Betekent Dexia einde van België?

Politiek, actualiteit en maatschappij.

Moderator: Moderatorteam

Betekent Dexia einde van België?

Berichtdoor demonen op ma 3 okt 2011, 14:16

Volgens verschillende beleggerssite's is een "nationalisation of Dexia immenent".
Dan moet de Belgische Staat tientallen miljarden Euro's lenen aan waarschijnlijk heel hoge rentetarieven om Dexia te redden.
De repercusie op de begroting is dan fenomenaal en dat kan enkel opgelost worden via interventie van het IMF en ECB (Ierland scenario).
De verarming van de "brave hardwerkende Vlaming" neemt dan zulke proporties aan (no future) dat er geen enkel Vlaams draagvlak overblijft om de miljarden transfers naar de franstaligen te continueren.
Dit betekent dan het einde van België.
Grappig is dat "den dikke" als notoir belgicist en met dezelfde bankaire kennis als Stevaert door massaal "veilige" Griekse staatsbonnen te kopen ongewild het einde van zijn geliefd België heeft veroorzaakt.
demonen
PI Pro
PI Pro

Re: Betekent Dexia einde van België?

Berichtdoor Avelivloms op ma 3 okt 2011, 15:16

De doorsnee Vlaming is te "plat" om tegen ook maar wat te protesteren. De transfers zullen gewoon doorgaan. Ik hoop dat ik me vergis.
Avelivloms
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor demonen op ma 3 okt 2011, 16:15

Avelivloms schreef:De doorsnee Vlaming is te "plat" om tegen ook maar wat te protesteren. De transfers zullen gewoon doorgaan. Ik hoop dat ik me vergis.

De franse revolutie kwam er slechts nadat het gepeupel niets meer te vreten had.
De oktoberrevolutie had, grosso modo, dezelfde oorzaak.
Zolang de vlaming te vreten heeft, gebeurt er niets. Raak aan zijn vreten en ge hebt een onafhankelijk vlaanderen in geen tijd.
Dus: maximaliseer de vlaamse belastingen!
Laatst bijgewerkt door demonen op ma 3 okt 2011, 16:46, in totaal 1 keer bewerkt.
demonen
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor joppe op ma 3 okt 2011, 16:27

demonen schreef:maximaliseer de vlaamse belastingen!

De meerderheid van de vlamingen stemt nog altijd anti-vlaams, dus ben ik er voorstander van dat deze meerderheid het nog wat harder te verduren krijgt (lees: uitgemolken en gekoeioneerd wordt)
Tevens wens ik mijn oprechte medeleven te betuigen aan de minderheid die het wel goed meent
joppe
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor Thomas O'Malley op ma 3 okt 2011, 18:19

Wow, wat een openingspost: van de schulden, rommelkredieten bij Dexia over een lening van de Belgische staat naar de miljardentransfers van Vlaanderen naar Wallonie. Il faut le faire!
Demonen, je hebt of veel te veel fantasie, of je bent uit op sensatiejournalistiek. Eén van de twee moet het zijn. In het eerste geval raad ik je aan een dokter te raadplegen, in het tweede geval een sollicitatie in te dienen bij Story (wat ongeveer hetzelfde resultaat zal hebben als de eerste optie, met name dat je knetter zal verklaard worden).
Tot zover mijn bijdrage in dit zoveelste onnozele en zinloze topic. :lol:
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor demonen op ma 3 okt 2011, 19:38

Thomas O'Malley schreef:Wow, wat een openingspost: van de schulden, rommelkredieten bij Dexia over een lening van de Belgische staat naar de miljardentransfers van Vlaanderen naar Wallonie. Il faut le faire!
Demonen, je hebt of veel te veel fantasie, of je bent uit op sensatiejournalistiek. Eén van de twee moet het zijn. In het eerste geval raad ik je aan een dokter te raadplegen, in het tweede geval een sollicitatie in te dienen bij Story (wat ongeveer hetzelfde resultaat zal hebben als de eerste optie, met name dat je knetter zal verklaard worden).
Tot zover mijn bijdrage in dit zoveelste onnozele en zinloze topic. :lol:

Maandagavond heeft Dexia een uitzonderlijke raad van bestuur bijeengeroepen. Rond 18 uur zou een vergadering van start zijn gegaan. Dat meldt de redactie van De Tijd.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 111003_026
VTM journaal opende met Dexia, gast Paul Dhoore en telef. interview Leterme die bevestigde dat er een crisiscel is opgericht en dat er noodscenario's zijn.
TVL nieuws 19 u interview prof. economie van het LUC die zij dat Dexia ONMIDDELLIJK vers kapitaal nodig heeft en dat dit op dezelfde manier zal gebeuren als in 2008 nl met interventie van de Staat.
:-({|=
demonen
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor demonen op ma 3 okt 2011, 19:43

BNR radio meld zonet dat er een Europese crisisvergadering bezig is over Dexia!
Ik vrees dat het IMF en het ECB met (veel) geld over de brug moeten komen want de Belgische Staat kan zulke bedragen niet lenen aan reguliere rentetarieven.
DIT IS HET IRELANDSYNDROM.
demonen
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Thomas O'Malley op ma 3 okt 2011, 20:33

demonen schreef:Maandagavond heeft Dexia een uitzonderlijke raad van bestuur bijeengeroepen. Rond 18 uur zou een vergadering van start zijn gegaan. Dat meldt de redactie van De Tijd.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 111003_026
VTM journaal opende met Dexia, gast Paul Dhoore en telef. interview Leterme die bevestigde dat er een crisiscel is opgericht en dat er noodscenario's zijn.
TVL nieuws 19 u interview prof. economie van het LUC die zij dat Dexia ONMIDDELLIJK vers kapitaal nodig heeft en dat dit op dezelfde manier zal gebeuren als in 2008 nl met interventie van de Staat.
:-({|=

Veel, heel veel praat na de vaak. Dat verklaart je openingspost nog van bijlange niet. Doe er nog een vleugje streken bij in de vorm van :-({|= terwijl je geen idee hebt hoe belachelijk je je ermee maakt, wetende dat je nog geen milimeter van je openingspost verduidelijkt hebt, laat staan van de titel van het topic die al helemaal van de pot gerukt is.
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor 4sake op ma 3 okt 2011, 20:55

Dexia van minuut tot minuut. ( bron De Tijd)

19.15 uur: Kalmthout zit erg verveeld met het bericht dat de gemeente 2,5 miljoen euro heeft weggehaald bij Dexia. 'Wij wilden helemaal niet het signaal geven dat wij Dexia de rug toekeren', zegt Maarten De Bock(22), schepen bevoegd voor Financiën.

Welk signaal dan wel? 'Kijk, de beslissing dateert al van drie maanden geleden. Deels ingegeven door de financiële situatie van Dexia, deels ingegeven door de rente die ING bood.'

De Bock voegt er nog aan toe dat Kalmthout Dexia trouw zal blijven. 'Als Dexia opnieuw bijzondere aandelen zou uitgeven, zoals in 2008, zouden wij opnieuw intekenen.'

Me dunkt dat dit toch wel iets te betekenen heeft,
mij maak je niet wijs dat er niks aan de hand is als een gemeente haar geld afhaalt van de bank.
Tegen dat de burger die meer dan 100.000 zou hebben (en die zijn er) zijn geld wil ophalen,
zal de kas leeg zijn en al hetgeen boven de 100.000(dekking door de staat die 100 jaar den tijd heeft om dit terug te betalen) euro zal hij kwijt zijn.
Nee nee Thomas ik volg enigzins demonen,
er zijn zware problemen op komst bij Dexia,
dit doordat Dexia veel te veel Griekse staatsaandelen in haar bezit heeft en opgekocht.
4sake
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor Thomas O'Malley op ma 3 okt 2011, 21:05

4sake schreef:Nee nee Thomas ik volg enigzins demonen.

Me geen woorden in de mond leggen 4sake, ik heb nooit gezegd dat Dexia niet in de problemen zit, verre van zelfs. Ik zeg alleen dat demonen graag aan paniekzaaierij doet, te veel fantasie heeft en conclusies trekt die té voorbarig zijn, om nog maar te zwijgen over zijn, op zijn minst vreemde, hersenkronkels die gaan van de problemen bij Dexia tot, ja hoor, de regeringsonderhandelingen en dan moeten eindigen in het einde van België. Sta me toe daar enigszins heel grote vraagtekens bij te hebben. Het ene staat namelijk helemaal los van het ander. Een natte droom is goed, prima zelfs, maar meer dan een natte droom is het ook niet. Je moet die dingen niet voor waarheid houden, want het is en blijft een natte droom, en Dexia, beste 4sake, zal wel het laatste zijn dat aan de basis zal liggen van het einde van den Belziek.
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor 4sake op ma 3 okt 2011, 21:32

We schrijven het zelf niet he Thomas,
me dunkt dat De Tijd toch een redelijk betrouwbare financïele krant is.
En als daarin zie zelf maar de nodige commentaar van experts wereldwijd,
en er zelfs sprake is van een splitsing van het land,
dan stel ik me toch de vraag of ik dan zomaar moet aannemen dat er niets aan de hand is ?
Zeker als een gemeente even snel 25 mlj euro van die bank afhaalt om ergens anders te zetten.
En dat is geen doemscenario dat is een feit.
Enfin lees zelf maar even.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3095.art
4sake
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor Thomas O'Malley op ma 3 okt 2011, 21:40

4sake schreef:En als daarin zie zelf maar de nodige commentaar van experts wereldwijd,
en er zelfs sprake is van een splitsing van het land,

Wauw, ik ben onder de indruk, experts wereldwijd... die zullen nogal wat weten van België en haar structuur, laat staan van een bank als Dexia. :roll:
'k Lees er trouwens ook niks over een splisting hoor, ik kan erover gekeken hebben want 'k heb maar verticaal gelezen... hoe dan ook, da's al helemaal een brug te ver.
Thomas O'Malley
PI Expert
PI Expert

Berichtdoor 4sake op ma 3 okt 2011, 22:18

Het is te hopen dat het zo geen vaart zal nemen,
te zwart mogen we niet alles bekijken maar de aanzet tot zware crisis bij Dexia is aanwezig en de beurzen liegen er ook niet om.
We zullen de komede dagen meer te weten komen of helemaal niet,
en gaat Griekenland in faling en Dexia erbij.
4sake
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor demonen op di 4 okt 2011, 10:27

Een aandeel Dexia is in de vroege handel nog nauwelijks 0,93 euro waard. Dat is minder dan de helft van wat een aandeel halverwege augustus kostte. Het aandeel staat meteen ook op zijn laagste peil ooit, ver onder het niveau van tijdens de bankencrisis van 2008.
demonen
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor Blauwvoet op di 4 okt 2011, 11:45

Bij het VB zien ze het zo :

Het verval van de Belgisch-Franse groep Dexia maakt nieuwe slachtoffers. Na de Gemeentelijke Holding, de spaarpot van de gemeenten, worden nu de aandeelhouders van Dexia zelf opnieuw zwaar getroffen. De bijzondere raad van bestuur van gisterenavond doet enkel nieuwe vragen rijzen waardoor het laatste restje vertrouwen wegsmelt. De mededeling om ‘de structurele problemen op te lossen’ en ‘nieuwe groeivooruitzichten te bieden’ doen meer kwaad dan goed: bij de opening van de beurs zakte het aandeel ruim 30% om daarna enigszins te herstellen tot ongeveer 1 euro. Bij de redding van Dexia in 2008 kochten de verschillende Belgische overheden samen voor 4 miljard euro aandelen aan 9,9 euro per aandeel. Vlaanderen investeerde 500 miljoen euro uit het Toekomstfonds, de federale overheid droeg 1 miljard bij. Tegen de huidige koers schiet hier amper nog 10% van over: federaal bedraag het virtueel verlies 900 miljoen, Vlaanderen verliest virtueel 450 miljoen belastinggeld.

De fusie tussen het Gemeentekrediet en het Franse Credit Local de France lag aan de basis van het huidige drama. De groep Dexia wordt de facto vanuit Parijs gestuurd en de Franse grootheidswaanzin heeft de groep in de afgrond gesleurd. Het Vlaams Belang pleitte in de parlementaire onderzoekscommissie naar de bankencrisis voor de opsplitsing van de risicovolle zakenactiviteiten enerzijds en de commerciële activiteiten anderzijds bij grootbanken. Ook de verdeling van de activa over de Belgische en Franse poot, een terugkeer naar de basis, moet overwogen worden. Dit zou niet alle problemen opgelost hebben, maar toch de schade fors kunnen beperken.

Heel die affaire gaat ons weer aardig wat geld kosten.
Medeverantwoordelijken : Dehaene, Janssens en C° ! :evil:
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Berichtdoor demonen op di 4 okt 2011, 13:49

Thomas O'Malley schreef:Me geen woorden in de mond leggen 4sake, ik heb nooit gezegd dat Dexia niet in de problemen zit, verre van zelfs. Ik zeg alleen dat demonen graag aan paniekzaaierij doet, te veel fantasie heeft en conclusies trekt die té voorbarig zijn, om nog maar te zwijgen over zijn, op zijn minst vreemde, hersenkronkels die gaan van de problemen bij Dexia tot, ja hoor, de regeringsonderhandelingen en dan moeten eindigen in het einde van België. Sta me toe daar enigszins heel grote vraagtekens bij te hebben. Het ene staat namelijk helemaal los van het ander.

Net op journaal : er komt een opsplitsing vd bank en de rommel komt in een "bad bank" en die laatste vertegenwoordigt een bedrag van 100 miljard Euro en dat moet gewaarborgd worden door Frankrijk (dat verantwoordelijk is voor die rommel) en België.
Volgens journalist moet België 2/3 waarborgen dus 75 miljard Euro en dat kan België dus niet.
Welke constructie er ook komt, de Belgische belastingbetaler zal dat ONMIDDELLIJK voelen want WIJ zullen dat moeten betalen BOVENOP alle andere besparingen om in 2015 een begrotingevenwicht en daarna jaarlijks 2% vd schulden (7 miljard Euro/jaar) gedurende minstens 1 generatie + de kosten van vergrijzing, pensioenen en migratie. De belastingdruk wordt daardoor zo groot dat geen enkele Vlaming nog wenst te transfereren naar de Waalse bodemloze putten en dat is einde Belziek. Btw : als Griekenland morgen valt dan gaat het niet alleen over Dexia!
demonen
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor demonen op di 4 okt 2011, 16:22

De Belgische tienjaarsrente springt vandaag fors hoger, met 15 basispunten tot 3,78%. De risicopremie tegenover Duitsland stijgt daarmee met 26 punten tot 2,08 procentpunt. Het voorlopige record voor de spread bedraagt 231 basispunten en dateert van 6 september.
demonen
PI Pro
PI Pro

Berichtdoor 4sake op di 4 okt 2011, 17:13

De kans is klein dat de Franse en Belgische regeringen de bank echt over kop laten gaan, maar helemaal onmogelijk is dat nooit. In dat geval treedt de zogenaamde depositogarantie in werking. Dat is een staatsgarantie ten belope van 100.000 euro per persoon en per bank. Ze geldt voor zichtrekeningen, spaarrekeningen en bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito’s.

Overigens:
dit alles is in de veronderstelling dat de overheid in staat zou zijn om alle spaarders tot 100.000 euro te vergoeden in geval van een faillissement. We spreken dan, in het geval van Dexia, over potentieel tientallen miljarden euro’s. En dat is niet evident in het huidige beursklimaat, waarin ook overheden het lastig hebben om nog geld te lenen op de internationale kapitaalmarkt.

:lol: :lol: :lol:
ge hebt ze tegoed wanneer ge zult ontvangen is een heel groot ????
en over kasbons naamloze enz.... word niet gesproken !!
4sake
PI Elite
PI Elite

Berichtdoor albalonga op di 4 okt 2011, 18:10

Het wordt lachen. België garant voor Dexia? Dat gaat wellicht over een borgstelling van tientallen miljarden euro's. En dat voor een land met al 350miljard euro staatsschuld... Daar gaan de 'financiële markten' zeker van onder de indruk zijn.. Dexia heeft een groter balanstotaal dan heel ons BNP?? :D Wat Demonen schrijft, lijkt mij allesbehalve onwaarschijnlijk, integendeel dus. En binnenkort komt ook KBC in het vizier. En passeert Fortis (Paribas) ook nog eens de revue. Een voordeel; we zullen heel wat landen mee de totale crisis insleuren. :grin:
albalonga
PI Master
PI Master

Berichtdoor demonen op di 4 okt 2011, 18:16

albalonga schreef:Het wordt lachen. België garant voor Dexia? Dat gaat wellicht over een borgstelling van tientallen miljarden euro's. En dat voor een land met al 350miljard euro staatsschuld... Daar gaan de 'financiële markten' zeker van onder de indruk zijn.. Dexia heeft een groter balanstotaal dan heel ons BNP?? :D Wat Demonen schrijft, lijkt mij allesbehalve onwaarschijnlijk, integendeel dus. En binnenkort komt ook KBC in het vizier. En passeert Fortis (Paribas) ook nog eens de revue. We gaan hier in sneltempo naar een Griekse toestand afglijden. Een voordeel; we zullen heel wat landen mee de totale crisis insleuren. :grin:

Er wordt niet gesproken over de Gemeentelijke Holding evenmin over de gevolgen voor Ethias en de Gewesten.
Dit is een GIGANTISCH probleem!
Nog iemand iets gehoord van den dikke of het onderlijfke?
demonen
PI Pro
PI Pro

Volgende

Keer terug naar Politiek en actualiteit