Thomas O'Malley schreef:Het gaat enkel op in bepaalde gevallen, en enkel bij rechts afslaan op kruispunten waar er geen gevaar is. Om eerlijk te zijn doe ik dat al sinds mijn jeugd. Wat zou ik in hemelsnaam voor een rood licht staan wachten als ik perfect veilig kan doorrijden met de fiets?

Ik zal je een paar redenen geven:
Fietser mag door rood rijden, voetganger steekt over met groen, resultaat: voorspelbaar. Je moet er echter ook mee rekening houden dat je het woord "fietser" mag vervangen door bromfiets. En dat je dan ook bromfiets (gelimiteerd tot 45km per uur) mag vervangen door lichte motor (opgedreven tot 90 km per uur).
Je moet in studentensteden (en agglomeratiesteden zoals Mechelen) als voetganger nu al soms springen voor je leven. En Ja, in een ideale wereld zou dit een goede regel zijn. Ze moeten namelijk diegenen die oversteken of doorrijden met groen voorrang geven. En de brom en snorfietsen mogen niet meer rijden dan respectievelijk 45 en 25 km/uur. Ik kan je alleen zeggen dat ik op de ring in leuven regelmatig wordt voorbij gestoken wordt door brommertjes met een geel plaatje achteraan (en ik bedoel hier niet de nummerplaat).
Bovendien zal dit voor verwarring zorgen met andere zogenaamde uitzonderingsmaatregelen voor fietsers, waarbij zij tegen de richting mogen rijden in enkele richtingen en op fietspaden.
Ongeacht de regels moet je nu al soms ogen in je rug hebben om de fietsers uit alle richtingen te zien aankomen, wat gaat het dan worden met deze nieuwe regels ?
Nog een reden is dat volwassenen die regels misschien met gezond verstand kunnen toepassen (nou ja, ...) maar we weten allemaal uit ervaring dat adolecenten al deze regels optellen, goed doorheen schudden, en dan abstraheren. Eén voorbeeld. Je mag met meerdere fietsers naast elkaar rijden, en je mag tegen de richting in een enkele richting rijden. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt dat je in een enkele richting rijdt in mechelen en dat je uit de andere richting twee tot vier fietsers tegemoed komen gereden. Die maken zich dan zo boos dat je niet uitwijkt en tussen de geparkeerde auto's gaat staan om hen door te laten (want ze hebben voorrang als zwakke weggebruikers) dat ze dan in het voorbijrijden op je dak slaan of tegen de zijkant van je auto trappen!
Je kan dus nu ook al je verbeelding laten spreken wat het met deze nieuwe regels zal worden !