterixxx op za 28 jan 2012, 13:37

Thomas O'Malley schreef:Het gaat enkel op in bepaalde gevallen, en enkel bij rechts afslaan op kruispunten waar er geen gevaar is. Om eerlijk te zijn doe ik dat al sinds mijn jeugd. Wat zou ik in hemelsnaam voor een rood licht staan wachten als ik perfect veilig kan doorrijden met de fiets? :roll:

Ik zal je een paar redenen geven:
Fietser mag door rood rijden, voetganger steekt over met groen, resultaat: voorspelbaar. Je moet er echter ook mee rekening houden dat je het woord "fietser" mag vervangen door bromfiets. En dat je dan ook bromfiets (gelimiteerd tot 45km per uur) mag vervangen door lichte motor (opgedreven tot 90 km per uur).
Je moet in studentensteden (en agglomeratiesteden zoals Mechelen) als voetganger nu al soms springen voor je leven. En Ja, in een ideale wereld zou dit een goede regel zijn. Ze moeten namelijk diegenen die oversteken of doorrijden met groen voorrang geven. En de brom en snorfietsen mogen niet meer rijden dan respectievelijk 45 en 25 km/uur. Ik kan je alleen zeggen dat ik op de ring in leuven regelmatig wordt voorbij gestoken wordt door brommertjes met een geel plaatje achteraan (en ik bedoel hier niet de nummerplaat).
Bovendien zal dit voor verwarring zorgen met andere zogenaamde uitzonderingsmaatregelen voor fietsers, waarbij zij tegen de richting mogen rijden in enkele richtingen en op fietspaden.
Ongeacht de regels moet je nu al soms ogen in je rug hebben om de fietsers uit alle richtingen te zien aankomen, wat gaat het dan worden met deze nieuwe regels ?

Nog een reden is dat volwassenen die regels misschien met gezond verstand kunnen toepassen (nou ja, ...) maar we weten allemaal uit ervaring dat adolecenten al deze regels optellen, goed doorheen schudden, en dan abstraheren. Eén voorbeeld. Je mag met meerdere fietsers naast elkaar rijden, en je mag tegen de richting in een enkele richting rijden. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt dat je in een enkele richting rijdt in mechelen en dat je uit de andere richting twee tot vier fietsers tegemoed komen gereden. Die maken zich dan zo boos dat je niet uitwijkt en tussen de geparkeerde auto's gaat staan om hen door te laten (want ze hebben voorrang als zwakke weggebruikers) dat ze dan in het voorbijrijden op je dak slaan of tegen de zijkant van je auto trappen!

Je kan dus nu ook al je verbeelding laten spreken wat het met deze nieuwe regels zal worden !
Asterixxx
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor toverzicht op za 28 jan 2012, 13:48

Asterixxx schreef:Ik zal je een paar redenen geven:
Fietser mag door rood rijden, voetganger steekt over met groen, resultaat: voorspelbaar. Je moet er echter ook mee rekening houden dat je het woord "fietser" mag vervangen door bromfiets. En dat je dan ook bromfiets (gelimiteerd tot 45km per uur) mag vervangen door lichte motor (opgedreven tot 90 km per uur).

Dit voorbeeld heb je nu net niet voor als een fietser door rood rijdt en rechts af slaat. De voetgangers op het zebrapad dat hij dan kruist, hebben rood.
Dit voorbeeld heb je alleen als een fietser door groen rijdt en rechts af slaat. Dan hebben die voetgangers ook groen.
toverzicht
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Blauwvoet op za 28 jan 2012, 13:54

toverzicht schreef:Dit voorbeeld heb je nu net niet voor als een fietser door rood rijdt en rechts af slaat. De voetgangers op het zebrapad dat hij dan kruist, hebben rood.

Op eenvoudige kruispunten is dat het geval.
Er zijn er echter andere.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Thomas O'Malley op za 28 jan 2012, 13:59

Blauwvoet schreef:En waarom zou ik dan in hemelsnaam met de auto voor een rood licht moeten staan wachten op kruispunten waar er geen gevaar is als ik perfect kan doorrijden ? :roll:

Omdat je dat met een auto niet kan :D
Je neemt te veel plaats in (een heel baanvak), rijdt te snel en kan niet horen en kijken wat er achter de hoek gebeurt omdat je zich zijwaarts en achter je té beperkt is. Dat heb je met een fiets niet. En dus kan je met een fiets veilig door het rode licht rijden in bepaalde gevallen. :wink:
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Thomas O'Malley op za 28 jan 2012, 14:01

Blauwvoet schreef:Op eenvoudige kruispunten is dat het geval.
Er zijn er echter andere.

En laat het net daarom zijn dat de regel enkel en alleen opgaat in bepaalde gevallen en op bepaalde kruispunten, lees diegenen die geen gevaar opleveren.
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Avelivloms op za 28 jan 2012, 14:11

Laat de verkeerswetgever (de Koning) maar broddelen ....
Avelivloms
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor albalonga op za 28 jan 2012, 14:20

Ach men kan nog veel verder gaan. Bekijk het filmpje maar, daar gebeuren toch ook geen accidenten :grin:

albalonga
PI Master
PI Master

Berichtdoor Blauwvoet op za 28 jan 2012, 14:35

Thomas O'Malley schreef:Omdat je dat met een auto niet kan :D
Je neemt te veel plaats in (een heel baanvak), rijdt te snel en kan niet horen en kijken wat er achter de hoek gebeurt omdat je zich zijwaarts en achter je té beperkt is. Dat heb je met een fiets niet. En dus kan je met een fiets veilig door het rode licht rijden in bepaalde gevallen. :wink:

De fietser neemt geen hoek van 90° hé.
Al eens nagedacht welke straal een fietser op snelheid nodig heeft ?
Wat dat zicht achteruit betreft ... jij hebt natuurlijk ogen op je rug. :D
Verder ga je er vanuit dat er steeds maar één baanvak is én dat er plaats genoeg is als het om één baanvak gaat.
Ik schreef hierboven al dat de oversteekplaatsen voor voetgangers op veel plaatsen ingekort werden en het op sommige plaatsen echt smalletjes geworden is, zéker voor bussen en vrachtwagens maar ze doen maar op.
Tot mijn spijt zullen er nog meer voetgangers en fietsers platgereden worden met al die flauwekul.
Ik merkte al jaren geleden op dat voetgangers, bij het oversteken aan een zebrapad, zich gewoon voor je voertuig gooien "want jij moet stoppen voor mij". Dat dénken ze toch.
Soms kan men op tijd stoppen. Soms steekt hij of zij ...er onder.
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor Worseling op za 28 jan 2012, 15:11

toverzicht schreef:
Dit voorbeeld heb je nu net niet voor als een fietser door rood rijdt en rechts af slaat. De voetgangers op het zebrapad dat hij dan kruist, hebben rood.
Dit voorbeeld heb je alleen als een fietser door groen rijdt en rechts af slaat. Dan hebben die voetgangers ook groen.

Dat klopt natuurlijk niet vermits de fietser in kwestie twee zebrapaden kruist en op een daarvan is het licht dus groen voor de voetgangers, dat zal nog niet veel problemen opleveren als de fietser rechtsaf moet slagen en hij zijn snelheid moet minderen maar wel op T kruispunten waar de fietser in een rotvaart kan doorfietsen in de veronderstelling dat hij toch voorrang heeft, een vrachtwagen die dan voor het rode licht moet stoppen kan evenwel het zicht ernstig belemmeren waardoor voetgangers die van links komen niet tijdig opgemerkt kunnen worden.
Worseling
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor Asterixxx op zo 29 jan 2012, 12:26

Zie je, ..., al het perfecte voorbeeld van hoeveel verwarring dit voorstel zaait bij mensen met verminderde verstandelijke capaciteit of beperkt ruimtelijk inzicht !

Zelfs aan een oversteekplaats met lichten voor voetgangers is het bij groen opgepassen geblazen indien de fietsers doorrijden door het rood. Denk toch eens buiten het vierkantje !
Asterixxx
PI Senior
PI Senior

Berichtdoor toverzicht op zo 29 jan 2012, 14:16

Asterixxx schreef:Zie je, ..., al het perfecte voorbeeld van hoeveel verwarring dit voorstel zaait bij mensen met verminderde verstandelijke capaciteit of beperkt ruimtelijk inzicht !

Zelfs aan een oversteekplaats met lichten voor voetgangers is het bij groen opgepassen geblazen indien de fietsers doorrijden door het rood. Denk toch eens buiten het vierkantje !

Ja, maar dat eerste zebrapad rij je meteen na het rode licht over. Nogal wiedes dat je daar uitkijkt. Je ziet het ook perfect. Het probleem is bij het afslaan. Je hebt geen goed zicht omdat je de hoek omrijdt.
toverzicht
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Worseling op zo 29 jan 2012, 14:27

toverzicht schreef:
Ja, maar dat eerste zebrapad rij je meteen na het rode licht over. Nogal wiedes dat je daar uitkijkt. Je ziet het ook perfect. Het probleem is bij het afslaan. Je hebt geen goed zicht omdat je de hoek omrijdt.

Blijkbaar leest u bewust over mijn postings heen om zodoende in uw eigen gelijk te kunnen blijven volharden, bovenstaande klopt dus ook niet om dezelfde redenen.
Worseling
PI Addict
PI Addict

Berichtdoor 4sake op wo 1 feb 2012, 18:18

Wat ik zelf over deze maatregel onthou is dat ik ergens op een kruispunt als voetganger sta,
en daar komt zo een snelle fietser aangereden ik zeker niet zal wijken en eender voor hij mij aanrijd ik hem
met fiets en al een duw geef dat hij op straat ligt,sorry dat zijn instinct reflexen.
:D
4sake
PI Elite
PI Elite

Keer terug naar Politiek en actualiteit